واقع التنمر الإداري بجامعة سرت من وجهة نظر الموظفين بها

Authors

  • Souliman lshater أستاذ مشارك كلية التربية جامعة سرت/ ليبيا
  • أ. سعاد محمد سالم محاضر بكلية التربية جامعة سرت -ليبيا

DOI:

https://doi.org/10.37375/foej.v3i1.2576

Keywords:

bullying, administrative bullying, employees of Sirte University

Abstract

Abstract The research aimed to identify the reality of the practice of administrative bullying behavior on employees of Sirte University, and the most common forms. The research population consisted of university employees, numbering (1579) male and female employees. The sample size was determined according to Joel Morgan to determine the sample, as the number of sample members reached (315). Single, and to achieve the goal of the research, the data collection tool represented by the questionnaire was developed, which in its final form consisted of 25 statements that represented behaviors of administrative bullying practiced on the bullied. The research concluded that there are behaviors of administrative bullying practiced against employees at Sirte University at a high rate, and others occur at a moderate rate. The research also showed that there are statistically significant differences according to the gender variable in favor of females in exposure to administrative bullying behavior. The research presented a set of recommendations that aim to Confronting the phenomenon of administrative bullying towards employees at Sirte University and working to limit its practice and spread.

References

-محمد، إيمان قناوي (2017) ، دور المؤسسات التربوية في مواجهة التنمر المدرسي لتلاميذ المرحلة الإعدادية ( دراسة اجتماعية) ، مجلة كلية التربية ، جامعة الأزهر ، ع 174 ، ج 3 ، يوليو ، ص 136 – 201.

-كعكي، سهام بنت محمد ، والنصير ، دلال بنت منزل ( 2021 ) ، التنمر الإداري وانعكاسه على بيئة العمل النسائية في جامعة الأميرة بنت عبد الرحمن ، المجلة التربوية ،كلية التربية ، جامعة سوهاج ، ع 89 ج 2 ، سبتمبر ، ، مصر ، ص 592 – 635

-كعكي، سهام بنت محمد، والنصير، دلال بنت منزل (2023)، آليات مقترحة لعلاج التنمر الإداري بالمؤسسات التعليمية في ضوء التوجهات الإدارية الحديثة، المجلة الدولية للمعلومات، المجلد 12 ، العدد 2 ، فبراير ، ص ص 1017 – 1039

-عبد الرازق، فاطمة زكريا محمد (2023) ، آليات مقترحة لمكافحة التنمر في أماكن العمل بالجامعات المصرية على ضوء أفضل الممارسات العالمية، المجلة التربوية ، كلية التربية ، جامعة سوهاج ، ع 111 ، ج 2 ، فبراير ، ص ص 631 – 674.

-سعد، السيدة محمود إبراهيم (2021) ، سياسات إدارية مقترحة للحد من سلوك التنمر في مكان العمل في الإدارات التعليمية بجمهورية مصر العربية ، مجلة الإدارة التربوية ، ع 31 ، يوليو ، مصر ، ص ص 57 – 215 .

-العتيري ، منصور عمر ( 2018 ) التنمر المدرسي لدى بعض تلاميذ مرحلة التعليم الأساسي ، مجلة كلية الآداب ، جامعة الزاوية ، ع 26 ، ج 1 ، ديسمبر ، ليبيا ، ص ص 1 – 22.

-مغار ، عبد الوهاب ( 2015 ) التنمر الوظيفي – مقاربة نظرية ، مجلة العلوم الإنسانية ،العدد 43 ، يونيو ، مجلد ب ، الجزائر ، ص ص 512-513 .

-عبدالرحيم، محمـد(2017) : دور مديري المدارس الثانوية الفنية بمحافظة الشرقية في مواجهة التنمر المدرسي من وجهة نظر المعلمين ، مجلة دراسات عربية في التربية وعلم النفس (ASEP)، العدد (85) مايو (2017) القاهرة، مصر ، ص ص 285 - 362

-الحاج ، عبدالله بن طاهره(2021): التنمر الإداري في الأجهزة الحكومية بالمملكة العربية السعودية ، مجلة العلوم الإدارية، جامعة الملك سعود ، العدد(2)، المجلد(29)، ص ص 192 – 214

-هدى ، درنوني، (2017): واقع التمر في الإدارات الجامعية في الجزائر، مجلة العلوم الإنسانية، جامعة محمـد خيضر، بسكرة، العدد(48)، سبتمبر ، ص ص 359 – 376.

-- عبدالله، محمد حمزة أمين (2022): التنمر في بيئة العمل والرغبة في الانسحاب الوظيفي، مجلة كلية التربية، جامعة عين شمس، العدد (28)، الجزء الرابع، ص ص 203 - 260

-دراسة القحطاني ، نوره ناصر (2023) : التنمر في بيئة العمل الأكاديمية بجامعة الملك سعود من وجهة نظر أعضاء هيئة التدريس، مجلة دراسات، عمادة البحث العلمي، الجامعة الأردنية ، العدد (2) ، المجلد (50) ، الأردن ، ص ص 539 – 552 .

-Hodgins, M. and McNamara, P.M. (2017). Bullying and Incivility in Higher Education Workplaces Micropolitics and the Abuse of Power, Qualitative Research in Organizations and Management: An International Journal, 12(3), 190-206, DOI: 10.1108/Qrom-03-2017-1508.

-Namie, G., & Lutgen-Sandvig, P. E. (2010). Active and passive accomplices: The communal character of workplace bullying. International Journal of Communication, 4,343-373. Doi: 1932-8036/20100343

Published

2024-01-01

How to Cite

Souliman lshater, & أ. سعاد محمد سالم. (2024). واقع التنمر الإداري بجامعة سرت من وجهة نظر الموظفين بها. Faculty of Education Scientific Journal, 3(1), 19–1. https://doi.org/10.37375/foej.v3i1.2576