Difficulties Facing Female Academic Researchers in Libyan Universities and Ways to Solve Them
DOI:
https://doi.org/10.37375/sujh.v15i1.3335Keywords:
Social challenges,, Libyan female academics,, Libyan universitiesAbstract
Our current research aims to identify the most significant challenges facing female academic researchers, whether familial, work-related, or societal. These challenges prevent them from increasing their scientific output, delaying their academic progression, and assuming leadership positions. The study aims to identify available opportunities and capabilities that can be leveraged to advance female researchers and empower them in the scientific and academic research fields. The study was conducted on 80 female academic researchers at the Faculty of Arts and Sciences, Al-Marj. The researcher relied on a descriptive and analytical approach, and reached the following conclusions: Libyan female academics at Libyan universities, particularly the University of Benghazi, Faculty of Arts and Sciences, Al-Marj, face numerous difficulties, whether at the personal, familial, or social levels, which hinder their scientific output and their assumption of leadership positions within the university.
References
- على غربي وآخرون(2003):تنمية المجتمع من التحديث إلى العولمة، دار الفجر للنشر والتوزيع، القاهرة.
- محمد علي الضبيع (1984): من مشكلات الأسرة الليبية، المنشأة العامة للنشر والتوزيع والإعلان، طرابلس، ط 1.
- معن خليل عمر(2002): علم اجتماع الاسرة، دار الشروق للنشر والتوزيع، الأردن.
- عبد الرؤوف الضبع: علم الاجتماع العائلي، دار الوفاء للطباعة والنشر، الإسكندرية، ب ط، 2002.
- عبد الرضى إبراهيم، سعيد إسماعيل: دراسات في فلسفة التربية المعاصرة، دار الفكر العربي، القاهرة, ط1, 2002.
- عبد الله بن عائض، سالم الشيتى: علم اجتماع التربية: المكتب الجامعي الحديث، الإسكندرية، ط1، 2002.
- عبد الله عامر الهمالي، عبد القادر عرابي: التغير الاجتماعي أسسه وتطبيقاته، المنشاة العامة للنشر والتوزيع والإعلان، طرابلس، ط1، 1984.
- عبد الله عامر الهمالي: التحديث الاجتماعي معالمه ونماذج من تطبيقاته، دار الجماهيرية للنشر والتوزيع, مصراته، ط1، 1986م.
- عبد الله عامر الهمالي: أسلوب البحث الاجتماعي وتقنياته: جامعة قاريونس، بنغازي، ط3، 2003م.
- عليا شكري: بعض ملامح التغير الاجتماعي والثقافي في الوطن العربي، دار الثقافة، القاهرة، ب ط، 1983م.
- 12ـ المختار بن عمر: أطفال اليوم وكيف نربيهم، مؤسسات عبد الكريم بن عبد الله للنشر والتوزيع، تونس، ب ط، 1089.
- 13. جوتان تيرنر: بناء النظرية علم الاجتماع : (ت) محمد سعيد فرج، منشاة المعارف، الإسكندرية، 2000.
- 14. حسين عبدا لحميد رشوان: تطور النظم الاجتماعية وإثرها في الفرد والمجتمع، المكتب الجامعي الحديث، الإسكندرية، ط4، 2004.
- 15. ليلة علي :علم الاجتماع وبناء النظرية الاجتماعية، مكتبة الأنجلو المصرية، الإسكندرية 2016.
- شتا السيد: نظرية الدور والمنظور الظاهري لعلم الاجتماع، المكتبة العلمية للنشر والتوزيع، القاهرة، 2003.
ثانياً: الدوريات:
- أحمد سالم الأحمر(1982): العلاقة بين التكنولوجيا والقيم الاجتماعية والأسرة، مجلة كلية التربية، العدد 15.
- بلال مسعود، عمر العربي (2022): الصعوبات التي تواجه أعضاء هياة التدريس في إعداد بحوثهم العلمية، المؤتمر العلمي الرابع لكلية التربية العجيلات والثاني لقسم التربية وعلم النفس العجيلات، جامعة الزاوية، الجزء 2.
- عنتر، لطفي، (1994) المشاكل التي تواجه أعضاء هيأة التدريس، مجلة دراسات تربوية، مجلد10، الجزء73، جامعة الإسكندرية مصر.
- كاموكا، عبدالحكيم (2002) المشكلات التي تواجه عضو هيأة التدريس المبتدئ بالجامعات الليبية، مجلة رواق الحكمة، جامعة الزاوية ليبيا.
- اليوسف، جواهر،(2012) المشكلات التي تواجه أعضاء هيأة التدريس بجامعة سلمان ابن عبدالعزيز، رسالة ماجستير غير منشورة جامعة الإمام محمد بن سعود الإسلامية، كلية العلوم الاجتماعية، قسم الإدارة ولا تخطيط التربوي، السعودي.
- Turk, Marko; Ledic, Jasminka. Between teaching and research: challenges of the academic profession in Croatia. CEPS Journal 6 (2016) 1, S. 95-111



