Intelligence and Academic Achievement Among Students in Benghazi Center for Valedictorians: Compare Study with Normal's

Authors

  • Dr. Suliman Saad Saleh Department of Special Education/ Faculty of Education Omar Almukhtar University/ Libya

DOI:

https://doi.org/10.37375/abhat.v15i2.1645

Keywords:

General Ability, Otis, Lenon Test, Criterion of Classification Valedictorians.

Abstract

This study aimed at identifying the differences in intelligence and academic achievement among students enrolled in the Benghazi Center for Valedictorians, and students studying in public schools. The sample consisted of (100) male and female students; including (50) students from the Benghazi Center for Valedictorians, and (50) students in public schools. To achieve the objectives of the study, the Otis-Lennon mental ability test was applied, consisting of (80) items, covering four areas (verbal comprehension - verbal assumption - formal assumption - quantitative assumption), and by collecting data with this test, and the cumulative total of academic achievement for each student, and by analyzing this data statistically, the following results were reached: 1) The students of the Benghazi Center for Valedictorians were highly intelligent.

The results also showed that public school students were average in their performance on the intelligence test. 2) The results showed that there were statistically significant differences at the level of significance (0.01) between the students of the Benghazi Center for Valedictorians and students of public schools in intelligence in favor of the students of Valedictorians Center. 3) The results also showed that there were statistically significant differences at the level of significance (0.01) between the students of the Benghazi Center for Valedictorians and students of public schools in academic achievement in favor of the students of Valedictorians.

References

أولاً: المراجع العربية:

- أبو الحاج، خالد عادل (2019). العلاقة بين الذكاء العام والذكاءات المتعددة والتحصيل الدراسي لدى طلبة الصف التاسع في محافظة عزة. رسالة ماجستير غير منشورة، كلية التربية جامعة الأزهر.

أبو نجيلة، محمد علي (2017). التحصيل الدراسي وعلاقته بسمات الشخصية لدى طلبة المرحلة الثانوية. مجلة كلية التربية، الزقازيق، العدد 79. ص 164 – 198.

- أبوحطب، فؤاد (2008). التقويم النفسي، الأنجلو المصرية، القاهرة.

- أبوعلام، رجاء محمود (2006) مناهج البحث في العلوم النفسية والتربوية والاجتماعية، دار النشر للجامعات، القاهرة.

- أبوفودة، حنان (2011). العلاقة بين قلق الاختبار التحصيل الدراسي لدى الطلبة. رسالة ماجستير غير منشورة، كلية العلوم التربوية والنفسية، جامعة عمان العربية، المملكة الأردنية الهاشمية.

- الأسطل، كمال زارع (2010). العوامل المؤدية إلى تدني التحصيل في الرياضيات لدى تلاميذ المرحلة الأساسية بمدارس وكالة الغوث الدولية بقطاع غزة، رسالة ماجستير غير منشورة، الجامعة الإسلامية - غزة، فلسطين.

- أمزيان، محمد (2016) علاقة الذكاء العام وأساليب التعلم بالتحصيل الدراسي لدى عينة من تلاميذ المرحلة الإعدادية بالمغرب. مجلة الطفولة العربية، المركز الجهوي لمهن التربية الجديدة المملكة المغربية، العدد الخامس والستون.

- أمطانيوس، ميخائيل . (2015) مقاييس الذكاء العام والقدرات الخاصة. دار الإعصار عمان، الأردن.

- حبال، ياسين (2017). تقنين اختبار كاتل للذكاء - المقیاس الثالث- على تلاميذ السنة أولى ثانوي. رسالة دكتوراة غير منشورة، كلية العلوم الاجتماعية، جامعة وهران2.

- الخطيب، مجمد والخطيب، محمد (2011). الاختبارات النفسية. الناشر، دار المسيرة، عمان، الأردن.

- الروسان، فروق (2010). الموهبة والتفوق. الناشر، دار المسيرة، عمان، الأردن.

