The Impact of Employing Modern Technologies in Teaching Arabic Language Remotely to Children of Arab Families Living Abroad

Authors

  • Ahlam Ali Mohammad Abdassamad Faculty Of Education, Azzaytuna University, Libya

DOI:

https://doi.org/10.37375/sujh.v15i1.3368

Keywords:

Immigrant families, Modern technologies, Distance education

Abstract

This paper aimed to study the role of distance education in utilizing modern technologies to teach the Arabic language to children of Arab communities living abroad and its impact on enhancing linguistic skills. The study addressed how Arabic language skills can be reinforced through distance education, serving as a modern tool that meets the needs of Arab immigrant families by ensuring their connection to their culture, language, and religion, and emphasizing their role in preserving their Arab identity. The study also focused on the interactive methods in distance education and the use of modern technologies and multimedia to adapt linguistic rules. The researcher adopted the descriptive approach, as it is one of the most commonly used methods in studying social and human phenomena. The study concluded with several findings, the most significant being that teaching Arabic grammar via distance education using modern technologies represents a qualitative leap from traditional education to.

References

 إبراهيم عبدالعزيز مايغا، أحمد آل مسعد، واقع توظيف تقنية التعليم في تعلم الثقافة الإسلامية بمعهد اللغويات العربية، مجلة التربية والعلوم النفسية ،مج 4،عدد 23، 30/5/ 2020/71ــــ91.

 زكي أبو النصر البغدادي: تعليم اللغة العربية عن بعد مركز الملك عبد الله بن عبد العزيز الدولي لخدمة اللغة العربية فهرسة مكتبة الملك فهد الوطنية، ط1 ، 2015.

 عبد المحمود إدريس إبراهيم، فاعلية استخدام تكنولوجيا المعلومات في تدريس اللغة العربية، مجلة جامعة الشقراء مرفوع على موقع أكاديميا الإليكتروني دون إشارة لمعلومات النشر، على الرابط التالي: https://www.academia.edu/6421528

 علي السيد، اتجاهات حديثة في مناهج وطرق التدريس، دار المسيرة للنشر والتوزيع، ط1 عمان،2011 .

 عقيل بن حامد الشمري، التعليم عن بعد أسس ومبادي تصميم البيئة التعليمية من منظور اللسانيات النفسية لاكتساب اللغة، مركز الملك عبد الله بن عبد العزيز، مكتبة الملك فهد الوطنية، ط 1 ، 2015.

 كمال يوسف إسكندر، محمد ذبيات غزاوي ، مقدمة في التكنولوجيا التعليمية، مطبعة الفلاح، ط2، الكويت،2003

 منذر زيتون، الأسرة ودورها في إغناء لغة أبنائها، منشورات وزارة التنمية الاجتماعية، عمان الأردن، 2012.

 ميساء أحمد أبو شنب، تكنولوجيا تعلم اللغة العربية، رسالة ماجستير مقدمة لكلية الآداب والتربية بالأكاديمية العربية المفتوحة بالدنمارك.

 المواقع الإليكترونية:

https://www.onlinelibrary.iihl.org/wp-content/uploads/2021/02/2017/ اللاجئون والنازحون والتعليم و تحديات جديدة تقف في وجه التعليم عن بعد.

https://www.independentarabia.com/node 222024/ اللغة-العربية-في-فرنسا-حضور-شعبي- وغياب تعليمي.

 مدرسة البيان أونلاين

https://www.albayan.online/

Published

2025-06-02

How to Cite

Ahlam Ali Mohammad Abdassamad. (2025). The Impact of Employing Modern Technologies in Teaching Arabic Language Remotely to Children of Arab Families Living Abroad. مجلة جامعة سرت للعلوم الانسانية, 15(1), 253–246. https://doi.org/10.37375/sujh.v15i1.3368