The impact of relationship marketing on consumer behavior by application to DAL Company
DOI:
https://doi.org/10.37375/esj.v3i2.1995Keywords:
التسويق, سلوك المستهلك, شركة دالAbstract
The research problem was that the consumer behavior of Dal Food Company suffers from fluctuation, and this may be caused by relationship marketing. The research problem is represented in the following questions: Is there an effect of relationship marketing on consumer behavior in Dal Food Company? What is the impact of language and the extent of the impact of communication? Is there an effect of commitment? And to what extent does empathy affect? What is the effect of exchange? Is there an effect of personality on consumer behavior? The research aimed to examine the impact of relationship marketing on consumer behavior at Dal Food Company. And knowing the impact of language. And recognize the impact of communication. And study the impact of commitment. And research the effect of empathy. And know the effect of reciprocity. As well as studying the impact of personality on consumer behavior at Dal Foodstuff Company. The research tested the following hypotheses: There is an effect of relationship marketing on consumer behavior at Dal Foodstuff Company. There is a trace of language and there is a trace of communication. There is an effect of commitment. There is a trace of empathy. There is an effect of reciprocity. There is an impact of personality on consumer behavior at Dal Foodstuff Company. The research followed: the descriptive analytical approach, the historical approach, and the use of the social survey program SPSS. The study reached the following results: The study proved that there is a statistically significant relationship between relationship marketing and consumer behavior. The study proved that there is a relationship Statistically significant between language and consumer behavior. The answers of the respondents ranged in approval rates between 86% and 70%. The study proved that there is a statistically significant relationship between communication and consumer behavior. The answers of the respondents ranged in approval rates between 86% and 70%. The study proved that there is a statistically significant relationship between commitment and behavior. Consumer. The answers of the respondents ranged with approval rates between 82% and 68%, and the study proved that there is a statistically significant relationship between empathy and consumer behavior. The respondents’ answers ranged in agreement between 82% and 66%. The study proved that there is a statistically significant relationship between reciprocity and consumer behavior. The answers of the respondents ranged with approval rates between 78% and 60%, and the study proved that there is a statistically significant relationship between personality and consumer behavior. The answers of the respondents ranged with approval rates between 78% and 54%. The study also recommended the following: making more efforts while maintaining the methods followed now, with a focus on developing the dimension ofPersonal and mutual training and development
References
(1) عبد الكريم الشلبي، أثر قياس التسويق بالعلاقات على جودة أداء الإدارة التسويقية بالمنشأت الصناعية، رسالة دكتوراه غير
منشورة، جامعة الزرقاء، 2006م.
(2) أحمد عبدالوهاب، مدي تطبيق التسويق بالعلاقات مقابل التسويق بالمعاملات ، قطاع الفنادق المصرية،مجلة الدراسات والبحوث التجارية، كلية التجارة ببنها، العدد الاول - السنة السابعة والعشرون ، 2007م، ص ص 43 -45.
(3) ناريمان بن عبد الرحمن التسويق بالعلاقات في المؤسسات الخدمية السياحية رسالة دكتوراه غير منشورة، جامعة قصدي ورقلة،
هاجر بوعزة، أثر التسويق بالعلاقات في تحقيق الميزة التنافسية في مؤسسات الإتصالات الجزائرية رسالة دكتوراه غير منشورة، جامعة قاصدي مرباح، 2012م.
(5) مجدي احمد الحاج، أثر التسويق بالعلاقات علي ولاء العملاء ، بالتطبيق علي المصارف التجارية السودانية،رسالة دكتوراه غير منشورة . جامعة أم درمان الإسلامية، 2015م.
(6) راضية عبد المنعم اثر التسويق بالعلاقات وسلوك المستهلك بمصرف المزارع التجاري؟ رسالة دكتوراة غير منشورة كلية الدراسات العليا جامعة امدرمان الإسلامية 2019
(7) كمال فريد ، التسويق بالعلاقات والبحث في استراتيجية التسويق، القاهرة: أبتراك للنشر، 2008م، ص 51.
(8) كريستوفر لوفلوك، تسويق الخدمات، ترجمة: منصور السبتي (الرياض: دار المريخ للنشر، 1432هـ)،ص 14.
(9) عبد الكريم الجبوري، التسويق الناجح وأساسيات البيع ، الجزائر : المكتبة الخضراء للطباعة، 2000م، ص 16.
(10) بيري ولينورد إل. وبارسورامان تسويق الخدمات – المنافسة من خلال الجودة، ترجمة: أحمد ياسين، عمان: دار وائل للنشر، 2009م، ص 19.
(11) ليندا برايس، الصداقة التجارية، تقديم الخدمات والعلاقة ترجمة : حسام مصطفي القاهرة: المكتب الحديث للنشر ، 2007م، صـ.34
(12) يوسف جرجس، التسويق بالعلاقات بيروت دار صفاء للنشر، 2006م .
(13) مني شفيق، التسويق بالعلاقات القاهرة: المنظمة العربية للتنمية الإدارية، 2005م، ص
(14) عيسي بنشوري، تنمية العلاقات مع الزبائن عامل أساسي لإستمرارية المؤسسات، مجلة الباحث العدد (13)، الجزائر، 2007م، ص 321ص 330.
(15) أحمد سليمان، التسويق بالعلاقات، القاهرة: المكتب الحديث للنشر، 2006م، ص 127. (16) بوخاوة إسماعيل وبن يعقوب الطاهر، إستراتيجية التأهيل التسويقي والتوزيعي في المؤسسات الاقتصادية، مجلة العلوم الاقتصادية وعلوم التسيير، العدد(3) جامعة سطيف، 2000م، ص 144ص147.
(17) عیسی نتبشوري، تنمية العلاقات مع الزبائن عامل اساسي لإستمرارية المؤسسات، مجلة الباحث ، العدد الثالث، الجزائر ، 2007، ص 321 ص 326.
(18) الطائي يوسف، العبادي هاشم، إدارة علاقات الزبون، عمان: مؤسسة الوراق للنشر والتوزيع، 2009م، ص50.
(19) الملحم صالح عبد الله ، دور التسويق بالعلاقات في القطاعات البنكية وعوائق تطبيقها "دراسة ميدانية علي البنوك التجارية في المملكة العربية السعودية، الرياض، مجلة الإداري ، العدد 110 ، 2007م، ص 95ص 98.
(20) هاني حامد الطمور، التسويق بالعلاقات في تسويق الخدمات، عمان: دار وائل للنشر، 2004م، م (21) باسم قاسم، التسويق بالعلاقات - إطار تطبيقي بيروت: دار صفاء للنشر، 2003م، ص 88. (22) أمنة ابوالنجا محمد، رضاء العملاءكمتغير وسيط في العلاقة بين أبعاد تسويق العلاقات و ولاء العملاء، مجلة الأدارة العامة، العدد الاول ، جامعة طنطا، 2012م، ص ص 340-342