The legal limitation of the liability of the maritime carrier
DOI:
https://doi.org/10.37375/lrj.v10i2.2517Keywords:
Maritime Carrier, Limitation of Liability, CompensationAbstract
Abstract
In law, the general rule is that compensation must be proportionate to the amount
of damage. However, maritime law establishes, as an exception to this rule, the
principle of limitation of liability due to the nature and circumstances of maritime
transport. The legal limitation of the liability of the maritime carrier refers to the
maximum limit the law prescribes for the compensation that this carrier must pay to
the other party.
This principle aims to preserve the idea of the distribution of maritime transport
risks, entails special rules and mechanisms for determining the amount of
compensation, and requires that, to benefit from the legal determination of the
compensation, the carrier acts in good faith when performing his obligations.
The legal limitation of the liability of the maritime carrier is a form of exemption
from liability justified by the circumstances under which the carrier performs his
obligations and that he is prevented from including contractual conditions
exempting him from liability.
The adoption of the principle of the limitation of liability encourages investing capital
in the maritime field, thus enabling the state to build a strong commercial and
economic fleet. The Libyan legislature has adopted this principle as per Article (214)
of the Maritime Law.
We believe that it is necessary to accede to international conventions governing
maritime relations in general, and maritime transport in particular.
In this study, we will approach the subject of legal determination of maritime carrier
liability from an analytical and comparative perspective and will focus on three
points: the principle of determining the maritime carrier liability, how to determine
this liability, and the loss of the right to determine liability.
References
أولاً:الكتب.
-أحمد عبد الحميد عشوش، القانون البحري الليبي، الجزء الثاني، بنغازي، الشركة العامة للنشر والتوزيع والإعلان، د.ط، 1977.
-عبد العزيز الترهوني، القانون البحري، بنغازي، دار الكتب الوطنية، ط 1، 2021.
-علي يوسف شكري، مبادئ القانون البحري، ليبيا، الوثيقة الخضراء، ط1، 2003.
-كمال حمدي، اتفاقية الأمم المتحدة للنقل البحري للبضائع عام 1978" قواعد هامبورغ، منشأة المعارف، الإسكندرية، ب.ط، 2008.
ثانياً: الرسائل العلمية.
-أمين الخلفي، المسؤولية المدنية للناقل البحري " دراسة المقارنة"، جامعة مولودي معمري، تيزي دوز، كلية الحقوق والعلوم السياسية، رسالة ماجستير، 2009.
-حسن محمد عبد الله العنبي، النظام القانوني لعقد النقل البحري في القانون اليمني دراسة مقارنة مع الاتفاقيات الدولية، جامعة النيلين، كلية القانون، رسالة دكتوراه، 2007،
-رشيد الواحد، مسؤولية الناقل البحري للبضائع" دراسة مقارنة"، جامعة مولودي معمري، تيزي دوز، كلية الحقوق والعلوم السياسية، رسالة دكتوراه، 2013.
-شهيرة بلمهيوب، مسؤولية، الناقل البحري للبضائع على ضوء القانون الجزائري والاتفاقيات الدولية، جامعة مولودي معمري، تيزي دوز، كلية الحقوق والعلوم السياسية، رسالة ماجستير، 2021.
-عبد الرحمن الملزي، نظام المسؤولية المحدودة في عقد النقل البحري، جامعة الجزائر، كلية الحقوق، رسالة دكتوراه، 2007.
-كاتيا عصام الصمادي، حالات مسؤولية الناقل البحري عن نقل البضائع في التشريع الأردني دراسة مقارنة مع الاتفاقيات الدولية، جامعة الشرق الأوسط، كلية الحقوق، رسالة ماجستير، 2017.
-محمد دمانة، دفع مسؤولية الناقل البحري للبضائع في القانون البحري الجزائري، جامعة قاصدي مرباح، كلية الحقوق والعلوم الاقتصادية، رسالة ماجستير، 2006.
ثالثاً: البحوث.
-الحسن يوسف يونس، الجديد في تحديد مسؤولية الناقل البحري بموجب قواعد روتردام دراسة مقارنة مع الاتفاقيات السابقة، مجلة جامعة تشرين للبحوث والدراسات العلمية، المجلد 19، العدد 2 لسنة 2017،
-حلو عبد الرحمن أبو الحلو، الآثار الناشئة عن الطبيعة القانونية لمسؤولية الناقل البحري على إدراج شرط الإعفاء من المسؤولية، المجلد 11، العدد 1، يونيو 2014.
- عصام صلاح أحمد إسماعيل، الضوابط القانونية لمسؤولية الناقل البحري للبضائع، مجلة حقوق دمياط للدراسات القانونية والاقتصادية، كلية الحقوق، جامعة دمياط، العدد الثالث، يناير 2021.
Downloads
Published
Versions
- 2023-12-29 (2)
- 2023-12-28 (1)