Attitude of University Members Towards Ethics in Economics Faculty / Tripoli University (From the point of view of faculty members of Economics Faculty/Tripoli University)

Authors

  • مسعود عبد الحفيظ البدري جامعة بنغازي قسم المحاسبة / كلية الاقتصاد
  • حسني رمضان الشتيوي جامعة بنغازي قسم المحاسبة / كلية الاقتصاد
  • هدى مسعود البـ درى جامعة بنغازي قسم المحاسبة / كلية الاقتصاد

DOI:

https://doi.org/10.37375/esj.v3i1.1975

Keywords:

ethical standards - Charter - the profession of university education.

Abstract

Ethics is one of the manifestations of social control of individuals and motivates them to reach their ends and a means to liberate them from their instincts and desires. Ethics is a common denominator among professions. The profession of education is one of the most honourable professions. It plays a large role in society. As the teacher no longer informs us, but became facilitator of the process of learning, and guidance, and guidance in the scientific, educational, and ethical aspects of the learner.

The problem of the study is centred on the issue of applying ethical standards to the university education profession.

The study aimed to identify the attitude of university members towards ethics of the university education profession from the point of view of faculty members at the Faculty of Economics, University of Tripoli.

The results of the study showed that the proportion of the holders of the higher qualification of the Masters was the largest, the scientific specialization accounting for the largest percentage, and the degree of the lecturer was the largest percentage among the degrees. The results also showed that the levels of study axes of the ethical standards of the university education profession were above average from the point of view faculty of school.

References

- أبو راوي، أسامة، (2011)، دور المراجعة الداخلية في تدعيم حوكمة الشركات المجلة العلمية للبحوث والدراسات التجارية، جامعة عين شمس كلية التجارة، العدد الرابع، ص31.

- البرازي، مجد، (2001)، أخلاقيات مهنة التعليم في الكتاب والسنة، عمان، الأردن: مؤسسة الوراق للطباعة والنشر، ص 303.

- الشناق، رابعة، (2011)، ميثاق شرف المعلم، تونس، صحيفة السوسة الإلكترونية استرجعت 2014/4/12 من: OOO، ص 1

- المحيميد، عبد العزيز، (2006)، أخلاقيات مهنة التعليم في الفكر التربوي الإسلامي، الجمعية السعودية للعلوم التربوية والنفسية، اللقاء السنوي الثالث عشر، جامعة الملك سعود بالرياض..13-4

- القريطي، عبد المطلب (2005)، المعلم الجامعي أدواره وأخلاقياته المهنية مجلة دراسات تربوية واجتماعية، جامعة حلوان، كلية التربية، العدد الثاني، ص

- الفالح، عبد العزيز (2007)، اتجاهات المعلمين في مدينة الرياض نحو أهمية ميثاق أخلاقيات مهنة التعليم في المملكة العربية السعودية ومستوى تطبيقهم له: دراسة مسحية رسالة دكتوراه غير منشورة، الجامعة الأمريكية كلية التربية، لندن، ص39،

ص 51.

- الغامدى، حمدان، (2002)، ميثاق مقترح لأخلاقيات مهنة التعليم في دول الخليج العربي، رسالة الخليج العربي، مكتب التربية العربي لدول الخليج بالرياض.

- الحمادنة أديب (2013) درجة التزام معلمي اللغة العربية ومعلماتها بأخلاقيات مهنة التعليم من وجهة نظر مديري المدارس ومديراتها في مديريات التربية والتعليم لمحافظة المفرق المجلة الأردنية في العلوم التربوية، العدد الأول، جامعة اليرموك، الأردن، ص 29-50.

- العمرو، صالح، (1999)، إسهام المعلم في تنمية الجانب الخلقي لدى المتعلم من خلال دوره كناقل للمعرفة والخبرة والتراث التقافي، المؤتمر التربوي الثالث لإعداد المعلم جامعة أم القرى كلية التربية، مكة المكرمة.

- زكي، خديجة، (2012)، الانضباط السلوكي لأعضاء هيئة التدريس في الجامعات السعودية في ضوء القيم الأخلاقية الإسلامية من وجهة نظر طلابهم "دراسة تطبيقية على جامعتي طيبة والطائف"، رسالة دكتوراه جامعة أم القرى، كلية التربية،مكة المكرمة.

- سمعان، وهيب، مرسي، محمد، (1985)، الإدارة المدرسية الحديثة، الطبعة الثانية، القاهرة: عالم الكتب، ص160.

- ناصر، إبراهيم (2006)، التربية الأخلاقية، عمان: دار وائل للنشر ، ص ، ص 333.

- وزارة التربية والتعليم (2003)، المعايير القومية للتعليم في مصر، المجلد الأول، القاهرة : مطابع الأهرام. 14- وزارة التربية والتعليم (2006)، ميثاق أخلاقيات مهنة التعليم الرياض: شركة المطابع الأهلية للأوفست المحدودة. 15- یاغی، محمد، (1995)، الأخلاقيات في الإدارة مكتبة اليقظة عمان، الأردن، ص75.

Published

2020-01-01

How to Cite

البدري م. ع. ا., الشتيوي ح. ر., & البـ درى ه. م. (2020). Attitude of University Members Towards Ethics in Economics Faculty / Tripoli University (From the point of view of faculty members of Economics Faculty/Tripoli University). Economic Studies Journal, 3(1), 1–24. https://doi.org/10.37375/esj.v3i1.1975