Organizational Intelligence of the Academic Leaders at the University of Benghazi From the Point of View of Faulty Members
DOI:
https://doi.org/10.37375/aj.v16i2.2927Keywords:
Organizational intelligence of the academic leaders, faculty members, University of BenghaziAbstract
the aim of the current research is to find out the level of or generational intelligence of the academic leaders at the university of Benghazi from the point of view of the faculty members the research community consisted of (2575) faculty members, while the sample consisted of (335) faculty members, the research used the questionnaire as a data collection tool, it was applied to (318) items for the purpose of statistical analysis the research used the (spss) statistical bag ,and the research concluded that the level of organizational intelligence among a academic leaders at the university of Benghazi from the point of view of faculty members was (1.70), which is an average level, there are also statistically significant differences between males and females for the dimensions (strategic vision, common destiny ) in favor of females, while there are no statistically significant differences for the dimensions (strategic vision ,desire to give , work pressures ) between applied and humanities faculties, in favor of applied colleges , while there are no differences attributed to the nature of the college variable for the rest of the dimensions , and there are no statistically significant differences between the sample member. Responses to the level of application of organizational intelligence among academic leaders at the university of Benghazi due to the years of experience variable and that there are obstacles that prevent the application of the organizational intelligence university of Benghazi, the most important of which are stereotyped and poor use of communication and information technology means.
References
أولاً: المراجع العربية:
- أحمد، محمد فتحي، (2020). استراتيجية مقترحة لتحويل جامعة المنيا إلى جامعة ذكية في ضوء توجيهات التحول الرقمي والنموذج الإماراتي لجامعة حمدان بن محمد الذكية، كلية التربية، جمهورية مصر، مجلة جامعة الفيوم، للعلوم التربوية والنفسية، جمهورية مصر، مجلد 14.
- المحاميد، اسعود محمد، (2015). إثر ممارسة عمليات إدارة المعرفة في الأداء بوجود الذكاء التنظيمي ـ دراسة ميدانية على المصارف التجارية الأردنية في عمان، الأردن، المجلة الأردنية لإدارة الأعمال، المجلد11، العدد2.
- الجبوري، حيدر جاسم، (2014). اختبار العلاقة بين القابليات الاستراتيجية والذكاء التنظيمي، جامعة الكوفة، العراق، مجلة العربي لعلوم الاقتصادية، المجلد 7.
- خفاجي، نعمة عباس، (2010). الذكاء المنظمي ـ فكرة معاصرة في إدارة أزمات الأعمال، مجلة الإدارة والاقتصاد، العراق.
- خليف، سلطان أحمد، (2011). إثر الذكاء التنظيمي لدى القيادات الإدارية في إطفاء السلوكيات غير المرغوبة للعاملين، دراسة لآراء عينة من أعضاء الهيئة التدريسية في جامعة الموصل، العراق، مجلة جامعة الأنبار للعلوم الاقتصادية والإدارية، مجلد 4، العدد 7.
- سالم، هانم أحمد وآخرون، (2017). النموذج البنائي للعلاقات بين الذكاء التنظيمي والإبداع وإدارة الأزمات المدرسية لدى مديري المدارس الثانوية في ضوء بعض التغيرات الديموغرافية كما يراها المعلمون، جامعة الزقازيق، كلية التربية، جمهورية مصر، مجلة الإرشاد النفسي، مصر، المجلد 3، العدد 35.
- سعد، يحي، (2020). مقال بعنون " نموذج لإطار نظري حول مفهوم وأهمية القيادات الأكاديمية، منشورات شركة دراسة لخدمات البحث العلمي والترجمة، السعودية.
- السالم، الاء عارف، (2021). الذكاء التنظيمي وعلاقته بالتميز الإداري لدى مديري المدارس الخاصة في محافظة عمان، كلية العلوم التربوية، جامعة الشرق الأوسط، عمان، الأردن.
