Causes of Academic Underachievement from the Perspective of Teachers Among A Sample of Primary School Students in the City of Suluq

Authors

  • Dr. Maraia Mustafa Muftah 1Faculty of Education, University of Benghazi, Libya
  • Ms. Najla Faraj Mufta faculty of Arts and Sciences, Suluq, University of Benghazi, Libya

DOI:

https://doi.org/10.37375/sujh.v15i1.3341

Keywords:

Latecomes, Students, Teachers, Primary School

Abstract

This study aimed to identify the causes of academic underachievement (school-related factors, psychological factors, cognitive factors, physical factors, and family and social factors) among first-grade primary school students from the teachers' perspective. The study employed a descriptive-analytical method, and data were collected using an academic underachievement scale applied to a sample of 50 teachers from primary schools in Suluq area. The results showed that the overall mean score of the study was 1.53 with a standard deviation of 0.50, indicating strong agreement on the role of the studied factors in academic underachievement. School-related factors ranked first with a mean score of 2.00 and a standard deviation of 0.50, highlighting the critical role of the school environment in determining student progress. Family and social factors ranked second with a mean score of 1.20 and a standard deviation of 0.40, cognitive factors ranked third with a mean score of 1.37 and a standard deviation of 0.34, psychological factors ranked fourth with a mean score of 1.22 and a standard deviation of 0.42, and physical factors ranked fifth with a mean score of 1.46 and a standard deviation of 0.50.

References

الكتب

_ زهران .حامد عبد السلام(1997)الصحة النفسية والعلاج النفسي.عالم الكتب :القاهرة .ط 2.

- الشخص .عبد العزيز(1992) التأخر الدراسي تشخيصه وأسبابه وعلاجه.سلسلة السعيد السعيد التربوية .الإسكندرية.

- الطيب.محمد عبد الظاهر(1982)التلميذ في التعليم الأساسي.دار المعارف :الإسكندرية.

- عبد الرحيم .طلعت حسين (1990)الأسس النفسية للنمو الإنساني .الكويت :دار القلم .

البحوث والرسائل العلمية

- بحيص .جمال محمد وكتلو .خالد سليمان .(2022).أسباب التأخر الدراسي في مدارس مديرية تربية يطا كما يراها أعضاء هيئة التدريس .مجلة العلوم التربوية والنفسية .العدد 24 . ص 56-79.

- الترتير .إبراهيم عبدالحميد .(2003).أسباب التأخر الدراسي لدى طلبة الصفوف الأساسية الدنيا في محافظة شمال الضفة الغربية من وجهة نظر المعلمين . رسالة ماجستير غير منشورة. جامعة النجاح الوطنية.

- ظاهر .توفيق إبراهيم.(2019)أسباب التأخر الدراسي لدى طلبة الصفوف الأساسية الأولى في المدارس الحكومية واقتراح الحلول لها من وجهة نظر معلميهم في العاصمة عمان . رسالة ماجستير غير منشورة جامعة الشرق الأوسط .كلية العلوم التربوية.

- عبد اللطيف بكراوي (2022) التأخر الدراسي وتأثيره على التحصيل العلمي لدى تلاميذ التعليم الابتدائي . رسالة ماجستير غير منشورة كلية العلوم الاجتماعية والإنسانية والإسلامية .قسم العلوم الاجتماعية.. .

- ميكائيل. عبد الرحمن (2012) أساليب المعاملة الوالدية وعلاقتها بالتحصيل الدراسي لدى عينة من تلاميذ مرحلة التعليم الأساسي .رسالة ماجستير غير منشورة .جامعة عمر المختار .ليبيا.

تقارير

- وزارة التعليم الليبية(2020) تقرير حول التأخر الدراسي لدى التلاميذ في مدارس مدينة طرابلس.

Published

2025-06-01

How to Cite

Dr. Maraia Mustafa Muftah, & Ms. Najla Faraj Mufta. (2025). Causes of Academic Underachievement from the Perspective of Teachers Among A Sample of Primary School Students in the City of Suluq. مجلة جامعة سرت للعلوم الانسانية, 15(1), 144–127. https://doi.org/10.37375/sujh.v15i1.3341