Poetic Correspondences in Ahmed Ali Al-Sharif's Diwan: Themes and Structural Features
DOI:
https://doi.org/10.37375/sujh.v15i1.3350Keywords:
Al-Sharif, Correspondence, Poetry, Purposes, CharacteristicsAbstract
Al-Sharif is a great poet whose poetic talents have emerged since his youth, and his poetry has a touch of the old and a coating of the new. Al-Sharif has a collection of poetry full of poetic diversity in its many fields. He is a writer, critic, and judge who has many talents, including the art of poetic correspondence, which he excelled in. This research is a literary vision of the poet in his poetic correspondence, a land of prose correspondence, The research was divided into two sections for the purpose of studying the poetic antiquity and structural characteristics of his correspondence, so the discussion was about the political purpose, the religious purpose, and the social purpose, All these purposes played an effective role in Al-Sharif's instructions to his writers and friends, as they contain important notes that establish bonds of friendship and love. After that, the structural characteristics of this important correspondence were studied, which must be studied in a comprehensive study. These were the structural characteristics that represent the poem, with its introduction, conclusion, and thematic unity. The introductions to his correspondence were explained, as they were characterized by good beginnings and brilliant initiation. Then the endings of his poetic correspondence are characterized by repeating the opening sometimes or by noting it. As for the thematic unity in his correspondence and poems, it is like a single, living, integrated body, as the meanings convey each other through the sequence of thinking and feelings to convey one meaning with the content of the poem.
References
أولاً: القرآن الكريم برواية حفص عن عاصم.
ثانياً: المصادر والمراجع:
- التوينجي، محمد. (1999). المعجم المفصل في الأدب. ط2. دار الكتب العلمية. بيروت. لبنان. ج2.
- دليل المؤلفين العرب الليبيين. (1977). حصر المؤلفين الليبيين القدامى والمعاصرين من الفتح الإسلامي لليبيا حتى سنة 1976م. د.ط. دار الكتب طرابلس. ليبيا.
- الزاوي، الطاهر أحمد. (1983). مختار القاموس. د.ط. الدار العربية للكتاب.
- الزركلي، خير الدين. د.ت. دار العلم للملايين. بيروت. لبنان. م3.
- صبح الأعشى للقلقشندي في صناعة الإنشاء. (1987). تح: محمد حسين شمس الدين. ط1. دار الكتب العلمية. بيروت. لبنان.
- العسكري، أبو هلال. (1981). كتاب الصناعتين، الكتابة والشعر، تح: مفيد قميحة. ط1. دار الكتب العلمية. بيروت. لبنان.
- عفيفي، محمد الصادق. د.ت. الشعر والشعراء في ليبيا. د.ط. روافد المعرفة للطباعة والنشر والتوزيع.
- علي، رياض محمد عبد المؤمن. (2006). دارسة في الشعر الليبي الحديث، النزعة الدينية والاجتماعية في شعر الشارف. رسالة ماجستير. جامعة طرابلس.
- العمدة في محاسن الشعر وآدابه ونقده لابن رشيق القيرواني. تح: محمد محي الدين عبد الحميد. ج1. دار الجيل للطباعة والنشر والتوزيع. بيروت. لبنان.
- العواسي، سالم محمد. (2012). التيار الوطني في شعر أحمد الشارف. مجلة السان المبين. قسم اللغة العربية. كلية الآداب. جامعة طرابلس. ليبيا. العدد السابع.
- لسان العرب لابن منظور المحيط. (2003). طبعته وراجعته وصححته: نخبة من السادة والأساتذة والمختصين. د.ط. دار الحديث. القاهرة.
- مسعود، مسعود عبدالله. (2010). الصورة الفنية في شعر علي الفزاني. ط1. دار شموع الثقافة للطباعة والنشر والتوزيع. الزاوية. ليبيا.
- المصراتي، علي مصطفى. (2000). أحمد الشارف –دراسة وديوان. ط3. دار الجماهيرية للنشر والتوزيع والإعلان.
- وهبة، محمد وجدي. (1979). معجم المصطلحات العربية في اللغة والأدب. د.ط. مكتبة لبنان.



