The impact of knowledge management in supporting innovation (a case study of the Libyan Oil Company in the Eastern Province)
DOI:
https://doi.org/10.37375/esj.v3i2.2056Keywords:
Knowledge management; innovation; Libya Oil CompanyAbstract
This study aims at identifying the effect of knowledge management on supporting innovation at Libya Oil Company through investigation on the relationship operations of Knowledge management (generating Knowledge, storing Knowledge, sharing Knowledge, and applying Knowledge) and innovation. The population of the study consists of all top and middle management directors at Libya Oil Company in the eastern area. The total number of the population reaches (105) participants. Due to unavailability of a number of the participants and refusal of the others to fill out the questionnaire form, the researcher reached (90) participants, among whom the questionnaire forms have been distributed. Only (75) questionnaire forms have been received valid for statistical analysis. The study has reached a set of findings. The most important of which are: there is a strong correlation between the independent variables(generating Knowledge, storing Knowledge, sharing Knowledge, and applying Knowledge) and innovation at Libya Oil Company. Also, it has been shown that there is in an effectual correlation of the independent variables (generating Knowledge, storing Knowledge, sharing Knowledge, and applying Knowledge) on innovation at Libya Oil Company. The study has recommended increasing of taking care of the operations of Knowledge management and taking care of the most prominent sources of Knowledge within the company represented in human resources as well as supporting and encouraging these human resources to innovation, creativity, sharing knowledge, and exchanging thoughts.
References
أ. الكتب:
• أبو جمعة، نعيم حافظ، (2010)، التسويق الابتكاري، الطبعة الثانية، القاهرة : منشورات المنظمة العربية للتنمية الإدارية. • البنا، حسين موسى و الخفاجي، نعمة عباس، (2014)، إستراتيجية التمكين التنظيمي لتعزيز فاعلية عمليات إدارة المعرفة، عمان: دار الأيام للنشر والتوزيع.
• السكارنة، بلال خلف (2011)، الإبداع الإداري، الطبعة الأولى، عمان: دار المسيرة للنشر والتوزيع.
• الصاوي، ياسر (2007)، إدارة المعرفة وتكنولوجيا المعلومات، الطبعة الأولى، القاهرة دار سحاب للنشر والتوزيع.
• القهيوي، ليث عبد الله (2013)، إستراتيجية إدارة المعرفة والأهداف التنظيمية، الطبعة الأولى، عمان: دار ومكتبة الحامد للنشر
والتوزيع.
• الكبيسي، صلاح الدين و المحياوي، سعد زناد (2005)، إدارة المعرفة القاهرة : منشورات المنظمة العربية للتنمية الإدارية. • النسور، إياد عبدالفتاح و الصغير، عبدالرحمن بن عبدالله (2014)، قضايا وتطبيقات تسويقية معاصرة، الطبعة الأولى، عمان: دار صفاء للنشر والتوزيع.
• النعيمي، م . ع .، البياتي، ع . ت .، خليفة، غ . ج . ، (2015) ، طرق ومناهج البحث العلمي، عمان: دار الوراق للنشر والتوزيع.
• طه، طارق ، (2008)، إدارة التسويق، الإسكندرية: دار الفكر الجامعي.
• طيطي، خضر مصباح (2010)، إدارة المعرفة التحديات والتقنيات والحلول الطبعة الأولى عمان: دار الحامد للنشر والتوزيع. • علي أسامة محمد ، (2013)، إدارة المعرفة، مصر : دار العلم والإيمان للنشر والتوزيع.
• عليان، ربحي مصطفي وعثمان محمد، غنيم، (2000)، مناهج وأساليب البحث العلمي – النظرية والتطبيق، الطبعة الأولى، عمان: دار صفاء للنشر والتوزيع.
• قنديلجي، عمار إبراهيم و الجنابي، علاء الدين عبد القادر (2014)، نظم المعلومات الإدارية، الطبعة الثامنة، عمان: دار المسيرة
للنشر والتوزيع.
مسلم، عبدالله حسن، (2015)، الإبداع والابتكار الإداري في التنظيم والتنسيق، الطبعة الأولى، عمان: دار المعتز للنشر
والتوزيع.
ب رسائل الدكتوراه
• العسيري، خالد حسين سعيد، (2015)، مقومات الابتكار الاجتماعي كمدخل لتطوير الإدارة الجامعية من وجهة نظر الهيئة الإدارية والأكاديمية في الجامعات السعودية، رسالة دكتوراه غير منشورة ، كلية التربية جامعة أم القرى: السعودية.
• الهوني، رانيا محمود محمد، (2016)، أثر استخدام ممارسات إدارة المعرفة على تحقيق الجودة الشاملة، رسالة دكتوراه غير منشورة، كلية التجارة جامعة عين شمس: مصر.
ج رسائل الماجستير :
من
• إبراهيمي، إسماعيل، (2017)، تأثير الابتكار التسويقي على تحسين الأداء التسويقي للمؤسسات الاقتصادية "دراسة عينة . المؤسسات الاقتصادية الجزائرية"، رسالة ماجستير غير منشورة قسم العلوم الاقتصادية، كلية العلوم الاقتصادية والتجارية وعلوم التسيير، جامعة محمد خضير بسكرة: الجزائر.
أبو حلوب، مهند عرفة سالم (2015)، التخطيط الإستراتيجي وعلاقته بالابتكار التنظيمي "دراسة ميدانية على العاملين في القطاع الخاص الإنتاجي الصناعي الفلسطيني في الإستراتيجية الوطنية للتصدير "، رسالة ماجستير غير منشورة، كلية الاقتصاد والعلوم الإدارية، جامعة الأزهر بغزة: فلسطين.
• الجبالي، بكر فواز عبدالله (2012) أثر تنظيم المعرفة في فاعلية أداء البنوك التجارية الأردنية - دراسة تطبيقية على البنوك التجارية الأردنية رسالة ماجستير غير منشورة، قسم الأعمال الإلكترونية، كلية الأعمال جامعة الشرق الأوسط: الأردن.
• السماوي، أحمد علي ثابت، (2014)، أثر التدريب والتنمية في أداء العاملين بوجود إدارة المعرفة – وزارة المالية في اليمن: دراسة حالة رسالة ماجستير غير منشورة قسم إدارة الأعمال جامعة الشرق الأوسط: الأردن.
• الشحي، نوال عثمان (2016)، الابتكار في المؤسسات الحكومية الاتحادية: دراسة ميدانية على القطاع الحكومي في دولة الإمارات العربية المتحدة رسالة ماجستير غير منشورة قسم العلوم السياسية، كلية العلوم الإنسانية والاجتماعية، جامعة الإمارات العربية المتحدة: الإمارات العربية المتحدة.