The reality of scientific research in the Libyan Academy from the point of view of graduate students in Misrata, a case study of the School of Administrative and Financial Sciences

Authors

  • عبدالسلام محمد المايل

DOI:

https://doi.org/10.37375/esj.v4i3.2293

Keywords:

academic research, graduate students

Abstract

Abstract

This study aims to reveal the reality of academic research in the Libyan Academy from the point of view of graduate students at the School of Administrative and Financial Sciences in the city of Misurata. To achieve this aim, the descriptive approach was utilized. The study population consisted of graduate students at the School of Financial Administrative Sciences (Management and Organization Department and Business Administration Department). Their number was (114). The study adopted a questionnaire as a main tool for collecting data from the study sample, which consisted of (39) respondents, equivalent to 34% of the whole population. To analyze the data collected from respondents, a computer was used and the Statistical Package for Social Sciences (SPSS) program version 20 was used. Based on the analysis of quantitative data, the study reached a set of results, most notably: the convergence of the answers of respondents about the reality of academic research at the Libyan Academy of Misurata from the point of view of graduate students. They were all with a weighted average between medium and high importance. The results show that the most important dimensions - among dimensions of the reality of academic research - are the dimensions of academic research procedures and their results; research and development environment; organization; quality of student research; and funding of academic research. The results of the Spearman analysis test shows that there is a positive correlation between the dimensions of reality of academic research. The results show that there are statistically significant differences for the opinions of respondents about reality of academic research due to the variable of age. While there are no statistically significant, differences for the opinions of respondents to the reality of academic research that are attribu

 

 

 

 

 

 

the variables of gender, marital status, and the field of interest in the Libyan Academy, Misurata branch. The study recommended the following: Providing researchers with requirements and appropriate environment and sufficient capabilities of equipment and laboratories. Developing the current databases to serve academic research. Encouraging graduate students to conduct academic research and publish outstanding ones in academic journals locally and abroad. Increasing the budgets allocated to academic research in line with or exceed global rates of gross national product. Holding training courses and organizing study workshops and discussion seminars on a regular and continuous basis, in the field of preparing academic research for the benefit and interest of graduate students and teaching staff members.

 

 

 

References

المراجع

- إسماعيل، محمد. )2014( البحث العلمي بُت الشرق العريب والعامل الغريب كيف نهضوا..؟ ودلاذا ترجعنا..؟، المجموعة العربية للتدريب والنشر ،ط1، القاهرة، مصر.

- بدر، أمحد. )1973( أصول البحث العلمي ومناهجه، وكالة المطبوعات الكويت.

- بن طريف، عاطف، والطويسي، زايد. )2017( واقع البحث العلمي في الجامعة الأردنية من وجهة نظر طلبة الدراسات العليا، المجلة العربية لضمان جودة التعليم الجامعي، المجلد )10(، العدد )29(، ص .131-113 -

خدنة، يسمينة. )2018( البحث العلمي في الجامعات الجزائرية : دراسة ميدانية ببعض جامعات الشرق الجزائري، رسالة

ماجستير غَت منشورة، كلية العلوم الإنسانية والاجتماعية، جامعة سطيف 2، الجزائر. - السيد، عبد القادر. )2018( البحث العلمي في الوطن العريب : الواقع ومقًترحات التطوير، المجلة الدولية للبحوث في العلوم

الًتربوية، المجلد )1(، العدد )2(، ص .82-69 -

- الصقر، عبد الله. )2012( واقع البحث العلمي في الجامعات السعودية ومقترحات للتطوير) دراسة)، جامعة قناة

السويس، مجلة كلية التربية السويس، المجلد )5(، العدد )1( يناير، ص .173-154

- عرفة، عبد الباقي. )2018( معوقات البحث العلمي في الوطن العريب (دراسة تحليلية(، مجلة المعهد الدولي للدراسة والبحث جسر، (GISR-J، لندن، بريطانيا، المجلد )4(، العدد )5(، ص .20-05

- العمر، بدران )2004(، تحليل بيانات البحث العلمي من خلال برنامج SPSS، دار الإصدارات الصحية، مكتبة ادللك فهد الوطنية، الرياض، السعودية.

- فضة، إياد. )2016( معوقات البحث العلمي من واقع التجربة الأردنية، كلية الآداب والعلوم الاجتماعية، مجلة الآداب والعلوم الاجتماعية، جامعة السلطان قابوس، سلطنة عمان.

- الجميل، عبد هللا، ومشاش، سامل. )2010( معوقات البحث العلمي في كليات التربية من وجهة نظر أعضاء الهيئة التدريسية دراسة ميدانية – كلية التربية بصلالة أنموذج)، مجلة جامعة دمشق، مجلد )26(، العدد )2+1(، ص .59-17

- مصلح، عطية، وندى، ػلي. )2007( البحث العلمي يف جامعة القدس ادلفتوحة : دوافع ومعوقات من وجهة نظر

المشرفة والأكاديمية المتفرغة، مجلة جامعة القدس المفتوحة للأبحاث والدراسات، العدد التاسع، فلسطين.

- انصر، حسُت. )2018( واقع البحث العلم ف الجامعات العراق وسبل الارتقاء، مجلة العلوم الإدارية العراقية جامعة ذي قار، المجلد )2(، العدد )4(، ص .75-62 -

Published

2021-07-01

How to Cite

المايل ع. م. (2021). The reality of scientific research in the Libyan Academy from the point of view of graduate students in Misrata, a case study of the School of Administrative and Financial Sciences. Economic Studies Journal, 4(3), 209–187. https://doi.org/10.37375/esj.v4i3.2293