Intellectual Transformations and Their Impact on Christian Doctrine in the Third Century AD

Authors

  • Masyuona Mohamed Department of History/ Faculty of Arts- Tobruk University/ Libya
  • Khamees Irhuma Department of History/ Faculty of Arts-Tobruk University/Libya

DOI:

https://doi.org/10.37375/aj.v17i1.3221

Keywords:

Theological school, Aristotelian logic, Trinity, Arianism, Nicaea Council, Apollinarianism

Abstract

This study addresses the role of the School of Theology, established in the third century AD, in shaping Christian theological thought. The school emerged in a culturally rich environment characterized by the influences of Greek philosophy, particularly Aristotelian logic, which helped to develop a rational approach to the study of religious texts. One of the most notable features of the school was its focus on the literal interpretation of texts and rejection of symbolic interpretations, leading to the formation of a theological identity marked by clarity and precision.

Prominent figures emerged, such as Bishop Theophilus of Antioch, who was a defender of the Christian faith against heresies, and Paul of Samosata, whose views on the nature of Christ sparked widespread controversy. Paul denied the Trinity, which resulted in significant internal conflicts that affected the unity of the Church.

         The study aims to analyze the fundamental principles upon which the Antiochene School was founded and how it contributed to the formation of Christian doctrine. It also focuses on the theological disputes that arose from intellectual differences, leading to the convening of church councils in an effort to achieve doctrinal unity.

        Through a historical-analytical methodology, the study offers a comprehensive view of how philosophical thought interacted with religion and how the school contributed to the formation of new opinions regarding Christian doctrine. Additionally, it examines the impact of these disputes on the unity of the Church and its social and political relations, illustrating how intellectual differences can lead to profound divisions that affect the stability of the Church.

References

أولًا: المراجع العربية والمترجمة:

- أبرص، ميشال، (1979)، أنطوان العرب، المجمع المسكوني الأول (نيقيا 351م)، المكتبة البوليسية، بيروت.

- ابن السباع، (1966)، يوحنا بن زكريا، الجوهرة النفيسة في علوم الكنيسة، القاهرة.

- الأنطوني، كيرلس، (2002)، عصر المجامع، مكتبة المحبة، القاهرة.

- الأورشليمي، يسطس، (2010)، المسيحية في الأراضي المقدسة (الخمسة القرون الأولى).

- باسيه، رينيه، (2003)، مخطوط السنكسار القبطي اليعقوبي، مكتبة المحبة، القاهرة.

- بتشر، لويزا، (1990)، تاريخ الأمة القبطية، ج.1، (تر: إسكندر تادرس)، القاهرة.

- تورانس، توماس ف، (2007)، الإيمان بالثالوث (الفكر اللاهوتي للكنيسة الجامعة في القرون الأولى)، (تر: عماد موريس)، مكتبة باناريون، القاهرة.

- توني، داليا حسن، (2007)، المجامع المسكونية الثلاثة الأولى وموقفها من الأريوسية والأثناثيوسية، رسالة دكتوراة غير منشورة، كلية البنات، جامعة عين شمس.

- جونثان، هيل (د.ت)، تاريخ الفكر المسيحي، (تر: سليم إسكندر)، مكتبة دار الكلمة.

- جيبون، إدوارد، (1969)، اضمحلال الإمبراطورية الرومانية وسقوطها، ج.1، 2، 3 (تر: محمد أبو درة)، دار الكتاب العربي، بيروت.

- الحمصي، لينة، (1996)، المسيحية والإسلام، دمشق.

- ديورانت، ول، (1973)، قصة الحضارة، مج.3، ج.3، (تر: محمد بدران)، ط.3، لجنة التأليف والترجمة والنشر، القاهرة.

- رستم، أسد، (1988)، كنيسة مدينة الله أنطاكية العظمى، ج.1، المكتبة البولسية، بيروت.

- رستم، أسد، (1992)، آباء الكنيسة، ط.2، منشورات المكتبة البوليسية، بيروت.

