التعليم الجامعي وفلسفة التوافق مع المجتمع التكنولوجي والتعليم الرقمي

Authors

  • محمد الصالح لطيفي جامعة جندوبة – تونس أستاذ مساعد التخصص الدقيق : فلسفة التربية

DOI:

https://doi.org/10.37375/sujh.v15i2.3682

Keywords:

University Education, Philosophy of Technological Society, Digital Age, Specialized Instrumental Mind

Abstract

The new technological system of the contemporary state has led to a new socio-ecological and educational model. The most obvious forms of modernization are open global trade markets and the globalization of cultures and educational philosophies within a new global space. Based on this logic, the university seeks, through its educational system, to align and harmonize with society's technological environment and digitize its educational systems. Accordingly, university education has become more preoccupied with personal and specialized technologies and with regard to developing cognitive or professional attainment in the digital age.

In this context, educational activities at the university have become primarily based on the principle of competence and the development of human resources within a competitive educational framework, emphasizing the "instrumental mind" as the basic model of rationality.

References

بارني دارن، (2015)، المجتمع الشبكي، ترجمة أنور الجمعاوي، المركز العربي للأبحاث ودراسة السياسات، الطبعة الأولى، بيروت،.

وول و. د.، 1952، التربية والصحة النفسيّة، ترجمة إبراهيم حافظ، خلاصة أعمال مؤتمر التربية والصحّة النفسيّة الذي عقدته منظمة اليونسكو في باريس، دار الهلال.

Ellul J., (1904). The technological society, University, Vintoce books, New York, A Division of Random House.

Postman N., (1993). Technopoly : The surrender of culture to technology, Vintage Books, New York, A Division of Random House, Inc.

Rice C. Taylor J., Widom J., & Zegrat A., (2025). The standorf emerging technology review 2025, University, Stanford, California.

Published

2025-12-01

How to Cite

الصالح لطيفي م. (2025). التعليم الجامعي وفلسفة التوافق مع المجتمع التكنولوجي والتعليم الرقمي. مجلة جامعة سرت للعلوم الانسانية, 15(2), 158–162. https://doi.org/10.37375/sujh.v15i2.3682