أثر أبعاد الثقافة التنظيمية علي مستوي أداء العاملين بمركز الكلي بمستشفى بن سيناء سرت

Authors

  • د. علي مفتاح محمد كلية الاقتصاد - جامعة سرت
  • مسعودة محمد عبد الرحمن مركز الكلي بمستشفى بن سيناء سرت

DOI:

https://doi.org/10.37375/esj.v5i1.186

Keywords:

organizational culture, culture of power, culture of systems and roles, culture of achievement, culture of human empathy, job performance, total center

Abstract

This study aims to identify the impact of the dimensions of organizational culture on the level of performance of workers at the Kidney Center at Ben Sina Hospital Sirte. In order to achieve that, hypotheses were developed and tested by analyzing Multiple regression, and the analysis was conducted through the primary data collected by means of a questionnaire, and distributed to all members of the Kidney Center at Ben Sina Hospital Sirte as comprehensive study. The descriptive approach was used to describe the phenomenon and analyze the data related to the study variables. According to the findings, it was found that there are high levels of practicing all types of organizational culture (the culture of power, the culture of systems and roles, the culture of achievement, the culture of human empathy) in the Kidney Center. The job was also high, in addition to a very strong correlation and an impact of organizational culture on improving job performance. The dimensions of achievement culture and strength culture had a very strong impact on job performance and that they explain (89.7%) of the variance in performance, while the dimension did not. The culture of systems and the culture of human empathy have an impact on performance when measuring the dimensions that have the most impact on performance combined. Based on the results, some recommendations were suggested, including the emphasis on increasing the degree of interest in organizational culture and educating employees about it, because of its contribution to improving the level of performance of employees, and continuous attention to the elements that constitute culture by identifying its strengths and working to strengthen it, and identifying weaknesses and work to develop and strengthen them, and work to ensure that there is consensus and partnership between employees and management in the center around values, to unify the organizational culture that determines the pattern of relationships between individuals, which will contribute to increasing the degree of commitment to the goals of the center.

References

• أبوبكر، مصطفي محمود (2005)، التنظيم الإداري في المنظمات المعاصرة, الطبعة الاولي, الدار الجامعية للنشر والتوزيع, مصر.

• الخفاجي، نعمة عباس(2009) ، ثقافة المنظمة، دار اليازوري العلمية للنشر والتوزيع، عمان، الأردن.

• الدويلة، فهد يوسف (2007)، أثر الثقافة التنظيمية على أداء الموظفين في الشركات الصناعية الكويتية، رسالة ماجستير غير منشورة، جامعة عمان للدراسات العليا.

• السلمي، علي (1998)، إدارة الموارد البشرية، دار غريب، مصر.

• الطراونة، حسن أحمد ، وآخرون (0122)، نظرية المنظمة، دار الحامد للنشر والتوزيع، عمان، الأردن.

• المبسط، شروق (1999)، الثقافة المؤسسية في أجهزة الخدمة المدنية في الأردن – دراسة تحليلية، رسالة ماجستير غير منشورة، جامعة عمان للدراسات العليا.

• الليثي، حمد بن علي بن حسن (2008)، "الثقافة التنظيمية لمدير المدرسة ودورها في الإبداع الإداري"، رسالة ماجستير غير منشورة، جامعة أم القرى السعودية.

• الهواري، سيد (2002)، الادارة: الأصول والأسس العلمية للقرن ال21، مكتبة عين شمس، القاهرة، مصر.

• الهيتي، صلاح (2005)، "تأثير الاختلافات المحتملة للقيم في أداء العاملين – دراسة ميدانية لاتجاهات العاملين في مدينة الحسين بن عبد الله الثاني الصناعية"، المجلة الأردنية في إدارة الأعمال، الاردن، المجلد الأول، العدد1.

• بوعلي، نورالدين (2014)، "الثقافة التنظيمية وعلاقتها بالأداء الوظيفي، مجلة العلوم الانسانية والاجتماعية، الجزائر، العدد14.

• جرينبرج، جيرالد، وبراون، روبرت (2004)، إدارة السلوك في المنظمات. ترجمة: رفاعي، اسماعيل بسيوني، دار المريخ للنشر، الرياض.

• حريم، حسين (2004)، السلوك التنظيمي "سلوك الفرد و الجماعات في منظمات الأعمال"، الطبعة الثانية ، دار الحامد للنشر والتوزيع، عمان، الأردن.

• حسن، راوية محمد (2000)، ادارة الموارد البشرية، الدار الجامعية، الاسكندرية، مصر.

• جلولي، أسماء (2003)، أثر الثقافة التنظيمية علي الابداع الاداري لدي العاملين في مؤسسات التعليم العالي الجزائرية، رسالة ماجستير غير منشورة، جامعة محمد خيضر، بسكرة ، الجزائر.

• عبد الإله، سمير يوسف (2006)، واقع الثقافة التنظيمية السائدة في الجامعات الفلسطينية بقطاع غزة وأثرها على مستوى التطوير التنظيمي للجامعات – دراسة مقارنة، رسالة ماجستير غير منشورة، الجامعة الإسلامية في غزة.

• عبدالله ، أحمد محمد (1996) ، علم النفس الصناعي بين النظرية والتطبيق ، دار المعرفة الجامعية ، الاسكندرية.

• عكاشة، أسعد أحمد (2008)، أثر الثقافة التنظيمية على مستوى الأداء الوظيفي – دراسة تطبيقية على شركة الاتصالات في فلسطين، رسالة ماجستير غير منشورة، الجامعة الإسلامية في غزة.

• ماهر، أحمد (2005)، التنظيم، الطبعة الاولي، الدار الجامعية للنشر والتوزيع، الاسكندرية، مصر.

• ملحم، أحمد عارف (2003)، الثقافة التنظيمية السائدة في المدارس الثانوية في الأردن، أطروحة دكتوراه غير منشورة، جامعة عمان للدراسات العليا، عمان، الاردن.

• قدادة، عيسى يوسف (2009)، محددات جودة الخدمات التعليمية وأثرها على رضا الطلاب في الجامعات الاردنية من وجهة نظر تسويقية، المجلة العربية للعلوم الاقتصادية والادارية، العدد الرابع.

Published

2022-12-03

How to Cite

د. علي مفتاح محمد, & مسعودة محمد عبد الرحمن. (2022). أثر أبعاد الثقافة التنظيمية علي مستوي أداء العاملين بمركز الكلي بمستشفى بن سيناء سرت. Economic Studies Journal, 5(1), 95–115. https://doi.org/10.37375/esj.v5i1.186

Issue

Section

The 5 volume in 2022