Ibn Attiya's and Al-baidawee's Curriculum in the Quranic Readings "Comparative Study"

Authors

  • Ghida Shoei Gundus Faculty of Arts/ Hodeidah University/ Yemen

Keywords:

readings, curriculum, , ibn atiyah, Al-baidawee, Comparative study

Abstract

      This research deals with Quranic readings at Imam Ibn Attiya and the Al-baidaw Imam through their books. The research came in an introduction, researchers and a conclusion that addressed the importance of the subject, the reasons for its choice, its objectives, the problem of research and its divisions. The first study contained two requirements: The first requirement is a brief translation of Ibn Atiyah and the Al-Badawi. The second requirement is to make readings known, their relevance and the wisdom of their multiplication. The second examined two requests: The first requirement is Ibn Atiyah's approach to readings through his brief editor book. The second requirement is the Al-Badawi  approach to readings through his book Inawr Altanzial.

      The conclusion mentioned the main findings and recommendations, the most important of which were:

1- Quranic readings enrich interpretation, multiple meanings and connotations.

2-The great usefulness of both interpretations in different sciences, especially with regard to readings.

3-Imam Ibn Attiyah distinguished in mentioning the readings are true and anomalous and attributes each reading to its owner, directs them, and the Al-Badawi  Imam is limited to the seven readings and may sometimes mention the reading of Jacob Hadrami.

References

قائمة المصادر والمراجع:

- ابن شهبة، أبو بكر بن أحمد بن محمد بن عمر الأسدي الشهبي الدمشقي (1407هـ) طبقات الشافعية، ت: الحافظ عبد العليم خان، ط1، عالم الكتب، بيروت.

- ابن عاشور، محمد الفاضل، التفسير ورجاله (1970) مجمع البحوث الإسلامية، ط2، القاهرة.

- ابن عطية، أبو محمد عبد الحق بن غالب الأندلسي (2007) المحرر الوجيز في تفسير الكتاب العزيز، ت: عبدالسلام عبد الشافي محمد، ط2، دار الكتب العلمية، بيروت.

- ابن عقيل، عبد الله بن عبد الرحمن العقيلي الهمداني المصري (1980) شرح ابن عقيل على ألفية ابن مالك، ت: محمد محيي الدين عبد الحميد، دار التراث، القاهرة، ط20، دار مصر للطباعة، سعيد جودة السحار وشركاه.

- ابن منظور، محمد بن مكرم بن على أبو الفضل جمال الدين الأنصاري الرويفعي الإفريقي (1414هـ) لسان العرب، ط1، دار صادر، بيروت.

- أبو البقاء، أيوب بن موسى الحسيني القريمي الكفوي (د.ت) الكليات معجم في المصطلحات والفروق اللغوية، ت: عدنان درويش، محمد المصري، د.ط، مؤسسة الرسالة، بيروت.

- أبو حيان، محمد بن يوسف الأندلسي (1420هـ) البحر المحيط، ت: صدقي محمد جميل، د.ط، دار الفكر، بيروت.

- البشري، عبد الرحمن بن ناشب (د.ت) البيضاوي ومنهجه في التفسير، د.ط، د.د، د.ب.

- البيضاوي، ناصر الدين أبو سعيد عبد الله بن عمر بن محمد الشيرازي (د.ت) أنوار التنزيل أسرار التأويل، د.ط، دار الرشيد، بيروت.

- التلمساني، أحمد بن محمد المغربي (1968) نفح الطيب من غصن الاندلس الرطيب، ت: إحسان عباس، د.ط، دار صادر، بيروت.

- الدمياطي، أحمد بن محمد بن أحمد بن عبد الغني (2006) إتحاف فضلاء البشر في القراءات الأربعة عشر، ت: أنس مهرة، ط3، دار الكتب العلمية، لبنان

- الذهبي، شمس الدين محمد بن أحمد بن عثمان، سير أعلام النبلاء، ت: شعيب الأرنؤوط، د.ط، مؤسسة الرسالة، بيروت.

- الزرقاني، محمد عبد العظيم (1995) مناهل العرفان في علوم القرآن، ت: فواز زمرلي، ط1، دار الكتاب العربي، بيروت.

