The extent of Libyan commercial banks’ compliance with Central Bank of Libya Circular No. (3) of 2005 regarding the liberalization of banking services prices and controls Determine it and its impact on the quality of banking services

Authors

  • محمود جمعة عمر المحجوب كلية الاقتصاد والتجارة / بجامعة المرقب
  • ا محمد عمر عبد الله أبوسيف / كلية الاقتصاد والتجارة / بجامعة المرقب
  • آمال رجب محمد أبو عيطة كلية الاقتصاد والعلوم السياسية / بجامعة الزيتونة

DOI:

https://doi.org/10.37375/esj.v3i2.2052

Keywords:

: commercial banks, circular of central bank, quality banking services

Abstract

This study aims to identify the extent of commitment of the Libyan commercial banks (Jomhouria sahara ,national commercial and wahda ) to the central bank of Libya circular number (3) 2005 regarding liberalizing the prices of banking services and the criteria for determining them and impact on the quality of banking services. To achieve this objective, questionnaire was designed and distributed to the study population, which consists of client and customers of that were previously mentioned. Four hundred validquestionnaires out of the distributed 298 copies were returned, analyzed using (SPSS). The study concludes that the banks under the study donot adhere to the central bank of Libya circular number (3) 2005, and there is also decrease in the dimensions of the quality of banking services, from the viewpoint of the clients of those banks under study. The study recommends that commercial banks should be adhere to the central bank of Libya circular no (3) 2005. Regarding liberalizing the prices of banking services and their controls, and attention be paid to improving the quality of banking services represented (tangibility, reliability, responsiveness, sympathy).

References

أوسو ، خيري علي ، بطرس ، لؤي لطيف تقييم مستوى جودة الخدمات المصرفية من وجهة نظر الزبائن- دراسة استطلاعية لآراء عينة من زبائن مصارف مدينة دهوك"، مجلة تنمية الرافدين ، ( الموصل العراق ، كلية الإدارة والاقتصاد، جامعة الموصل، المجلد.28-9

، العدد 89، 2008 م)، ص ص البكري ، سونيا محمد " إدارة الجودة الكلية " ، ( الاسكندرية مصر ، الدار الجامعية ، 2004.(

- البياتي : ، محمود مهدي ، " تحليل البيانات الإحصائية باستخدام البرنامج الإحصائي SPSS " ، عمان : الأردن ، الطبعة الأولى ، دار الحامد للنشر والطبع ، 2005 ) . - البلداوي ، عبد الحميد عبد المجيد الإحصاء للعلوم الإدارية والتطبيقية " ، ( عمان : الأردن ، دار الشروق ، الطبعة الأولى.(1997

"الصميدعي، محمد جاسم ، يوسف، ردينة عثمان " تسويق الخدمات "، عمان: الأردن، دار المسيرة للنشر والتوزيع، 2010) . - العجارمة ، تيسير العفيشات ، " التسويق المصرفي " ، (عمان) : الأردن دار الحامد للنشر والتوزيع، الطبعة الثانية ، 2013) . - العلاق ، بشیر عباس محمود ، " ثقافة الخدمة " ، ( عمان : الأردن، دار اليازوري العلمية للنشر والتوزيع، الطبعة العربية، 2009)

القحطاني ، سعد بن سعيد ، " الإحصاء التطبيقي – المفاهيم الأساسية وأدوات التحليل الإحصائي باستخدام SPSS "، ( الرياض: المملكة العربية السعودية، مركز بحوث معهد الإدارة العامة، 1436هـ- 2015م).

"- المطاوعة ، عبد الله احمد ، مدى التزام المصارف التجارية بتعليمات مصرف البحرين المركزي للحد من غسل الأموال" ، رسالة ماجستير غير منشورة ، ) عمان : الأردن ، كلية إدارة الأعمال ، جامعة الشرق الأوسط، 2015).

، ساري يوسف ، " مدى التزام المصارف الإسلامية الأردنية بمبادئ الحاكمية المؤسسية "، مجلة الجامعة الإسلامية للدراسات الاقتصادية و الإدارية ، ) غزة : فلسطين الجامعة الاسلامية بغزة ، المجلد الحادي و العشرون

Published

2020-04-01

How to Cite

المحجوب م. ج. ع., أبوسيف ا. م. ع. ع. ا., & أبو عيطة آ. ر. م. (2020). The extent of Libyan commercial banks’ compliance with Central Bank of Libya Circular No. (3) of 2005 regarding the liberalization of banking services prices and controls Determine it and its impact on the quality of banking services. Economic Studies Journal, 3(2), 164–208. https://doi.org/10.37375/esj.v3i2.2052