An analytical study of some determinants of demand for insurance in the Libyan market
DOI:
https://doi.org/10.37375/esj.v3i1.1989Keywords:
الطلب التأميني، محددات، كثافة التأمين ، تغلغل التأمين، السوق الليبية للتأمينAbstract
This study aimed primarily to identify some of the determinants of demand for insurance in the Libyan insurance market, in addition to identifying the type and extent of the relationship that links these determinants with insurance demand in the Libyan market, and to study the impact of the financial income variable, the level of insurance awareness, and urbanization. , on insurance demand, and to provide a scientific contribution by finding and revealing the determinants of insurance demand, identifying the most important factors affecting the growth of the insurance industry in the Libyan insurance market, and presenting some proposals and recommendations that can benefit decision-makers in the Libyan insurance market, and in order to complete these The study used the descriptive and analytical approach and some statistical methods to study the reality of the insurance sector in Libya and to prove or deny the study hypotheses through the (SPSS) Social Science for Package Statistical program with the aim of arriving at valuable connotations and indicators that support the subject of the study, after collecting data and published periodic reports. About the study population consisting of insurance companies operating in the Libyan insurance market, and one of the most important findings of the study from the data analysis results is that there are several determinants that lead to the weakening of the insurance sector in the Libyan insurance market, and that there is a moral effect between some of the determinants of demand for insurance and the insurance sector In the Libyan market, including that there is a direct relationship between income and demand for insurance, and between urbanization and insurance demand. The study suggested some recommendations, the most prominent of which are improving the performance of insurance companies in the Libyan insurance market through increasing advertising and media campaigns, and improving income in general for members of society. With attention to the urbanization factor and the geographical distribution of companies
References
هيئة الإشراف والرقابة على التأمين http://www.isacly.org/
على محمود فارس، فرج عبد الحميد بوشاح، "أهمية التأمين التكافلي"، المؤتمر الأول لسوق التأمين الليبي، 2010.http://www.trustgroup.com
أسيل جميل قزعاط ،"أثر تحليل عوامل المؤدية إلى ضعف قطاع التأمين واستثماراته في فلسطين"، كلية التجارة - - الجامعة الإسلامية - غزة، رسالة ماجستير، 2009م
مرعي محمد بورويص ، واقع ممارسة وظيفة بحوث التسويق بشركات التأمين الليبية" مؤتمر سوق التأمين الليبي في الاقتصاد
صابرين المبروك الحداد ، "دراسة المشاكل والصعوبات التي تواجه صناعة التأمين في البيئة الليبية" مؤتمر سوق التأمين الليبي في الاقتصاد، 2010م
،http//www.masress.com
2010د ، حمود العنزي ، "معوقات صناعة التأمين التعاوني بالمملكة العربية السعودية"، ورقة عمل مقدمة إلى ملتقى التأمين التعاوني بالمملكة العربية السعودية.
حضري دليلة" صناعة التأمين التكافلي الإسلامي في دول مختارة" الملتقى الدولي السابع حول: "الصناعة التأمينية، الواقع العملي وآفاق التطوير 2012
موسي مسعود رحومه" الحماية القانونية لسوق التأمين في ليبيا" مؤتمر سوق التأمين الليبي في الاقتصاد، 2010م. [11] إبراهيم المهدي المجبري "حوكمة شركات التأمين "مؤتمر سوق التأمين الليبي في الاقتصاد، جامعة قاريونس- كلية الاقتصاد2010 /http://www.ajwa.net [12]