- رياض، زاهر، (1962)، كنيسة الإسكندرية في إفريقيا.

- السرياني، ميخائيل، (1996)، تاريخ مار ميخائيل الكبير، (تر: غريغوريوس صليبا)، دار ماردين، حلب.

- الشماس، يوسف، (1946)، خلاصة تاريخ الكنيسة، مجلة الرسالة المخلصة، بيروت، س13، ع.1.

- عبد الحميد، رأفت، (1982)، الدولة والكنيسة، دار المعارف، القاهرة، ط.2.

- عبد الحميد، رأفت، (2001)، مصر في العصر البيزنطي (284-641م)، ط.3، دار مصر العربية، القاهرة.

- عبد المسيح، عادل فرج (2002)، مجموعة آباء الكنيسة، ج.2، القاهرة.

- عبودي، هنري، (1991)، معجم الحضارات السامية، (تر: جروس برس)، بيروت، ط.2.

- عطا، زبيدة، (د.ت)، الدولة البيزنطية من قسطنطين إلى أنستاسيوس، دار الفكر العربي، القاهرة.

- عوض، رمسيس، (1997)، الهرطقة في الغرب، د. م. ن.

- فارس، فايز، وآخرون، (1991)، دائرة المعارف الكتابية، مج2، 5، دار الثقافة، القاهرة، ط.2.

- الفغالي، بوليس، (2005)، أثناسيوس أسقف الإسكندرية العظمى، مجلة المشرق، س 79.

- . قنواتي، جورج شحاتة، (د.ت)، المسيحية والحضارة العربية، المؤسسة العربية للدراسات والنشر، بيروت.

- القيصري، يوسابيوس، (1998)، تاريخ الكنيسة (تر: مرقص داوود)، مكتبة المحبة، القاهرة.

- كساب، حنانيا إلياس، (1998)، مجموعة الشرع الكنسي، منشورات النور، بيروت.

- . لوريمر جون، (د.ت)، تاريخ الكنيسة، ج.2، دار الثقافة، القاهرة.

- مبارك، يواكيم، (2005)، مدرسة أنطاكية، الآباء الرسوليون والآباء الأنطاكيون، مجلة المشرق، س79، ج.1.

- المقاري، أثناثيوس، (2011)، الملامح الوثائقية والليتورجية لكنيسة الإسكندرية في الثلاثة القرون الأولى، مطابع نوبار، القاهرة.

- نصر، أمير، (2004)، الكنيسة تواجه الهراطقة، (د. م).

- نوف، سمير، (د.ت)، تاريخ الكنيسة المسيحية، (ت. إلكسندروس جحا)، د.م.ن.

- اليسوعي، صبحي حمودي، (1998)، معجم الإيمان المسيحي، دار المشرق، بيروت، ط.2.

ثانيًا: المراجع الأجنبية:

- Badr. H., (2005), Christianily A History in the Middle East, Beirut.

- Hefele, (1972), A History of the Councils of the Church, New York.

- Kurtz, J. H., (1929), History of the Christian Church of the Reformation, Edinburgh.

- Kurtzy, J. H., (1929), History of the Christian Christendom, London.

- Mckinion, (2000), Words, Imagery, and the Mystery of Christ: A Reconstruction of Cyril Alexandria's Christology, Leiden.

- Ostrogorsky, (1956), History of the Byzantine State, trans. J. Hussey, Oxford.

- Quasten, J., Patrology, (1953), Vols. 1-3, Utrecht.

- Socrotes, (1993), History of Church, London.

- Theodoretus, of Cyrus, (1843), History of the Church, London.

- Wessle, (2004), Cyril Alexandria and the Nestorian Controversy, Oxford.

Published

2025-03-11

How to Cite

Masyuona Mohamed, & Khamees Irhuma. (2025). Intellectual Transformations and Their Impact on Christian Doctrine in the Third Century AD. Abhat Journal, 17(1), 67–57. https://doi.org/10.37375/aj.v17i1.3221