Dimensions of Organizational Silence in the University: A Field Study on a Sample of Faculty Members in Libya (Sebha University as a Model)

Authors

  • Yousef Mohamed Abu Al-Qasim Al-Said أستاذ مساعد – كلية الآداب - جامعة سبها

DOI:

https://doi.org/10.37375/sujh.v15i2.3681

Keywords:

Dimensions of Organizational Silence, University Organization, Faculty Members

Abstract

The present study aimed to identify the dimensions of organizational silence within the university organization in Libya (Sebha University as a model).

The study employed the descriptive method, with a sample consisting of (200) faculty members who responded to the electronic questionnaire prepared for this research.

The study was conducted during the Fall semester of 2024. The questionnaire consisted of five dimensions measuring organizational silence in the university organization (Sebha University), namely:

organizational beliefs toward faculty members, feedback, organizational politeness, fear of negative responses, and weak organizational belonging.

The study reached several findings, the most important of which are:

- The ranking of organizational silence dimensions was as follows: first, fear of feedback with a mean of (3.43) and a standard deviation of (1.04);

second, organizational beliefs about faculty members with a mean of (3.37) and a standard deviation of (1.11);

third, organizational loyalty with a mean of (2.70);

fourth, fear of negative responses from the organization with a mean of (2.63);

and fifth, weak organizational belonging with a mean of (2.42) and a standard deviation of (1.09).

- No statistically significant differences were found in the dimensions of organizational silence attributed to gender.

- Statistically significant differences were found according to academic rank, in favor of Associate Professors and Lecturers,

in the dimensions of organizational beliefs toward faculty members and organizational politeness.

References

أحمد، أمين، اثر الصمت التنظيمي على سلوك المواطنة التنظيمية، دراسة تطبيقيه على العاملين بالكادر العام التابعين لقطاع التعليم بجامعة المنصورة ، مصر.

الأغبري ، عبدالصمد،(2002)، الإدارة المدرسية البعد التخصيص والتنظيمي المعاصر ،الإصدار الأول ، دار النهضة العربية للطباعة والنشر..

بدر، فاطمة ،(2020)، معاذ الصباغ ،الإجازة في العلوم الادارية ، منشورات الجامعة الافتراضية السورية ، الجمهورية العربية السورية .

أمين ،محمد حمزة ،(2022)، ضغوط العمل الصمت التنظيمي، دراسة ميدانية جامعة بن سويف، مصر.

الخفاجي، نعيمة، الغالبي ، طاهر محمد ،(2018) المنظمة مدخل التصميم ، مجموعة اليازوري العلمية للنشر والتوزيع، الأردن .

حسن ،آية أحمد عبداللطيف ،(2024) الصمت التنظيمي لدي المعلمين ، دراسة ميدانية بمحافظة بني سويف ، مجلة كلية الآداب ، جامعة بني سويف ، العدد 202 .

العرياني ،سنوسي ،(2016)، واقع سلوك الصمت التنظيمي لدى معلمي المدارس بمحافظة العرضيات من وجه نظرهم، مجلة كلية التربية ، مجلد 35 عدد 168 القاهرة،.

القرني ،صالح على ،(1996)، محددات سلوك الصمت التنظيمي لدى أعضاء هيئة التدريس بجامعة الملك عبد العزيز وعلاقته ببعض المتغيرات التنظيمية والدير عراقية مجلة مستقبل التربية العربية ، مجلد 22 .

الوهيبي ،عبد الله محمد،(2014)، أثر المناخ السائد في الدوائر الحكومية منطقة القصيم، في الصمت التنظيمي، المجلة الأردنية في إدارة الأعمال، مجلة (10) عدد3- 366.

الفاغوري عبير حمود ، أثر الصمت التنظيمي على المشاركة في صنع القرارات التنظيمية جامعه مؤته، دراسة حاله، مجلة جامعه مؤتة للدراسات الإنسانية والاجتماعية مجلد 19، عدد 2.

معروف هواري ،(2019)، قياس مستوى الصمت التنظيمي لدى أعضاء هيئة التدريس، دراسة ميدانية بالمركز الجامعي أحمد زيانة - غليزات دراسات نفسيه وتربوية مجلة 12عدد 3.

العرياني ،موسى مساعد ،(2016)، واقع سلوك الصمت التنظيمي لدى معلمي المدارس الابتدائية بمحافظة العرضيات من وجهة نظرهم ، حولية كلية التربية جامعة الأزهر، العدد 168 ، الحجر الثالث.

الزعبي، ميسون طلاع ،(2010)، تطور النظرية في الإدارة التربوية، مجلة العلوم الانسانية (34) جامعه منتوري قسنطينة ، الجزائر.

يوسف، میهفات شريف،(2016)، أثر أبعاد المناخ التنظيمي مظاهر الصمت التنظيمي دراسة استطلاعية الأداء عينة من الموظفين الإداريين في جامعة زاخو كردستان في العراق ، مجلة جامعه زاخو مجله (B4) العدد (1) العراق .

الشنيفي، نجلاء إبراهيم ، تركي، رزان تركي ،(2021)، الصمت التنظيمي في جامعة الملك سعود وعلاقته بالأداء الوظيفي ، مجلة جامعة الملك سعود ، للعلو م الإدارية ، مجلد(29) ،عدد(2) .

عبدالمحسن، حصة ، عبد الله السعيد ، هديل ، (2022)، واقع الصمت التنظيمي لدى أعضاء هيئة التدريس بجامعة القصيم وعلاقته ببعض المتغيرات رسالة ماجستير في الإدارة التربوية، المجلة الدولية للدراسات التربوية والنفسية المجلد 11، العدد 3.

مريم ، خلاف ،(2020) ، أثر الصمت التنظيمي في السلوك الإبداعي، دراسة حالة العاملين مؤسسة الكاتمية الفلين ، جيجل، رسالة ماجستير غير منشورة، كلية العلوم الاقتصادية والتجارية، قسم علم التسيير ، جامعة محمد الصديق بن يحي، جيجل ، الجزائر .

رائد صالح عبد الرحمن الصليبي ، دور الصمت والسلوك الإبداعي لمنتسبي جهاز الشرطة البحرية، رسالة ماجستير غير منشورة، جامعه الأقصى - غزة، 2019.

هواري، معروف،(2019)، قياس مستوى الصمت التنظيمي لدى أعضاء هيئة التدريس، وراس ميدانية بالمركز الجامعي أحمد زبانة ، وهران الجزائر مجلة دراسات نفسية وتربوية، المجلة (12) عدد 3 .

ربيع ، نهال محمد ،(2014)، أثر محددات الصمت التنظيمي على اتجاهات العاملين نحو التغير دراسة تطبيقية على مستشفيات جامعة طنطا، رسالة ماجستير غير منشوره كلية التجارة جامعه طنطا- مصر .

Morrison E. W. & Milliken F.J.(2000), "Organizational silence: A barrier to change and development in a pluralistic world", Academy of Management Review, 25(4),.

Alparaslan A.M.& Kayalar M.(2012),"Organizational silence: behaviors of silence and their organizational and individual effects", Mehmet Akif Ersoy university journal of social SCIENCES INSTITUTE ,4(6)

Published

2025-12-01

How to Cite

Mohamed Abu Al-Qasim Al-Said, Y. (2025). Dimensions of Organizational Silence in the University: A Field Study on a Sample of Faculty Members in Libya (Sebha University as a Model). مجلة جامعة سرت للعلوم الانسانية, 15(2), 135–157. https://doi.org/10.37375/sujh.v15i2.3681