The impact of the quality of electronic banking services on customer satisfaction in Libyan commercial banks A field study on customers of Al-Wahda Bank, Sirte University branch
DOI:
https://doi.org/10.37375/esj.v7i2.2944Keywords:
Quality of banking services, customer satisfaction, electronic services, ease of use, time saving, and security, confidentialityAbstract
This study aimed to identify the quality of electronic banking services in its dimensions (ease of use, time saving and responsiveness, confidentiality and security) and its impact on customer satisfaction at Wahda Bank, Sirte University branch. The researchers developed a questionnaire form to collect data that included (96) participants from the study community. The study has reached a set of results. The most important of which are: The level of quality of electronic banking was high and that there is a statistically significant impact of the dimensions (ease of use, time and speed of response, confidentiality and security) on customer satisfaction. The study recommended that, the bank's management should work on developing and improving the technology used, and finding ways to make better use of it, as the presence of advanced technology and trained and professional human elements would enhance the bank's performance, and customer satisfaction. In addition to collecting customer complaints, dealing with them quickly. Moreover, responding to their inquiries, and take their opinions regarding electronic banking services.
References
المراجع: -
- أبو جمعة، نعيم حافظ (2003)، التسويق الابتكاري، منشورات المنظمة العربية للتنمية الإدارية.
- الدرادكة، مأمون سليمان (2005) إدارة الجودة الشاملة وخدمة العملاء، دار الصفاء، عمان الاردن.
- الباهي، صلاح الدين مفتاح سعد(2016م)، أثر جودة الخدمات المصرفية الالكترونية على رضا الزبائن، رسالة ماجستير غير منشورة، جامعة الشرق الأوسط، الأردن.
- الردايدة، رمزي طلال حسن. (2011). أثر جودة الخدمة المصرفية الإلكترونية في تقوية العلاقة بين المصرف والزبائن: دراسة مقارنة على عينة من زبائن المصارف الأردنية والمصارف الأجنبية في مدينة عمان. (أطروحة ماجستير). جامعة الشرق الأوسط، الأردن
https://search.emarefa.net/detail/BIM-694582
- الصيرفي، محمد (2005)، التجارة الالكترونية، الطبعة الأولى، مؤسسة حورس الدولية للنشر والتوزيع، الإسكندرية.
- حداد، مناور، أثر الخدمات المصرفية على أداء القطاع المصرفي في الاردن(2015)، مجلة الكوت للعلوم الاقتصادية والإدارية، جامعة واسط، العدد(18).
- خنفر، إياد عبد الإله، العساف، خالد توفيق، العزام، عبد الفتاح (2015)، التسويق المصرفي مدخل معاصر، دار وائل للنشر والتوزيع، عمان.
- شبل، يحي استراتيجيات تحسين جودة الخدمات المصرفية لكسب رضا العملاء -دراسة حالة مصرف الجمهورية -ليبيا (2019)، رسالة ماجستير، مالانج -ماليزيا، كلية الدراسات العليا، قسم الدراسات الإسلامية، جامعة مولانا مالك إبراهيم الإسلامية الحكومية.
- طواهير، عبد الجليل، الهواري، جمال (2012)، محاولة قياس رضا الزبون على جودة الخدمة الالكترونية، مجلة أداء المؤسسات الجزائرية، ال عدد02، جامعة الجيلالي ليابس، NetQual باستعمال مقياس سيدي بلعباس.
- عبد الله، خالد أمين(2016)، العمليات المصرفية الطرق المحاسبية الحديثة، دار وائل للنشر، عمان الأردن.
- عتيم، احمد محمد (2009)، إدارة البنوك تقليدية الماضي والكترونية المستقبل، المكتبة العصرية.
- عوض، احمد علي، سيد احمد، منى زكريا (2008)، "جودة الخدمة وأثرها على رضا العملاء بمطاعم الاغنية السريعة بمدينة الخرطوم"، المجلة المصرفية للدراسات السياحية، المجلد السابع، العدد 2.
- لحلوح، رفاء، زين الدين، رهام، أثر جودة الخدمات المصرفية على رضا العملاء في البنوك التجارية في مدينة نابلس، جامعة النجاح الوطنية، كلية الاقتصاد والعلوم الإدارية، قسم إدارة الاعمال.
- محلوس ز., بقاط ح., & دوه م. ي. (2021). مساهمة الخدمات المصرفية الالكترونية في تحسين جودة الخدمة المصرفية دراسة حالة الصندوق الوطني للتوفير والاحتياط -بنك-وكالة الوادي. مجلة التنمية الاقتصادية, 6(1) , 115-126. https://www.asjp.cerist.dz/en/article/143189
- موسى، خالد السيد محمد عبد المجيد (2018)، آثار عقد العمل الالكتروني (دراسة مقارنة)، الطبعة الأولى، مركز الدراسات العربية للنشر والتوزيع.
- ياشير، عبد الله محمد & الورفلي، آية يوسف (2022). أبعاد جودة الخدمات المصرفية الالكترونية وأثرها على رضا الزبائن ((دراسة ميدانية على عينة من زبائن مصرف التجارة والتنمية في مدينة بنغازي)). مجلة الدراسات الاقتصادية, 5(4) , 120–142. https://doi.org/10.37375/esj.v5i4.125
- Ayinaddis, S.G., Taye, B.A. & Yirsaw, B.G.(2023), Examining the effect of electronic banking service quality on customer satisfaction and loyalty: an implication for technological innovation. J Innov Entrep 12, 22 (2023). https://doi.org/10.1186/s13731-023-00287-y
- Kareem, A. A. A. A., Elkhaldi, A. H., & Arfawi, M. (2023). The Impact of Electronic Banking Services on Customer Satisfaction: The Case of Iraqi Banks. International Journal of Professional Business Review, 8(11), e03936. https://doi.org/10.26668/businessreview/2023.v8i11.3936
- Hamadi, C. (2010). 'The Impact of Quality of Banking on Customer IBIMA Publishing, Communications of the IBIMA, (2010), 1-8.-Commitment.