The Impact of Religion on Plato's Idea of Existence
DOI:
https://doi.org/10.37375/foej.v3i2.2832Keywords:
Religion, Existence, The world of sense, The world of forms, The world of ideals, The soul, The maker god, The maximum goodAbstract
"The Impact of Religion on Plato's Idea of Existence" A research in the field of philosophy of religion raises many issues about it.” The most important of which is the relationship between philosophy and religion by determining the impact of the latter on the former in an important period of philosophical history when a founding figure of the philosophical project. The Platonic philosophical vision on the issue of existence and its relationship to religion is examined from two sides in terms of identifying the religious and philosophical data affecting the personality of the philosopher on the one hand, defining the features of the idea of existence, and determining the role of religion in crystallizing this idea on the other hand. This research aims to show the contribution of religion in crystallizing the issue of existence according to Plato and the impact of this thesis in the establishment of later philosophy of religion by focusing on the principle of existence in terms of the way it is presented as a philosophical issue related to the rest of the philosophical issues and as a methodology that determines a mechanism to deal with them to produce for us in the end a philosophical approach worthy of research and reflection.
References
أولاً: المصادر:
- أفلاطون: (1994)، المحاورات الكاملة- المجلد الخامس، محاورة فيدروس- محاورة تياتيوس- محاورة فيليبوس- محاورة طيماوس، نقلها إلى العربية: شوقي داود تمراز، الأهلية للنشر والتوزيع، بيروت - لبنان.
- أفلاطون: (2017)، جمهورية أفلاطون، ترجمة: حنا جناز، مؤسسة هنداوي، وندسور - المملكة المتحدة..
ثانياً: المراجع:
- بدوي: عبد الرحمن (1994)، الموسوعة الفلسفية، الجزء الأول، المؤسسة العربية للدراسات والنشر، الطبعة الأولى، بيروت - لبنان.
- بدوي: عبد الرحمن (1984)، ربيع الفكر اليوناني، الطبعة الثالثة، مكتبة النهضة المصرية، القاهرة - مصر.
- جعفر: صفاء عبد السلام علي (2001)، محاولة جديدة لقراءة فريدريك نيتشة، دار المعرفة الجامعية، الإسكندرية – مصر.
- الخطيب: محمد (2007)، الفكر الإغريقي، منشورات دار علاء الدين، الطبعة الثانية، دمشق – سوريا.
- الخوالدة: محمد عبد الله، الترتوري: محمد عوض (2006)، التربية الجمالية، دار الشروق للنشر والتوزيع، الطبعة الأولى، عمان - الأردن.
- ريكور: بول (2012)، الوجود والماهية والجوهر لدى افلاطون وأرسطو، ترجمة: فتحي إنقزو وآخرون، الطبعة الأولى، المركز الوطني للترجمة، تونس.
- غالب: مصطفى (1979)، أفلاطون، منشورات دار ومكتبة الهلال، بيروت – لبنان.
- كيلاني: مجدي السيد أحمد (2012)، التاريخ والأسطورة في محاورات أفلاطون، المكتب الجامعي الحديث، الإسكندرية - مصر.
- محمد: لشقر (د.ت)، مكانة الجمال في النسق الأفلاطوني، الجماليات، الجزء الأول، كلية الآداب والعلوم الإنسانية، الموقع الإلكتروني لجامعة مولاي محمد، المغرب.
- مطر: أميرة حلمي (د.ت)، فلسفة جمال، دار المعارف، القاهرة - مصر.
- موتسوبولوس: ايفاحبلوس (2003)، من الأسطورة إلى المنطق بدايات الفلسفة اليونانية وبينيتها، ترجمة: هدى الخولي، مطبعة جامعة القاهرة، مصر.
- النشار: مصطفى حسن (د.ت)، فكرة الألوهية عند افلاطون وأثرها في الفلسفة الإسلامية والغربية، مكتبة مدبولي، الطبعة الثانية، القاهرة - مصر.
ثالثاً: الرسائل والمجلات والدوريات:
- مرزوقي: فطيمة الزهراء (2020)، فلسفة الجمال عند أفلاطون من خلال نظرية المحاكاة، رسالة إجازة عالية (الماجستير)، كلية العلوم الاجتماعية والإنسانية، قسم الفلسفة، جامعة محمد خيضر، بسكرة - الجزائر.
- حيدر: كنزة (2010)، نظرية المثل الأفلاطونية من الوجود الواقعي إلى الافتراض العقلي، حوليات جامعة قالمة للعلوم الاجتماعية والإنسانية، الجزائر.
المراجع الأجنبية:
- philo- lettres.fr//Michèle Tillard, la religion Grec.
- Bernard, Andre, Les Grecs devant leurs dieux dans l.Anttaquite, Clio voyage culturels, https www.Clio.fr.