المهارات النفسية وعلاقتها بالتفوق الرياضي لــدى لاعبي أندية كـرة القدم في بلدية الجفرة

Authors

  • أ . مشرفة محمد محمد محجوب كلية التربية، جامعة سرت، دولة ليبيا
  • د. مؤمن نظمي عودة أبو مصطفى كلية الآداب، جامعة الجفرة، دولة ليبيا

DOI:

https://doi.org/10.37375/foej.v4i1.3146

Keywords:

Psychological skills, athletic excellence, football players, Al-Jufra municipality

Abstract

The current study aimed to identify the relationship between psychological skills and athletic excellence among football club players in Al-Jufra Municipality, and the level of both psychological skills and athletic excellence.

The study sample consisted of all players who regularly participate in training and training, and are constantly present in the clubs, and their number is (270) players from football clubs in Al-Jufra Municipality.

The researchers used a scale for each of: psychological skills, prepared by: Bell, Al-Benson and Shambrook, translated and Arabized by: Muhammad Hassan Alawi, and athletic excellence, prepared by: (Abu Mustafa, 2019).

The researchers also used the following statistical methods: arithmetic averages, standard deviations, percentages, and Pearson's correlation coefficient.

The results of the study showed that the field of the ability to focus attention had the highest level with an average of (3.85) and a percentage of (64%), followed by the following fields, respectively: the field of the ability to confront anxiety with an average of (3.50) and a percentage of (58%), the field of self-confidence with an average of (3.15) and a percentage of (52%), and the field of the ability to visualize with an average of (3.12) and a percentage of (52%), while the total score of the scale came with an average of (3.19) and a percentage of (53%). The results of the study also showed that the field of striving to win came in at the highest level with an average of (3.98) and a percentage of (79.6%), followed by the following fields, respectively: the field of respecting others with an average of (3.79) and a percentage of (75.8%), the field of taking responsibility with an average of (3.77) and a percentage of (75.4%), and the field of self-control with an average of (3.34) and a percentage of (66.8%), which is a high average, while the total score of the scale came in at an average of (3.72) and a percentage of (74.4). The results of the study also revealed that there is a statistically significant positive relationship at the level of (0.01) between the scores of the scale of each of the psychological skills and the athletic excellence of football players in the municipality of Al-Jufra.

References

أ - المراجع العربية:

باهي، مصطفى وجاد، سمير.(2004). المدخل إلى الاتجاهات الحديثة في علم النفس الرياضي، الدار العالمية للنشر والتوزيع، الإسكندرية، جمهورية مصر العربية.

جعفر، حسين عبد الكريم.(2016). المهارات النفسية وعلاقتها بمستوى أداء بعض المهارات الأساسية لدى لاعبي كرة القدم المتقدمين في محافظة ميسان، مجلة علوم التربية الرياضية، كلية التربية الرياضية، جامعة بابل، الجمهورية العراقية، م9، ع(1)، 135-155.

دودو، بلقاسم.(2013). دراسة تحليلية لاتجاهات التفوق الرياضي لدى مشتركي البطولة الوطنية للرياضة المدرسية - ألعاب جماعية – وعلاقتها ببعض المتغيرات، مجلة العلوم الإنسانية والاجتماعية، جامعة ورقلة، الجمهورية الجزائرية الديمقراطية الشعبية، ع(10)، 105-119.

رشيد، قريرة والأزهر، مناصرية.(2016). التفكير الأخلاقي لدى تلاميذ الطور الثانوي وعلاقته باتجاهاتهم نحو أبعاد التفوق الرياضية " دراسة ميدانية لعينة من ثانويات مدينة ورقلة لسنة 2016 "، معهد علوم وتقنيات النشاطات البدنية والرياضية، رسالة ماجستير "غير منشورة "، جامعة قاصدي مرباح، ورقلة، الجمهورية الجزائرية الديمقراطية الشعبية.

صادق، جعفر صادق وجاسم، ميادة خالد.(2016).المهارات النفسية وعلاقتها بمستوى الإنجاز لبعض أندية دوري النخبة العراقي بكرة القدم للموسم 2012-2013، مجلة ميسان للدراسات الأكاديمية، www.misan.jas.com.

صالح، محمد والخوجا، عبد الفتاح.(2005) الضغوط النفسية وعلاقتها بأنماط العزو السببي التحصيلي لدى الطلبة الموهوبين في مدرسة اليوبيل " معًا لدعم الموهوبين والمبدعين في عالم سريع التغير" ، المؤتمر العلمي الرابع لرعاية الموهوبين المتفوقين، المجلس العربي للموهوبين والمتفوقين، عمّان، المملكة الأردنية الهاشمية، 1-40.

الصالح، محمد والهنداوي، نهاد.(2009). دوافع الممارسة لدى لاعبات كرة القدم في الأندية الرياضية، مجلة دراسات العلوم التربوية، عمادة البحث العلمي، الجامعة الأردنية، المملكة الأردنية الهاشمية، م36، 1-31.

الطراونية، مؤيد والنهار، حازم.(2012). أسباب عزوف الطلبة المقبولين وفقًا للائحة التفوق الرياضي عن ممارسة الأنشطة الرياضية التنافسية في الجامعات الأردنية الرسمية، مجلة مؤتة للبحوث والدراسات: سلسلة العلوم الإنسانية والاجتماعية، م27، ع(6)، 125-156.