- الزرقاني، أحمد .( 2010 ) الذكاء لدى طلبة المرحلة المتوسطة من التعليم العام بسلطنة عمان وعلاقتها بالتحصيل. دراسات نفسية، العدد السادس والثلاثين، جامعة مؤتة، الأردن.

- الزهراني، محمد بن راشد (2010). الخصائص السيكومترية لاختبار أوتيس – لينون للقدرة العقلية لدى طلبة المرحلة المتوسطة في محافظة القنيفدة. مجلة كلية التربية، الزقازيق، العدد 68. ص 201 – 245.

- صيام، يعقوب (2004). التوجهات القيمية ومستوى الطموح وعلاقتهما بالتحصيل الدراسي لطلبة مؤسسات رعاية الطفولة مقارنة بنظرائهم المنتظمين في المدارس العامة والخاصة في الأردن. رسالة دكتوراه غير منشورة، كلية الدراسات التربوية العليا، جامعة عمان العربية.

- العسّاف، صالح (2006) المدخل إلى البحث في العلوم السلوكية. الرياض: مكتبة العبيكان للنشر.

- علام، صلاح الدين محمود (2000). القياس والتقويم النفسي والتربوي، أساسياته وتطبيقاته وتوجهاته المعاصرة. دار الفكر العربي، القاهرة.

- الغريب، رمزية (1996). التقويم والقياس النفسي والتربوي، الأنجلو المصرية، القاهرة.

- الغنيميين، منال محمد (2011). الذكاءات المتعددة لدى طلبة جامعة الحسين بن طلال وعلاقتها بالتحصيل الدراسي. رسالة ماجستير غير منشورة، كلية التربية، جامعة مؤتة.

- الفلاح، أحمد (2017). تقنين اختبار أوتيس-لينون للقدرة العقلية المستوى المتوسط (J )، دراسة ميدانية على عينة من تلاميذ التعليم المتوسط بمتوسطات ولاية سيدي بلعباس، رسالة دكتوراة غير منشور، كلية العلوم الاجتماعية، جامعة مستغانم، الجزائر.

- القريطي، عبدالمطلب أمين (2013). المتفوقون عقليا مشكلاتهم في البيئة الأسرية والمدرسية ودور الخدمات النفسية في رعايتهم. مجلة رسالة الخليج، المجلد التاسع، العدد (28) ص (29-58).

- قصاب، ريم نصر (2014). تقنين اختبار أوتيس – لينون للقدرة العقلية الطبعة الثامنة على عينة من طلاب التعليم الأساسي في مدينة حماة، رسالة ماجستير غير منشورة، كلية التربية، جامعة دمشق.

- مشاط، سارة (2008). تقنين اختبار أوتيس-لينون للقدرة العقلية المستوى المتوسط الصورة (ج) على عينة من طالبات المرحلة المتوسطة في مدينة جدة. رسالة ماجستير، كلية التربية، جامعة أم القرى، المملكة العربية السعودية.

- نافز، أيوب محمد (2014). أسباب تدني التحصيل الدراسي من وجهة نظر المشرفين التربويين والمرشدين و المعلمين والمديرين، رسالة ماجستير غير منشورة, كلية التربية، جامعة عدن, اليمن.

ثانياً: المراجع الأجنبية:

- Otis, A. S. and Lennon, R. T (1969) Otis Lennon Mental Ability Test. Technical Hand Book. New York. Harcourt. Brace and World. Ins.

- Zender, M (2005) Basic Design Research: Intelligence and Achievement to Valedictorians. Journal of Educational Measurement and Evolution. Vol. 43, pp. 224-238.

Published

2023-09-01

How to Cite

Dr. Suliman Saad Saleh. (2023). Intelligence and Academic Achievement Among Students in Benghazi Center for Valedictorians: Compare Study with Normal’s. Abhat Journal, 15(2), 130–119. https://doi.org/10.37375/abhat.v15i2.1645