الاتجاهات النفسية نحو الإرشاد الأكاديمي لدى طلبة كلية الآداب بالجامعة الأسمرية بمدينة زليتن

Authors

  • د. جمعة محمد التكوري كلية الأدب – الجامعة الأسمرية الإسلامية -ليبيا

DOI:

https://doi.org/10.37375/foej.v3i1.2584

Keywords:

psychological trends, academic guidance, students of the Faculty of Arts at Asmariya University

Abstract

                  The researcher studied the psychological attitudes and their relationship to academic advising among students of the Faculty of Arts at Asmariya University in the city of Zliten. The study aimed to know the students’ attitudes towards academic advising in the college, and it also aimed to know whether there were statistically significant differences in their attitudes towards academic advising according to the variable of gender.  And the specialization variable. The size of the study sample was (216) male and female students, who were selected by a simple random method, in the academic year (2022, 2023). The researcher applied the study tool represented by the questionnaire, and some statistical methods were used, represented by frequencies and percentages.  And the Pearson correlation coefficient, the Spearman-Brown equation, the weighted mean and the percentage weight. The study reached a set of results, the most important of which is that the sample members’ attitude towards academic advising was positive. The results also showed that there are no statistically significant differences in the attitude of college students towards academic advising according to the variable Gender, and the specialization variable, which means that all students’ attitudes toward academic advising were positive.

References

-داوود عزيز حنا (2006): مناهج البحث العلمي، دار أسامة للنشر والتوزيع، عمان، الأردن.

-شاكر المحاميد، أحمد عريبات (2005): اتجاهات طلبة جامعة مؤتة نحو الإرشاد الأكاديمي وعلاقته بتكيفهم الدراسي، مجلة العلوم التربوية والنفسية، جامعة البحرين، البحرين، المجلد (6)، العدد (4).

-عبد الناصر الجراح (2007): اتجاهات طلبة الإرشاد النفسي في جامعة اليرموك نحو تخصصهم الأكاديمي وعلاقته ببعض المتغيرات، المجلة الأردنية في العلوم التربوية، كلية التربية، جامعة اليرموك، مجلد (3)، العدد (2).

-فاطمة محمد الصديق، نوال عبد القادر العوض (2019): الاتجاهات نحو الإرشاد الأكاديمي وعلاقتها بالتوافق الدراسي لدى طالبات لكلية التربية بجامعة حائل، مجلة دراسات النفسية والتربوية، كلية التربية، جامعة حائل، المملكة العربية السعودية، مجلد (8)، العدد (1).

-محمد الصغير حسن فقوسه (2002): اتجاهات طلبة جامعتي الخليل وبوليتكنيك نحو الإرشاد الأكاديمي، وعلاقتها بتوافقه الدراسي، رسالة ماجستير منشورة، كلية التربية، جامعة القدس، فلسطين.

-يوسف عبد الفتاح محمد (1995): اتجاهات بعض طلاب جامعة الامارات نحو الإرشاد الأكاديمي وعلاقتها بتوافقهم الدراسي، جامعة الإمارات، مجلة مركز البحوث التربوية، جامعة قطر، العدد (8).

Published

2024-01-01

How to Cite

د. جمعة محمد التكوري. (2024). الاتجاهات النفسية نحو الإرشاد الأكاديمي لدى طلبة كلية الآداب بالجامعة الأسمرية بمدينة زليتن. Faculty of Education Scientific Journal, 3(1), 72–52. https://doi.org/10.37375/foej.v3i1.2584