علاوي، محمد حسن.(1996). سيكولوجية التدريب والمنافسات، مركز الكتاب للنشر والتوزيع، القاهرة، جمهورية مصر العربية.

علاوي، محمد حسن.(1998أ). سيكولوجية الاحتراق للاعب والمدرب، مركز الكتاب للنشر والتوزيع، القاهرة، جمهورية مصر العربية.

عنان، محمود وباهي، مصطفى. (2000). مقدمة في علم النفس الرياضة، مركز الكتاب للنشر والتوزيع، القاهرة، جمهورية مصر العربية.

عيسى، صواش.(2017). المهارات النفسية وعلاقتها بالتوجه نحو أبعاد التفوق الرياضي لدى تلاميذ أقسام رياضة ودراسة : دراسة ميدانية بمتوسطات ولاية المسلية، برج بوعريريج ، سطيف، رسالة دكتوراه " غير منشورة "، معهد علوم وتقنيات النشاطات البدنية والرياضية، جامعة محمد بوضياف – المسيلة، الجمهورية الجزائرية الديمقراطية الشعبية.

الغريب، جمال محمد صالح.(2005). الفروق في أبعاد التفوق الرياضي لبعض منتخبات الرياضات الجماعية الكويتية تبعًا لنتائج المباريات، مجلة أسيوط لعلوم وفنون التربية الرياضية، جمهورية مصر العربية، جـ1، ع(20)، 24-46.

الصالح، محمد والهنداوي، نهاد.(2009). دوافع الممارسة لدى لاعبات كرة القدم في الأندية الرياضية، مجلة دراسات العلوم التربوية، عمادة البحث العلمي، الجامعة الأردنية، المملكة الأردنية الهاشمية، م36، 1-31.

أبو مصطفى، مؤمن نظمي.(2015). التنبؤ بدافعية الإنجاز الرياضي في ضوء سمات الشخصية ومفهوم الذات الجسمية والمهارية لـدى لاعبي الأندية الممتازة لكـرة القدم في محافظات غزة، رسالة ماجستير " غير منشورة "، قسم علم النفس، كلية التربية، جامعة الأقصى، دولة فلسطين.

أبو مصطفى، مؤمن نظمي.(2019). المهارات النفسية والضغوط النفسية بالتفوق الرياضي لـدى لاعبي أندية الدرجة الممتازة لكـرة القدم في محافظات غزة، رسالة دكتوراه " غير منشورة "، قسم علم النفس، كلية التربية، جامعة البطانة، دولة السودان.

أبو مصطفى ، نظمي وصالح، عامر.(1996). مناهج البحث في التربية وعلم النفس. مكتبة الأنوار، محافظة غزة، دولة فلسطين.

محمد، سعدي.(2017). علاقة مناخ الدافعية بمستوى الطموح والتفوق الرياضي لدى لاعبي كرة القدم " دراسة ميدانية على مستوى فرق الجهوي الثاني لرابطة البليدة "، مجلة التحدي، جامعة العربي بن مهيدي أم البواقي، الجمهورية الجزائرية الديمقراطية الشعبية، ع(12)، 185-203.

ولد حمو، مصطفى ومحمد، زروال.(2017). المحددات البدنية للتفوق عند لاعبي كرة القدم فئة أقل من 20 سنة، مجلة الأكاديمية للدراسات الاجتماعية والإنسانية، جامعة حسيبة بن بو علي بالشلف، الجمهورية الجزائرية، ع(17)، 25-29.

الهران، عواطف والزغول، عماد والهندال، هدى.(2015).أسلوب العزو لدى الرياضيين المتفوقين والمتفوقات في بعض الألعاب الجماعية والفردية في دولة الكويت، المؤتمر الدولي الثاني للموهوبين والمتفوقين " نحو استراتيجية وطنية لرعاية المبتكرين"، قسم التربية الخاصة، كلية التربية، جامعة الإمارات العربية المتحدة، 291-312.

ب- المراجع الأجنبية:

Asamoah,B., & Grobbelaar ,H.(2016). Positional comparison of mental toughness, skills and group cohesion among soccer players, African journal for physical and Health science, 22(3),1-5.

Bailey,M.(2014).Mind games :how footballer use sports psychology,www.telegraph.com.

Edwards, D., Steyn, B., Buscombe, R., Edwards, S., & Denyer, P. (2014). Standardization of Bull's mental skills questionnaire in South Africa and the United Kingdom, South African Journal for Research in Sport, Physical Education and Recreation, 36(2), 79-89.‏

Jooste, J., Berg, L., & Steyn,B .(2014). Psychological skill, playing position and performance of African youth soccer team , South African Journal for Research in Sports, physical Education and Recreation ,36,(1), 85-100.

Najah,A.,& Rejeb,R.(2015). Psychological characteristics of male youth soccer players: specifity of mental attribute according to age categories, advances in physical Education, 6(3),19-26.

Published

2025-01-06

How to Cite

أ . مشرفة محمد محمد محجوب, & د. مؤمن نظمي عودة أبو مصطفى. (2025). المهارات النفسية وعلاقتها بالتفوق الرياضي لــدى لاعبي أندية كـرة القدم في بلدية الجفرة. Faculty of Education Scientific Journal, 4(1), 130–85. https://doi.org/10.37375/foej.v4i1.3146