- طلب، إيمان خميس وآخرون، (2020). آليات مقترحة للتغلب على معوقات تطبيق نموذج كارل البريشت للذكاء التنظيمي لتطوير الأداء الإداري بجامعة الفيوم، كلية التربية، جامعة الفيوم، جمهورية مصر، مجلة جامعة الفيوم للعلوم التربوية والنفسية.
- عباس، هشام سيد، (2019). تفعيل الذكاء التنظيمي لكلية التربية في جامعة بني سويف في ضوء قيادة التغيير، جامعة بني سويف، جمهورية مصر، مجلة كلية التربية، المجلد 16، العدد 8.
- عبد الرحيم ومحمد، محمد عباس ومحمد ماهر، (2023). الذكاء التنظيمي لدى القيادات الأكاديمية لكليات جامعة الأزهر مدخل لتفعيل تميزهم الإداري، جامعة الأزهر، كلية التربية، جمهورية مصر، التربية الأزهر، مجلة علمية محكمة للبحوث التربوية والنفسية.
- عبد الستار، عبد الستار محروس، (2019). تطوير الأداء الإداري لرؤساء الأقسام العلمية بالجامعات الحكومية المصرية في ضوء مدخل الذكاء التنظيمي، جامعة الفيوم، كلية التربية، جمهورية مصر، المجلة التربوية، ع 62.
- العبادي، هاشم فوزي، (2012). الذكاء التنظيمي كممارسة أعمال نحو بناء منظمة ذكية منظور تنظيمي، المؤتمر العلمي السنوي الحادي عشر، جامعة الزيتونة، الأردن.
- العنزي، عطا لله بن فأحس، (2021). مستوى الذكاء التنظيمي في جامعة الحدود الشمالية من وجهة نظر أعضاء هيئة التدريس، جامعة الكويت، ملس النشر العلمي، الكويت، المجلة التربوية، المجلد 35، العدد 138.
- العواملة، فواز توفيق، (2015). إثر قدرات تكنولوجيا المعلومات في الذكاء المنظمي، دراسة حالة في شركة مارك في الأردن، جامعة الشرق الأوسط، كليو إدارة الأعمال، الأردن.
- قاسم، سامر أحمد وآخرون، (2019). دور أبعاد الذكاء التنظيمي في تطوير أداء شركات التأمين ـ دراسة ميدانية على شركات التأمين الخاصة في الساحل السوري، مجلة جامعة تشرين، سوريا، المجلد 41، العدد 2.
- قرني، أسامة محمد وآخرون، (2016). مستوى الذكاء التنظيمي بجامعة الأمام محمد بن سعود الإسلامية في ضوء نموذج كارل البريشت من وجهة نظر أعضاء هيئة التدريس، السعودية، المجلة الدولية للعلوم التربوية والنفسية.
- لطفي، هناء محمد، (2022). مستوى الذكاء التنظيمي بإدارة الدراسات العليا بجامعة المنوفية في ضوء نموذج كارل البريشت، مجلة كلية التربية، جامعة المنوفية، جمهورية مصر، العدد الأول.
- نجم، عبد الحكيم وآخرون، (2018). تأثير جذب وتنمية المواهب على الذكاء التنظيمي بالتطبيق على المديرين بالمديرية العامة للتربية في محافظة النجف بالعراق، جامعة المنصورة، جمهورية مصر.
ثانياً: المراجع الأجنبية:
- Yaghobi, N. M., Salehi M. and Nezhad E. B, (2011), A Relationship ـ20 Between Tactical Processes of Knowledge Management and Organizational Intelligence: Iranian Evidence, World Applied Sciences Journal, 12 (9): 142.
- Marjani Amir B & Soheilipour M, (2011), The Relationship Betweenـ21 Organizational Intelligence and Staff Performance Based on the Model of Karl Albrecht, International Journal of Business and Social, 3, (4), 153