مساهمة تقنية الحوسبة السحابية في تحسين التعليم المحاسبي وتحديات استخدامها من وجهة نظر أعضاء هيئة التدريس بأقسام المحاسبة_ دراسة حالة على جامعة عمر المختار وجامعة درنة

Authors

  • د. فادية سعد المنصوري كلية الاقتصاد- جامعة بنغازي
  • أ. محمد رزق يونس كلية الاقتصاد- جامعة درنة
  • أ. محمد امبارك المرضي كلية الاقتصاد- جامعة درنة

Keywords:

Cloud Computing Technology(CCT), Accounting education, Libyan universities(Omar Al-Mukhtar University, University of Derna

Abstract

This study examines the role of Cloud Computing Technology(CCT) in enhancing accounting education by identifying the extent to which CCT contributes to the improvement of accounting students 'professional skills, in order to identify the extent to which CCT contributes to improving the teaching of accounting courses. The study also aims to identify the potential challenges of using CCT in accounting education, from the point of view of the lecturers in the Departments of Accounting at University of Derna and Omar Al-Mukhtar University, 50 lecturers have been surveyed to achieve the objectives of the study.A questionnaire used as a main instrument for collecting the study’s data, then analyzed the obtained data using descriptive statistics methods represented in: (Mean, Standard Deviation, Relative Weight). The findings shows that Cloud Computing Technology (CCT) contributes to the development of professional skills for accounting students. In addition, there are many advantages of using CCT in teaching accounting courses. However several obstacles and challenges of using CCT in accounting education. The study concluded with recommendations of which are:  to work on the usage of Cloud computing Technology (CCT) in improving and developing accounting education, and work on developing and continuously updating the accounting study plan in line with Cloud Computing Technologies.

References

قائمة المراجع

أولاً المراجع العربية:

- إسماعيل, أسامة محمد مهدي ومبارز, عمار فتحي موسى (2021). دور تقنية الحوسبة السحابية في تحسين جودة الخدمة التعليمية(دراسة تطبيقية على مؤسسات التعليم العالي)، المجلة العلمية للدراسات والبحوث المالية والتجارية, المجلد 11, العدد02.

- السوافيري, فتحي رزق (2017). زيادة فعالية التعليم المحاسبي من خلال تفعيل الأدوات المستحدثة للتعلم, مجلة الإسكندرية للبحوث المحاسبية, المجلد 1,العدد 1.

- العبد الجبار, الجوهرة عبد الرحمن(2016). تحديات استخدام الأكاديميين للحوسبة السحابية للمعرفة: دراسة استطلاعية لأعضاء الهيئة التعليمية بكلية الآداب جامعة الأميرة نورة بنت عبد الرحمن, مجلة مكتبة الملك فهد الوطنية, السعودية, المجلد 22, العدد 1.

- توفيق, عمر إقبال والعمري, مسلم (2021) أثر الحوسبة السحابية على تطوير التعليم المحاسبي: دليل من سلطنة عمان, مجلة دراسات محاسبية ومالية، المجلد 16,العدد خاص بالمؤتمر العلمي الدولي (الثاني) والوطني (الرابع)

- الفيتوري, ناصر نوري (2017). واقع التعليم المحاسبي في الجامعات الليبية ودوره في الحد من أزمة الأخلاقيات لمهنة المحاسبة: دراسة تطبيقية على جامعة بنغازي, مجلة رماح للبحوث والدراسات , مركز البحث وتطوير الموارد البشرية, رماح الأردن, العدد 74.

- جبريل,وائل محمد جبريل(2016).دراسات إدارية معاصرة, مشكلات واقعية وحلول عملية, كنوز المعرفة,عمان,الأردن.

- رشوان, عبد الرحمن محمد (2018). دور التعليم المحاسبي في الجامعات الفلسطينية في تعزيز الممارسة المهنية والأخلاقية لمهنة المحاسبة من وجهة نظر أعضاء هيئة التدريس، مجلة جامعة القدس المفتوحة للأبحاث والدراسات, فلسطين, العدد 43.

- طرايفي,نضيرة وزيرق,سوسن(2022). واقع استخدام تطبيقات الحوسبة السحابية في تفعيل التعليم المحاسبي (دراسة استطلاعية لآراء أساتذة قسم العلوم المالية والمحاسبة بجامعة 20 أوت 1955 سكيكدة), مجلة دفاتر بوادكس, المجلد 11, العدد02.

- طهراوي, حياة (2021). الحوسبة السحابية كآلية لتفعيل التعليم الالكتروني في مؤسسات التعليم العالي الجزائري ما بين الحتمية والخيار, مجلة البحوث والدراسات العلمية,المجلد 15,العدد 1.

-عبد الحسيب, جمال رجب محمد, وموسى, احمد محمد بكري (2017). تصور مقترح للاستفادة من خدمات الحوسبة السحابية بالجامعات المصرية في ضوء التوجه نحو مجتمع المعرفي الرقمي, مجلة كلية التربية, جامعة بنها, المجلد 28, العدد 111.