- الزركشي، بدر الدين محمد بن عبدالله (1984) البرهان في علوم القرآن، ت: محمد أبو الفضل إبراهيم، ط3، المكتبة دار التراث، القاهرة.

- الزركلي، خير الدين بن محمود بن محمد بن علي بن فارس (2002) الأعلام، ط15، دار العلم للملايين.

- الزمخشري، أبو القاسم محمود بن عمر (1407هـ) الكشاف عن حقائق غوامض التنزيل وعيون الأقاويل في وجوه التأويل، د.ط، دار الكتاب العربي، بيروت.

- السبكي، تاج الدين بن علي بن عبد الكافي (1413هـ) طبقات الشافعية الكبرى، ت: محمود محمد الطناحي، عبد الفتاح محمد الحلو، ط2، هجر للطباعة والنشر والتوزيع، مصر.

- سليمان، إسلام فرح الخليفة (2007) ابن عطية ومنهجه في تفسيره المحرر الوجيز، رسالة ماجستير، جامعة الخرطوم. السودان.

- سيبويه، عمرو بن عثمان بن قنبر الحارثي بالولاء، أبو بشر (1988) الكتاب، ت: عبد السلام محمد هارون، ط3، مكتبة الخانجي، القاهرة.

- السيوطي، جلال الدين عبد الرحمن (د.ت) بغية الوعاة في طبقات اللغويين والنحاة، ت: محمد أبو الفضل إبراهيم، د.ط، المكتبة العصرية، صيدا.

- السيوطي، عبد الرحمن بن أبي بكر (1396هـ) طبقات المفسرين، ت: علي محمد عمر، ط1، مكتبة وهبة، القاهرة.

- السيوطي، عبد الرحمن بن أبي بكر (1407هـ) الإتقان في علوم القرآن، ت: محمد أبو الفضل إبراهيم، د.ط، المكتبة العصريةـ بيروت.

- الشمري، عبدالرحمن بن مقبل (د.ت) منهج الإمام ابن عطية في عرض القراءات في تفسيره المحرر الوجيز، أُعِدَّ هذا البحث كمتطلب من متطلبات مادة: مناهج المفسرين، في مرحلة الماجستير، المملكة العربية السعودية.

- الشهري، عبدالرحمن (1435هـ) الإمام البيضاوي وتفسيره: التعريف به وبمصادره وما اعتنى به فيه من العلوم، مجلة معهد الإمام الشاطبي للدراسات القرآنية، ع17.

- الصفدي، صلاح الدين خليل بن أيبك بن عبد الله (2000)، الوافي بالوفيات، ت: أحمد الأرناؤوط وتركي مصطفى، د.ط، دار إحياء التراث، بيروت.

- عبد الرحمن حسين حنبكة الميداني، قواعد التدبر الأمثل لكتاب الله عز وجل، دار القلم، ط1، 1400ه-1980م.

- عمر، أحمد مختار (د.ت) المعجم الموسوعي لألفاظ القرآن الكريم وقراءاته، د.ط، د.د، د.ب.

- فايد، عبد الوهاب عبد الوهاب (1973) منهج ابن عطية في تفسير القرآن الكريم، د.ط، منشورات المكتبة العصرية، بيروت، الهيئة العامة لشئون المطابع الأميرية، القاهرة.

- القاضي، عبد الفتاح بن عبد الغني بن محمد (1955) البدور الزاهرة في القراءات العشر المتواترة، ط1، مطبعة: مصطفى البابي الحلبي وأولاده، مصر.

- القرطبي، أبو عبدالله محمد بن أحمد بن أبي بكر بن فرج الأنصاري الخزرجى شمس الدين (2003)، الجامع لأحكام القرآن، ت: سمير البخاري، د.ط، دار عالم الكتب، الرياض.

Published

2024-04-24

How to Cite

Ghida Shoei Gundus. (2024). Ibn Attiya’s and Al-baidawee’s Curriculum in the Quranic Readings "Comparative Study". Abhat Journal, 15(2), 25–18. Retrieved from http://journal.su.edu.ly/index.php/abhat/article/view/2731