The Reasons of low academic achievement among basic stage students from the point of view of their teachers

Authors

  • أ. ريما الصديق أبوختالة كلية التربية- جامعة مصراتة
  • أ.مروة إبراهيم عبجة كلية التربية- جامعة مصراتة

DOI:

https://doi.org/10.37375/foej.v3i2.2835

Abstract

The aim of this research is to find out the reasons for the low academic achievement of primary school students from the point of view of their teachers in Misurata schools. The two researchers used the descriptive approach and the study sample was chosen randomly. The current research sample consisted of (300) male and female teachers in Misurata schools, while the basic research sample consisted of Of 300 teachers, including males and females, in the city of Misurata for the academic year 2022/2023 AD. The researchers also used a measure of low academic achievement as a tool for collecting data, and the results of the current research directed to:                                                                           

pay attention to developing the teaching performance of teachers, and to pay attention to solving problems in teaching  practices                                                                                               

Creating integrated training programs in teaching strategies in assistance with experts from the Curriculum and Teaching Methods Department in the Ministry according to the various specializations                                                                                     

Continuous communication between the family and the school, cooperation in following up on the student, and activating and focusing the role of the psychological and social specialist in solving students’ problems.       

References

- بادي، مراد. (2009). ظاهرة ضعف التحصيـل الدراسي.

- البار، هاجر. (2016). ضعف التحصيل الدراسي في مادة اللغة الفرنسية لدى تلاميذ مرحلة التعليم المتوسط من وجهة نظر أساتذة اللغة الفرنسية. كلية العلوم الإنسانية والاجتماعية. قسم العلوم الاجتماعية. جامعة محمد خيضر بسكرة.

- الحرابي، نادية، عبد الله التواتي. (2021). أسباب تدني مستوى التحصيل الدراسي لطلبة قسم الجغرافيا بكلية الآداب والعلوم – قصر خيار. مجلة العلوم الإنسانية والتطبيقية. ع 2. م 6.

- الخليلي، خليل، حيدر، عبد اللطيف، يونس، محمد جمال الدين. (2004). تدريس العلوم في مراحل التعليم العام. مكتبة النور.

- الدويكات، سناء. (2022). أسباب ضعف التحصيل الدراسي.

- سعد، يحيى. (2022). التحصيل الدراسي مفهومه وأنواعه وأهميته والعوامل المؤثرة فيه.

- سليمان، مرهف. (2022). أسباب ضعف مستوى التحصيل الدراسي لدى تلاميذ الحلقة الأولى من التعليم الأساسي من وجهة نظر معلميهم في مدينة حمص. مجلة جامعة البحث. م 44. ع 26. كلية التربية.

- عادل، سمر. (2022). طرق علاج ضعف التحصيل الدراسي تُفيد الكبير والصغير. بحث متاح على الموقع الإلكتروني:

www.thaqafnafsak.com/2022/07/طرق-علاج-ضعف-التحصيل-الدراسي-تُفيد-الك.html

- عيسى، عبد الرازق، عبد الله، محمد. (2008). التحصيل الدراسي وعلاقته بالتكيف الاجتماعي لدى طلبة الجامعة. مركز دراسات الوحدة العربية.

- الغامدي، سعيد. (2020). الأمن النفسي وعلاقته بالتحصيل الدراسي لدى عينه من طالبات المرحلة الثانوية بمدينة الباحة. كلية التربية، جامعة الباحة.

(ف)

- الفاخري، سالم عبد الله. (2018). التحصيل الدراسي. مركز الكتاب الأكاديمي.

(م)

- محمد، نافز، أحمد، على. (2014). أسباب تدني التحصيل الدراسي من وجهة نظر المشرفين التربويين والمرشدين التربويين في مديرتي التربية والتعليم في سلفيت وجنوب نابلس. دراسات في التعليم العالي. ع 7. جامعة القدس المفتوحة فرع سلفيت.

- مصلح، الصالح. (2004). عوامل التحصيل الدراسي في المرحلة الجامعية. مؤسسة الوراق للنشر والتوزيع، الأردن، عمان.

Published

2024-07-14

How to Cite

أ. ريما الصديق أبوختالة, & أ.مروة إبراهيم عبجة. (2024). The Reasons of low academic achievement among basic stage students from the point of view of their teachers. Faculty of Education Scientific Journal, 3(2), 297–269. https://doi.org/10.37375/foej.v3i2.2835