-عبيدات,ذوقان وآخرون(1998).البحث العلمي: مفهومه وأدواته وأساليبه, دار الفكر, الطبعة السادسة,عمان,الاردن.

-كريمة, دينا عبد العليم (2021). اثر استخدام الحوسبة السحابية على جودة المعلومات المحاسبية وانعكاسها على تطوير معايير التقارير المالية الدولية, مجلة الفكر المحاسبي, المجلد 25,العدد 1.

-ماضي, نصار جمال محمد(2021). مدى إمكانية تطوير التعليم المحاسبي باستخدام الحوسبة السحابية على نموذج(TAM) دراسة ميدانية,رسالة ماجستير غير منشورة, كلية الاقتصاد والعلوم الإدارية في الجامعة الإسلامية بغزة.

-محمود, وائل حسين محمد (2018). استخدام خدمات الحوسبة السحابية لتطوير التعليم المحاسبي الجامعي في مصر, جامعة عين شمس، كلية التجارة, المجلد 22، العدد 7.

-نصري, فاطمة (2019). اثر استخدام الحوسبة السحابية في تحسين جودة التعليم العالي دراسة خاصة:الأرضية الكترونية لنشر الدروس على الخط بكلية العلوم الاقتصادية والتجارية وعلوم التيسير جامعة محمد بوضياف بالمسيلة، الجزائر, رسالة ماجستير غير منشورة، جامعة محمد بوضياف مسيلة.

المراجع الأجنبية:

- Anomah, S. , Aduamoah, M. and Agyabeng, O. (2013) "Examining And Justifying the IS/IT Skills That May Be Designed into the Accountancy Education Curricula for Tomorrow’s Professionals", European Journal of Accounting Auditing and Finance Research , Vol. 1, No 3, pp. 1-14

- Chaudhary, S. (2013) "Cloud Computing: Concepts, Virtualization,", International Journal of Inventive Engineering and sciences, Vol.1, No.3, pp. PP.1-7.

- Eitedal M. S. Alhelou1, Abdel-Rahman M.S. Rashwan2, Samy S. Abu-Naser (2020) "The Role of Using Cloud Computing in Improving the Quality of Accounting Education in Palestinian Universities in Light of the Covid-19 Pandemic', Journal of Economics, Finance and Accounting Studies (JEFAS(

- IAS(38) .(2015) "Cloud Computing Arrangements , Extract ,IFRS Discussion Group". Report on meeting, September'..

- Khanom, T. (2017)" Cloud Accounting ; A Theoretical Overview ,", Journal of Business and Management, Vol.19, No.6, pp. PP.31-38

- Kushniroff, M.C.. (2012) "Where Do We Go to Ensure the Continuation of Accounting Education?", Journal of Accounting and Finance, Vol. 12, Iss. 4, pp. 110 – 122.

- Micu, D., Orza, B., Porumb, S. and & Porumb, C. (2012) "Cloud computing and its application to blended learning in engineering.", In Conference proceedings of" eLearning and Software for Education"(else) (No. 02), 253-258

- NIST (2011) National Institute of Standards and Technology Special Publication, available at :nvlpubs.nist.gov'

- Ofemile, A. (2015) "Assessing Affordances of Selected Cloud Computing Tools for Language Teacher Education in Nigeria", Journal of Education and Practice, Vol.6 No.3, pp. PP.1-10.

- Singh, H. and Seehan, D. (2012) "Current Trend in Cloud Computing: A Survey of Cloud Computing system', International of Electronics and Computer Science", available at: www.ijecse.org., pp. -NIST,Op cit,PP.1-17.

- Srinivasa, K. and Kumari, R. (2013) "Adoption of Cloud Computing In Education and Learning", International Journal of Advanced Research in Computer and Communication Engineering, vol. 2, pp. PP.14-35

- Tukany, E. (2010) "Effective Use of Cloud Computing in Educational Institution", Social and Behavioral Sciences, Vol. 2, No.2, p. P.938.

- The International Federation of Accountants (IFAC) International Education Standard (IES) 3 , Initial Professional Development – Professional Skills ( Revised) , 2014 , Pp 1- 12 , available at : https://www.ifac.org/publications-resources/ies-3-initial-prfessional-develpment-professional-skills-revised.

Published

2023-04-01

How to Cite

د. فادية سعد المنصوري, أ. محمد رزق يونس, & أ. محمد امبارك المرضي. (2023). مساهمة تقنية الحوسبة السحابية في تحسين التعليم المحاسبي وتحديات استخدامها من وجهة نظر أعضاء هيئة التدريس بأقسام المحاسبة_ دراسة حالة على جامعة عمر المختار وجامعة درنة. Economic Studies Journal, 6(2), 238–259. Retrieved from https://journal.su.edu.ly/index.php/esj/article/view/1220