Evaluating the quality of accounting education in the Accounting Department at Sayyed Muhammad bin Ali Al-Senussi Islamic University, a field study from the students’ point of view

Authors

  • عبد الوهاب محمد سالم جامعة السيد محمد بن على السنوسي

DOI:

https://doi.org/10.37375/esj.v3i3.2086

Keywords:

accounting education, quality of accounting education, accounting, of Sayyid Muhammad bin Ali Al- Senussi Islamic University

Abstract

This study aimed to assess the quality of accounting education in the Accounting Department of Sayyid Muhammad bin Ali Al-Senussi Islamic University from the students' point of view. In order to achieve the objectives of the study, a questionnaire was designed and distributed to the study sample, where (31) questionnaires were distributed, (31) valid questionnaires were returned, which represents (100%) of the distributed questionnaires. The study used the statistical program (SPSS) to carry out the necessary tests to ensure the relevance of the study data to the statistical analysis and to evaluate the study hypotheses. Including a one-sample T-Test. After analyzing the study data, the results showed that there is a statistically significant level for the quality of accounting education, and that the axis of the evaluation and examination system is most important to the quality of accounting education in the Accounting Department of the University of Sayyid Muhammad bin Ali Al-Senussi Islamic University from the viewpoint of students. In the light of the mentioned results, the study recommended the necessity of providing transportation services for students to and from the university, and that professors in the accounting department should emphasize the need for students to seek external scientific sources in the field of accounting (university library, internet) in addition to focusing on the need to enter materials or New topics in the accounting department, according to what arises from problems in practice. And taking into account sufficient time when setting the exam schedule so that it is suitable for most students. The responsible authorities should establish public and specialized libraries in the field of economic sciences in general and in the field of accounting in particular in Al-Bayda.

References

اتحاد الجامعات العربية (2011) دليل المعايير والاوزان والادوات للمؤشرات الكمية والنوعية لضمان الجودة والاعتمادات للجامعات العربية ، عمان ، الامانة العامة.

زكري (2015) محمد أبو القاسم ، التحديات والمشاكل المعاصرة التي تواجه الجودة الشاملة للتعليم المحاسبي في ليبيا من وجهة نظر طلبة المحاسبة مجلة آفاق اقتصادية ، العدد الأول. النعاس، حسام مراجع، عقوب ،خليل عقوب( 2016) العوامل المؤثرة على الأداء الأكاديمي لطلبة قسم المحاسبة في كلية الاقتصاد بجامعة طبرق، مجلة العلوم الاقتصادية والسياسية ، كلية الاقتصاد والادارة الجامعة الاسمرية الاسلامية ، زليتن

العدد 8 .

هارب، على محمد ( 2019 دور مجموعة من العوامل في تحسين جودة التعليم المحاسبي في الجامعات اليمنية في ضوء معايير مجلس التعليم المحاسبي الدولي ، دراسة حالة على جامعة الاندلس للعلوم والتقنية، صنعاء، مجلة الاندلس للعلوم الانسانية والاجتماعية العدد 24 المجلد 6. عمار درويش (2017)متطلبات تحسين جودة التعليم المحاسبي في الجزائر (دراسة قياسية) مجلة المالية والاسواق. المجلد 3، العدد 6

حلس سالم عبد الله (2005) تقويم فعالية التدريس في قسم المحاسبة بالجامعة الإسلامية وذلك من وجهة نظر الطلبة، مجلة الجامعة الإسلامية (سلسلة الدراسات الإنسانية ، المجلد الثالث عشر العدد الأول.

جبران محمد على (2017) قياس مدى رضى الطلبة عن كفاءة التدريس في قسم المحاسبة بكلية التجارة والاقتصاد جامعة "دراسة ميدانية لآراء طلاب المستوى الرابع مجلة الاقتصاد والاعمال الجامعة الاسلامية، غزة العدد 25 صنعاءالمجلد 4.

رحيل خالد محمد ، وصداقة زينب رجب ( 2016) إطار مقترح لبعض العوامل المؤثرة على جودة التعليم المحاسبي دراسة ميدانية على كلية الاقتصاد بجامعة عمر المختار مجلة المختار للعلوم الاقتصادية، جامعة عمر المختار، المجلد الثالث،

العدد السادس.

فليه، فاروق والزكي احمد (2004) معجم مصطلحات التربية لفظا واصطلاحا، الاسكندرية، دار الوفاء.

ابو سمرة ، محمود زيدان عفيف والعباسي عمر ( 2005 واقع نظام التعليم في جامعة القدس في ضوء معايير إدارة الجودة الشاملة من وجهة نظر أعضاء هيئة التدريس والطلبة، مجلة اتحاد الجامعات العربية ، العدد 45.

البكر فوزية (2001) النمو العلمي والمهني للمعلم الجامعي ، الواقع والمعوقات : دراسة مسحية لعضوات هيأة التدريس في جامعات وكليات البنات بالرياض ، مجلة رسالة الخليج العربي ، العدد 81.

بزریقات، قاسم محمد و العزام عيسى أحمد العزام (2014) وواقع برامج التعليم المحاسبي في الجامعات الأردنية وتوافقها مع متطلبات المعيار 3 من المعايير الدولية للتعليم المحاسبي المجلة العربية للمحاسبة، المجلد السابع عشر، العدد الثاني.

Published

2020-07-01

How to Cite

سالم ع. ا. م. (2020). Evaluating the quality of accounting education in the Accounting Department at Sayyed Muhammad bin Ali Al-Senussi Islamic University, a field study from the students’ point of view. Economic Studies Journal, 3(3), 206–226. https://doi.org/10.37375/esj.v3i3.2086