The Role of Libyan Women in Promoting Citizenship Values: A Field Study on a Sample of Women Leaders in Higher Education Institutions

Authors

  • Fareehah Abouamoud Department of Sociology and Social Work, Faculty of Arts and Sciences, Sirte University/ Libya
  • Amal Benamer Department of Philosophy, Faculty of Arts, Misurata University/ Libya

DOI:

https://doi.org/10.37375/abhat.v16i1.2666

Keywords:

Citizenship, Women Leaders, Institutions of Higher Education

Abstract

This Study aims to Identify the role of Libyan Women in Promoting the rights and duties of Citizenship on a Sample of Women leaders in higher education institutions. To achieve this, the study adopted a descriptive analytical approach due to the suitability of this approach to the nature and objectives of the current study. An electronic questionnaire was designed and distributed to a sample. A random sample of women leaders at the level of Libyan universities, which amounted to (150) Women leaders. To answer the study’s questions, the arithmetic means, standard deviations, and grades were extracted. The study concluded with a number of results, the most important of which are: that Libyan women leaders have a positive role in promoting rights and duties. Citizenship, and that political obstacles were the biggest obstacles that hinder women leaders within higher education institutions in promoting the rights and duties of citizenship.

References

قائمة المصادر المراجع:

- أبو شاويش، ماهر (2016)، المواطنة من منظور الشريعة الإسلامية: المفهوم – الحقوق- الواجبات، مجلة جامعة طيبة للآداب والعلوم الإنسانية، المجلد 5 العدد 9.

- خيال، سهاد(2016)، اتجاهات أعضاء هيئة التدريس في الجامعات الفلسطينية نحو الأدوار القيادية للمرأة، رسالة ماجستير منشورة، جامعة النجاح الوطنية في نابلس، فلسطين.

- السكري، أحمد (2002)،قاموس الخدمة الاجتماعية ، دار المعرفة الجامعية ، الإسكندرية.

- عبد الهادي، هوازن اياد(2015)، دور الرجل في تمكين المرأة القيادية دراسة اجتماعية ميدانية لمؤسسات التعليم الجامعي في مدينة بغداد ، رسالة ماجستير منشورة، الخدمة الاجتماعية، جامعة بغداد. كلية التربية للبنات، العراق، بغداد.

- عيسوي، فرج (2005)، دور المدرسة في تنمية المواطنة لدى التلاميذ، ندوة السياسة التعليمية نجو التحول الديمقراطي والمواطنة المتساوية، عدن،11 يوليو .

- القيب، إبراهيم وعلي، كريمة (2021) المرأة الليبية ودورها القيادي في مناصب الدولة وآثارها في متغيرات المجتمع: دراسة تحليلية لبعض النساء القياديات في المجتمع الليبي، مجلة القرطاس للعلوم الإنسانية والتطبيقية ، مجلد(14):العدد الرابع عشر.

- اللمكي، سيف (2014)، دور المؤسسات التربوية في تنمية القدرات القيادية لتعزيز المشاركة السياسية للمرأة العمانية، المجلة الدولية التربوية المتخصصة، المجلد (3)، العدد (5).

- مباركي، مريم(2020)، دور جامعة الملك خالد في تنمية القيادات النسائية، مجلة العلوم الاقتصادية والإدارية والقانونية، المجلد(4)،العدد(12)/30 أكتوبر2020.

- ناصر، إبراهيم (1994)، المواطنة، مكتبة الرائد العلمية ،عمان، الأردن

Published

2024-03-01

How to Cite

Fareehah Abouamoud, & Amal Benamer. (2024). The Role of Libyan Women in Promoting Citizenship Values: A Field Study on a Sample of Women Leaders in Higher Education Institutions. Abhat Journal, 16(1), 98–88. https://doi.org/10.37375/abhat.v16i1.2666