Graduation research by students of economics faculties in Libyan universities: challenges and coping mechanisms from the point of view of faculty members at the Faculty of Economics and Commerce, Al-Marqab University

Authors

  • مفتاح عثمان الرفاعي
  • فرج علي الأخضر
  • عبدالمعين صالح عبدالله

DOI:

https://doi.org/10.37375/esj.v4i4.2270

Keywords:

Graduation Research, Faculties of Economics in Libyan universities, Challenges and coping mechanisms

Abstract

Abstract

The study aimed to identify the challenges (academic and scientific "cognitive") that face the faculties of economics students in Libyan universities when preparing graduation research from the viewpoint of faculty members at the Faculty of Economics, Al-Marqab University And to suggest a set of mechanisms to address these challenges, The study relied on descriptive and analytical approaches, The researchers used the questionnaire list method to collect data from all faculty members at the Faculty of Economics and Trade, Al- Marqab University,The study found that students of the Faculty of Economics and Trade face a set of challenges when preparing graduation research, namely: First, academic challenges, the most important of which are (The lack of incentive incentives for distinguished research, The university's lack of interest in providing modern information to students by subscribing to the websites of international scientific journals, The low level of services provided by the college library),Second, "cognitive" scientific challenges are among the most important (The poor ability of students to use appropriate statistical methods, And their weak language ability to express and formulate sentences, And the lack of their experience in gathering information and the lack of experience of students in preparing the research plan),One of the most important mechanisms to face these challenges (Preparing seminars and workshops on how to prepare graduation research and the uses of statistical methods in graduation research, The college administration should assist students in obtaining the information necessary for graduation research by addressing the relevant authorities and urging them to cooperate with the student and give him all the data and information that he needs, Providing a good office service for students by providing modern references periodically and establishing the electronic library at the university and college level, And to review the teaching burden of the faculty members in a manner that provides them with sufficient time to supervise the graduation research),One of the most important recommendations of the study is to work on forming a partnership with the economic units in society to identify their problems, And directing graduation students to study these problems in order to enhance accessibility of information with ease, And work to establish competitions for the best graduation project in order to develop the spirit of competition among students.

 

References

المراجع:

ابوخلف، نادر )2009(، المشكلات التي يواجها الطلبة في مقرر مشروع التخرج في برنامج الًتربية في جامعة القدس المفتوحة، مجلة الفلسطينية، جامعة القدس المفتوحة، ع2، ص ص 44 -11.

احمد، نصر صالح محمد )2013(، العوامل المفسرة لتأخر الطلبة في مرحلة الماجستير في العلوم المحاسبية في ليبيا جامعة الجبل الغربي، مجلة العلوم الاقتصادية والسياسية، كلية الاقتصاد والتجارة زليتن الجامعة الاسمرية، ع1، ص ص . 203-253

الرفاعي، مفتاح عثمان، وبن يونس، ناصر ميلاد )2019(، الالتزام الأخلاقي لأعضاء هيئة التدريس بالتعليم المحاسبي الليبي تجاه الطلبة "الواقع وسبل تنمية الالتزام"، المؤتمر الأكاديمي الثالث حول تحديات الواقع الاقتصادي والسياسي واستشراف المستقبل في ليبيا، مصراته، كلية الاقتصاد جامعة مصراته.

المسعودي، اسماء كاظم، والمهداوي، بثينة محمود )2017(، الصعوبات اليت تواجه طلبة قسم اللغة العربية في كلية تربية للعلوم الإنسانية عند اجراء بحوث التخرج الحلول المقترحة لتجوزها، مجلة كلية الًتربية الأساسية للعلوم الًتربوية والإنسانية، جامعة بابل، ع36،.293-310ص ص

ثابت، سلوى سليم )2013(، الصعوبات اليت تواجه طلبة الجامعة في مشاريع التخرج، ورشة علمية حول تقومي مادة مشروع التخرج في الكليات والجامعات، قسم البحث العلمي بكلية فلسطين التقنية، فلسطين.

زكري، محمد ابولقاسم )2015(، التحديات والمشاكل المعاصرة التي تواجه الجودة الشاملة للتعليم المحاسبي في ليبيا، مجلة آفاق

الاقتصادية، كلية الاقتصاد والتجارة جامعة المرقب، ع1، ص ص .64-104

عبد الحسين، وسام صالح، وآخرون )5105(، دراسة ربليلية للمشكل البحثية اليت تواجو الطلبة يف حبوت التخرج، متاحة على

الرابط التايل5

لربش، منصور محمد،، والمقلة، محمود عاشور )5102(، التعليم احملاسيب يف اجلامعات الليبية ومتطلبات تطويره دبا يالئم

وتطلعات الطالب، رللة العلوم االقتصادية والسياسية، كلية االقتصاد والتجارة زلينت اجلامعة االمسرية، ع0، ص ص .232-222

كريبات موسى )5102(، مشكالت حبوث التخرج لدى طلبة كليات االقتصاد يف اجلامعات الليبية، رللة آفاق االقتصادية، كلية

االقتصاد والتجارة جامعة ادلرقب، ع5، .523-503

منصور، مصطفى يوسف )5102(، ادلشكالت اليت يواجهها طلبة اجلامعات والكليات يف فلسطني يف اعداد حبث التخرج وسبل

مواجهتها، ورشة علمية حول تقومي مادة مشروع التخرج يف الكليات واجلامعات، قسم البحث العلمي بكلية فلسطني التقنية،

فلسطني.

Published

2021-10-01

How to Cite

الرفاعي م. ع., الأخضر ف. ع., & عبدالله ع. ص. (2021). Graduation research by students of economics faculties in Libyan universities: challenges and coping mechanisms from the point of view of faculty members at the Faculty of Economics and Commerce, Al-Marqab University. Economic Studies Journal, 4(4), 239–223. https://doi.org/10.37375/esj.v4i4.2270