The Relationship between Self-Motivation and Persistence in Achievement and Self-Regulated Learning Skills. A Field Study in the College of Education

Authors

  • Abdullah M, M, Al-Zalet Faculty of Education, University of the Elmergib, Libya

DOI:

https://doi.org/10.37375/aj.v17i2.3495

Keywords:

Intrinsic motivation, achievement motivation, self-regulated learning, university students

Abstract

This study aims to examine the relationship between intrinsic motivation, persistence in achievement, and self-regulated learning skills among students in the five colleges of Education. The study explores the level of self-regulated learning and achievement motivation among students, and examines the relationship between the dimensions of self-regulated learning (such as planning, organization, and self-monitoring) and achievement motivation. The study results showed that students' self-regulated learning levels were above average, with variations across dimensions. The study also found that achievement motivation levels were moderately high, with variations across dimensions. A statistically significant positive relationship was found between self-regulated learning skills and achievement motivation, with all components of self-regulated learning contributing to achievement motivation, with self-motivation and discipline being the most important factors. The results also revealed statistically significant differences in self-regulated learning based on academic specialization and gender, while differences in achievement motivation were only related to academic specialization.

References

- إبراهيم، مجدي. عزيز. (2009). معجم مصطلحات ومفاهيم التعليم والتعلّم. القاهرة: عالم الكتب.

- أبو جادو، صالح. محمد. (2000). علم النفس التربوي. عمّان: دار المسيرة للنشر والتوزيع.

- جابر، جابر. عبدالحميد. (1999). مهارات التدريس والتعلّم. القاهرة: دار الفكر العربي.

- الجراح، عبدالناصر. دياب. (2010). العلاقة بين التعلم المنظم ذاتياً والتحصيل الأكاديمي لدى عينة من طلبة جامعة اليرموك. المجلة الأردنية في العلوم التربوية، مج6، العدد الرابع، كانون الأول.

- رشوان، ربيع. عبدة. (2006). التعلّم المنظم ذاتياً وتوجهات أهداف الإنجاز. القاهرة: عالم الكتب.

- زهران، حامد. عبد السلام. (2003). التعليم الذاتي مدى الحياة (التعليم الذاتي وتحديات المستقبل). في أعمال المؤتمر العلمي الثامن، كلية التربية، جامعة طنطا، 11–12 مايو.

- الشرقاوي، أنور. محمد. (1992). علم النفس المعرفي المعاصر. القاهرة: مكتبة الأنجلو المصرية.

- الطيب، عصام. علي. (2012). مهارات التعلّم المنظّم ذاتياً: مدخل معاصر للتعلّم من أجل الإتقان. القاهرة: عالم الكتب.

- فان دالين. (1985). مناهج البحث في التربية وعلم النفس (ترجمة م. نوفل، س. الحضري، ط. منصور، س. عثمان) (ط3). القاهرة: مكتبة الأنجلو.

- الفتلاوي، سيهلة. محسن. (2004). تفريد التعليم في إعداد وتأهيل المعلم. عمّان: دار الشروق للنشر والتوزيع.

- كامل، عبد الوهاب. محمد. (2002). اتجاهات معاصرة في علم النفس. القاهرة: مكتبة الأنجلو المصرية.

- كندي، فوزي. مفتاح. (2021). مهارات التعلم المنظم ذاتياً وعلاقتها بدافعية الإنجاز لدى طالبات قسم التربية الخاصة بكلية العلوم الإنسانية بالجامعة الأسمرية الإسلامية. مجلة الجامعة الأسمرية، المجلد 34، العدد 4.

Published

2025-09-01

How to Cite

Abdullah M, M, Al-Zalet. (2025). The Relationship between Self-Motivation and Persistence in Achievement and Self-Regulated Learning Skills. A Field Study in the College of Education. Abhat Journal, 17(2), 88–77. https://doi.org/10.37375/aj.v17i2.3495