الغضب وعلاقته ببعض العوامل لدى عينة من طلبة وطالبات التعليم الثانوي بمدينة الخمس

Authors

  • أ. سالمة عبد العالي عبد الحفيظ السيليني كلية الآداب – جامعة المرقب

DOI:

https://doi.org/10.37375/foej.v3i2.2873

Abstract

Abstract:

This research has aimed to recognize anger and its relationship with some variables of a sample of male and female students of the secondary stage while showing its effect on their mental health since anger is considered an important indicator of the psychological and academic harmony.

 

The researcher has used the descriptive methodology. The research's sample was randomly chosen and contains 200 male and female students of the secondary stage. Data was collected using a questionnaire bespoke for this purpose where it contains 72 expression prepared accurately.

 

Among what results have highlighted is that males are more expressive on anger than females. This has been envisaged via escape from the school showing off their anger more than females.

 

Both males and females are equal in expressing anger according to the variable of study assessment, belief in force language and watching violence. These results reflect the family's role and the extent it practices violence behavior in educating their children. This helps promote violence among children while family support and looking after represent an actual motivation towards formation of normal personality that's free from violence manifestations.

The researcher has suggested several suggestions, most important of which are: offering love and tender from parents to children, upbringing them in an environment full of tranquility and also training family members on how to confront life's pressure.   

References

 أبو حجلة، أيمن (2020): العصبية الزائدة وأضرارها وطرق علاج العصبية والنرفزة.

 أبو حسن، فداء (2017): ظاهرة العنف الأسباب والعلاج، دار المسيرة للنشر والتوزيع والطباعة، عمان.

 أبو دلبوح، أسماء: (2008): الإرشاد الجمعي، فاعليته في خفض مستوى الغضب، عمان، دار البازوري للنشر والتوزيع.

 أحمد، علي عبد الحميد (2010): التحصيل الدراسي وعلاقته بالقيم الإسلامية والتربوية، مكتبة حسين العصرية، بيروت.

 أحمد، محمد محجوب (2017): فاعلية العلاج العقلاني في الحد من الهروب المدرسي بالمرحلة الإعدادية، مجلة العلوم التربوية، المجلد 25، العدد 1، جامعة القاهرة، كلية الدراسات العليا للتربية.

 آل رشود، سعد محمد سعد (2006): فاعلية برنامج إرشادي نفسي في خفض درجة السلوك العدواني لدى طلاب المرحلة الثانوية، الرياض، كلية الدراسات العليا، جامعة نايف العربية للعلوم الأمنية.

 الحامد، محمد بن معجب (1996): التحصيل الدراسي، دراساته، نظرياته، واقعه، والعوامل المؤثرة فيه، دار الصوتية للنشر والتوزيع، الرياض.

 الشيشاني، غدير شمس الدين (2019): أسباب الغضب في علم النفس.

 العبود، عامر (2019): هروب الطلاب من المدرسة بين الأسباب والحلول.

 الملجي، حلمي (2001): علم نفس الشخصية، بيروت، دار النهضة العربية.

 بكير، نيرين تيسير (2001): فاعلية برنامج للضبط الذاتي في التحكم بالغضب ومركزية الضبط الذاتي لدى عينة من طالبات الصف الأول الثانوي، عمان، الجامعة الأردنية.

 حسين، طه عبد العظيم (2007): استراتيجيات إدارة الغضب والعدوان، عمان، دار الفكر.

 سعيد، فاتن (2020)، كيف أتحكم في أعصابي عند الغضب.

 سليمان، السيد عبد الحميد (2006): الغضب وعلاقته بالدافع للإيجاز وموضوع الضبط ونوع التعليم لدى عينة من طلبة المدارس الثانوية، مجلة كلية التربية، الإسماعيلية، العدد الخامس، 2006.

 سليمان، سناء محمد (2007): الغضب، أسبابه، أضراره، الوقاية، العلاج، القاهرة، عالم الكتب.

 سيد، محمد غنيم (1987): سيكولوجية الشخصية، القاهرة، دار النهضة العربية.

 عبد الرحمن، محمد السيد وعبد الحميد، فوقية حسن (1998): مقياس الغضب كحالة وسمة، القاهرة، دار قباء.

 عبد اللطيف، مدحت عبد الحميد (1990): الصحة النفسية والتفوق الدراسي، دار النهضة العربية للطباعة والنشر، بيروت.

 عبد الله، هشام إبراهيم (2016): الصحة النفسية، جدة، جامعة الملك عبد العزيز، مركز النشر العلمي.

 عدس، عبد الرحمو وتوق، محي الدين (1986): المدخل إلى علم النفس، عمان، دار وايلى وأبنائه.

 علي، علي عبد السلام (2001): السلوك التوكيدي والمهارات الاجتماعية وعلاقتها بالسلوك الانفعالي للغضب بين العاملين والعاملات، مجلة علم النفس تصدر عن الهيئة المصرية للكتاب، العدد 57، المجلد5.

 فاروق، السيد عثمان (2008): القلق وإدارة الضغوط النفسية، دار الفكر العربي للطباعة والنشر.

 فوزي، هاجر (2021): دور مشاهدة أفلام العنف في تشكيل المراهق والتأثير على عقليته.

 كفافي، علاء الدين (2005): الصحية النفسية والإرشاد النفسي، الرياض، دار النشر العلمي.

 كناكر، أحمد (2009): العنف وتأثيره على الطفل.

 كيالي، سهام طه (1998): الغضب المرضى وعلاجه، دمشق، دار المعرفة.

Published

2024-07-14

How to Cite

أ. سالمة عبد العالي عبد الحفيظ السيليني. (2024). الغضب وعلاقته ببعض العوامل لدى عينة من طلبة وطالبات التعليم الثانوي بمدينة الخمس. Faculty of Education Scientific Journal, 3(2), 416–393. https://doi.org/10.37375/foej.v3i2.2873