The Decorative Analogy: An Applied Study

Authors

  • Dr. Othman Adrees Hamad Department of Arabic language/ Faculty of Arts Omar Al-Mukhtar University/Libya

DOI:

https://doi.org/10.37375/abhat.v15i2.1636

Keywords:

analogy, decorative, strangeness

Abstract

The analogy is a depiction that reveals the reality of the aesthetic situation that the poet suffered during the process of creativity, and draws the dimensions of that situation through the approach between the two sides of the analogy and the decorative analogy, which is the finest type of analogy. , so that there is a difference between the naive and the rare private, and the artistic taste is what determines the angle from which the poet looks at the external scene that he wants to draw and identifies the tools that play a special role in this depiction, as it suggests the distribution of lines, shadows and colors that he uses, And the decorative analogy gains its importance from its scarcity and strangeness, in order to be able to arouse surprise and admiration in the hearts of the recipients, and its scarcity and strangeness are at the heart of the aesthetic truth of the text.

References

- ابن الرومي. (2002). ديوان بن الرومي. أحمد حسن بسج،ط2، 1/246 بيروت: دار الكتب العالمية.

- ابن الرومي. (2002). ديوان بن الرومي. أحمد حسن بسج،ط2، 2/146 بيروت: دار الكتب العالمية.

- ابن الرومي. (2002). ديوان بن الرومي.. أحمد حسن بسج، ط 2،2/297 بيروت: دار الكتب العالمية.

- ابن الرومي. (2002). ديوان بن الرومي، . أحمد حسن بسج، ط2 ، 1/156 بيروت: دار الكتب العالمية.

- ابن الرومي. (2002). ديوان بن الرومي،. أحمد حسن بسج، ط2 ،1/216 بيروت: دار الكتب العالمية.

- ابن المعتز ـ 1961 ، ديوان ابن المعتز ،كرم البستاني ، ط 1، 136، بيروت ،دار صادر.

- ابن المعتز ـ 1961 ، ديوان ابن المعتز، كرم البستاني ، ط 1، بيروت، دار صادر.

- ابن المعتز ـ 1961، ديوان ابن المعتز، كرم البستاني، ط 1، بيروت ، دار صادر.

- ابن المعتزـ 1961، ديوان ابن المعتز ، كرم البستاني ، ط1، بيروت، دار صادر.

- ابن المعتزـ 1961، ديوان ابن المعتز ، كرم البستاني ،ط1، بيروت، دار صادر.

- ابن المعتزـ 1961، ديوان ابن المعتز، كرم البستاني، ط1، بيروت، دار صادر.

- امرؤ القيس. (2004). ديوان أمري القيس ،مصطفى عبدالشافي ،ط5، بيروت: دار الكتب العلمية .

- التفتازاني ،2007، المطول ، عبد الحميد هنداوي ،ط2، بيروت ، دار الكتب العلمية .

- الجرجاني. (1991). أسرار البلاغة، ، محمود شاكر،ط1 ، 130 جدة: دار المدني.

- الجرجاني. (1991). أسرار البلاغة، محمود شاكر، ط1 ،197 جدة: دار المدني.

- الخطيب القزويني،2004، الإيضاح في علوم البلاغة ، غريد الشيخ ، وإيمان الشيخ،ط1، دار الكتاب العربي.

- سحيم الحسحاس. (1950). ديوان سحيم عبد بني الحسحاس، عبد العزيز اليمني،ط1 ، القاهرة: دار الكتب العلمية.

- شوقي ضيف ، (1943). الفن ومذاهبه في الشعر العربي، أحمد شوقي عبد السلام ضيف، ط 11 ،القاهرة، مطبعة لجنة التأليف والنشر.

- الصنوبري. (1998). ديوان الصنوبري الضبي، إحسان عباس، ط1 ،بيروت: دار صادر.

- ظافر الحدد. (1969). ديوان ظاقر الحدد، حسين نصار، ط1 ، 19،القاهرة: مكتبة مصر للنشر.

- عدي الرقاع. (1990). ديوان عدي بن الرفاع العاملي. حسن محمد نور الدين،ط1، 35بيروت: دار الكتب العالمية.

- العقاد. (2012). مراجعات في الأدب والفن ،عباس محمود العقاد ،ط1 ،101، القاهرة، مؤسسة هنداوي للثقافة .

- القاضي التنوخي. (1984). ديوان القاضي التنوجي الكبير. 63،القاهرة: دار الأعظمية.

- قيس الأسلت. (2010). ديوان أبي قيس صيفي بن الأسلت، حسن محمد جودة،ط1 ،73 القاهرة: دار التراث.

Published

2023-09-01

How to Cite

Dr. Othman Adrees Hamad. (2023). The Decorative Analogy: An Applied Study. Abhat Journal, 15(2), 31–26. https://doi.org/10.37375/abhat.v15i2.1636