Self- assessment of the level of Class teaching observation skills among students teachers at the College of Education at Sirte University
DOI:
https://doi.org/10.37375/foej.v4i1.3144Keywords:
Self-assessment, Acquisition Degree, Students Teachers, Class Teaching Observation SkillsAbstract
This study aimed to investigate the Self- assessment of the level of Class teaching observation skills among students' teachers at the College of Education at Sirte University.
. To achieve the objective of the study, the descriptive design was utilized in this study, where questionnaire used, which consisted of (20) items distributed on three domains: Lesson Planning Skills, Implementation and Evaluation Skills, and Personal Situational Skills. After the confirmation of the validity and reliability, the questionnaire applied on the main sample was chosen in a comprehensive inventory method, which consisted of (61) students' teachers, including (30) from the humanities, and the others (31) from the applied sciences.
Results revealed that the level of assessment of student's teachers for the degree of their acquisition of classroom teaching observation skills came high in all three domains, and the arithmetic means were respectively (3.8131- 3.8051- 3.7951). The results also revealed that there were no statistically significant differences between the average estimates of students teachers in the domain of " Lesson Planning Skills " due to the specialization' variable, while there were statistically significant differences between their estimates in another two domains, in favor of students teachers in the applying sciences.
References
ابو الحاج، عزمي (2013). درجة اكتساب طلبة مقرّر التربية العمليّة في جامعة القدس المفتوحة للكفايات التعليّميّة بعد انتهاء التدريب العملي من وجهة نظرهم. مجلّة جامعة القدس المفتوحة، 1(4):73- 106.
أبو حرارة، ضاوية (2013). مشكلات التربية العمليّة من وجهة نظر طلبة كلّية التربية بجامعة سرت وتصوّر مقترح لتطويرها. مجلّة المختار للعلوم التربويّة، 2(5): 24- 50.
أبو حلتم، شادي (2016). درجة ممارسة طلّاب التربية العمليّة في كلّيات التربية بالجامعات الفلسطينيّة لمهارات التدريس الفعّال من وجهة نظر المشرفين. مجلّة كلّية التربية الأساسيّة، (25): 42-.61
إمحمّد، نوري (2019). تقويم مستوى أداء الطّالب المعلّم لممارسة الأنشطة الصفّية وعلاقته ببعض المتغيّرات لدى طلاب كلّية التربية جامعة طرابلس. مجلّة كلّية التربية بجامعة طنطا، 73(1): 64- 89.
الحروب، زهير (2020). أساليب حديثة في تقويم أداء المعلّمين. عمان: دار غيداء للنشر والتوزيع.
حسبو، إبراهيم (2022). تقييم فاعلّية التدريس المصغّر في تدريب الطلاب المعلّمين. مجلّة العلوم الإنسانيّة والطّبيعيّة، 3(12): 169- 186.
الزهيري، حيدر والرّاوي، مروة (2016). أسباب عزوف طلبة المرحلة الرّابعة في أقسام كلّيات التربية بجامعة الأنبار عن التطبيق داخل القاعات الدّراسيّة في مادّة التربية العمليّة. مجلّة جامعة تكريت للعلوم الإنسانيّة، 23(5): 543- 588.
السنوسي، سالم (2020). الكفايات التدريسيّة لدى طلبة التربية العمليّة بكلّيات التربية جامعة طرابلس من وجهة نظر المشرفين التربويّين. مجلّة القرطاس، (8): 260- 274.
شاهين، محمّد (2007). تقويم برنامج التربية العمليّة في جامعة القدس المفتوحة. مجلّة جامعة الأقصى، 1(21): 171- 208.
الشريف، نجاة والعالم، صالح (2022). درجة امتلاك طلبة التربية العملّية بكلّية التربية بنغازي للكفايات التدريسيّة من وجهة نظر المعلّمين بالمدارس المتعاونة. مجلّة المختار للعلوم التربويّة، 2(5):51-76.
عباينة، عماد، الطويسي، أحمد؛ وأبو لبدة، خطّاب (2015). الملاحظة الصفّية المرحلة الثانية التعليم والتعلّم المتمحور حول الطّالب في المدارس الأردنيّة. عمّان: منشورات المركز الوطني لتنمية الموارد البشريّة.
علاّم، صلاح الدين محمود (2011). القياس والتقويم التربوي في العملية التدريسيّة. عمان: دار المسيرة.
عودة، أحمد (2010). القياس والتقويم في العملية التدريسيّة. إربد: دار الأمل للنشر والتوزيع.
صبري، داوود (2012). التربية العمليّة المشاهدة والتطبيق. عمّان: دار المسيرة.
طوالبة، هادي (2009). تطبيقات عمليّة في التربية العمليّة. عمّان: دار المسيرة.
موسى، بلال(2018). الكفايات اللازمة للطلبة المعلّمين أثناء إعدادهم لمهنة التدريس بجامعة البحر الأحمر. مجلّة العلوم النفسيّة والتربويّة بجامعة البحر الأحمر، 7(2): 266- 280.
القاسم، عبد الكريم (2008). تقويم أداء الطلبة المعلّمين في الجانب العملي لمقرّر التربية العمليّة في برنامج التربية في منطقة نابلس التعليميّة بجامعة القدس المفتوحة. مجلّة العلوم التربويّة والنفسيّة، 1(9): 111- 130.
قبيسي، رولا، رسمي، عزيز؛ وامهال، يوسف (2023). الممارسات المهنيّة للمدرّسين بين النّظريّة والتطبيق. الدّوحة: إصدارات ترشيد.
وزارة التعليم والتعليم العالي لدولة قطر (2018). الدليل الإرشادي لأدوات تقييم الرخص المهنيّة. منشورات الوزارة.
Jackson, T., Burrus, J., Bassett, k. & Roberts, R. (2010). Improving Teacher Leadership: An Assessment Frame work for an Emerging Area of Professional Practice. ETS: Princeton, USA.
Mattsson, M.; Eibertsen, T.; Rorrison, D.(2011). Practicum Tturn in Teacher Education. Netherlands Sense Publishers. Retrieved on sep, 15, 2022 from: http//www.sense publishers.com/media/25-a-practicum-turn-in-teacher-education.pdf.
Merc, A. (2015). Assending the Performance in EFL Teaching Practicum: Student Teacher Views. International Journal Of Higher Education, 2(4): 26- 45.
Pallant, J. (2013). SPSS survival manual. UK, Mc Grow- Hill Education.