The Femininity of the Novel and the Diversity of Narrative Patterns in the Novel 'Khabba Man Dassaha' by Sulaiman Awadh Masoud: A Critical Reading.

Authors

  • Dr. Jawahir bint Abdullah Al-Oseimi Faculty of Arts and Humanities, AL-Baha University, Saudi Arabia

DOI:

https://doi.org/10.37375/sujh.v15i1.3331

Keywords:

Femininity of the novel,, narrative systems,, he who planted it was, disappointed.

Abstract

The feminine vision in the novel (Khaab Man Dasaha) represents the backbone of the novel, as the heroine of the novel appears with her present personality, growing in feelings and events, which made the feminine description of the novel the most important in the critical view of it, and the search may be in several elements, the threshold of the cover and the title, which was represented in the use of the black color and the placement and font of the title color, the hanging clock, as well as the author's name and his information, and the features of the growing feminine character came in the course of its events, which is the grieving female who suffered false promises, and was sincere in love, until she reached a state of despair and disappointment, and the narrator appeared in several places describing the female's inner feelings and emotions, then the techniques of dialogue, and the internal monologue dialogue emerged, and the external dialogue dialogue that often took place between the hero and the heroine, and the language of the novel varied between symbolic ambiguity and revealing clarity, and intertextuality, as the writer used it intensively and clearly, especially religious intertextuality. In conclusion, I showed that the ambiguity in the language of the novel sometimes made it difficult to follow the ideas and understand the meanings in them, as if they were thoughts written in a condensed language, and also the abundance of religious intertextuality in the novel indicates the culture and identity of the writer.

References

 أحمد الزعبي: التناص نظريًّا وتطبيقيًّا، ط 2، مؤسسة عمون للنشر والتوزيع عمان، 2000م- 1420هـ.

 جميل حمداوي، السيميولوجيا بين النظرية والتطبيق، ط1، عمان الأردن، الوراق للنشر والتوزيع، 2001م.

 حسين الخمري، سرديات النقد في تحليل آليات الخطاب النقدي المعاصر، ط1، الرباط، المغرب، دار الأمان.

 حميد لحمداني، بنية النص السردي، ط 1، منشورات المركز الثقافي العربي، الدار البيضاء، المغرب 1991م.

 سليمان مسعود، خاب من دساها، ط الخامسة، مركز الأدب العربي للنشر والتوزيع، 1437ه/2016م.

 عبد الحميد حسن: الأصول الفنية للأدب، ط2، مكتبة الأنجلو المصرية القاهرة، 1964م.

 عبد الرحيم محمد عبد الرحيم، دراسات في الرواية العربية، ط1، دار الحقيقة للإعلام الدولي 1990م.

 كلود عبيد، الألوان دورها، تصنيفها، مصادرها، رمزيتها، ودلالتها، ط1، المؤسسة الجامعية للدراسات والنشر، بيروت، 1434هـ - 2013م.

 محمد غنيمي هلال، النقد الأدبي الحديث، ط نهضة مصر للطباعة والنشر، 1997م.

 محمد مفتاح، تحليل الخطاب الشعري (استراتيجية التناص)، ط1، المركز الثقافي الغربي للنشر، الدار البيضاء، 1985م.

 محي الدين ابن عربي، رسالة الذي لا يعول عليه، ط الكرمة للنشر والتوزيع، 2017م.

مقالات

 حسن جابر القرني: مقالة " اللغة تصنع الرواية"، جريدة الرياض، السبت 8 رجب 1445هـ 20 يناير 2024م.

https://www.alriyadh.com/2054803

 عبد الرحيم حمدان حمدان، تقنيات الحوار في رواية ليل وأسئلة لمحمد نصار، ديوان العرب 18 إبريل 2021م.

https://tinyurl.com/23bh5byc

 محمد صابر عبيد، "أنثوية الرواية" جريدة الصباح ثقافة 24/7/2019م.

https://alsabaah.iq/11911-.html

 مليكة فريحي: "مفهوم التناص: المصطلح والإشكالية"، مجلة الفنون المسرحية، 19 يونيو 2016م.

https://theaterars.blogspot.com/2016/06 /blog-post_19.html

 نورة محمد بابعير، لقاء مع الكاتب سليمان مسعود 4/5/2023م.

https://tinyurl.com/2btq9mfc

Published

2025-06-01

How to Cite

Dr. Jawahir bint Abdullah Al-Oseimi. (2025). The Femininity of the Novel and the Diversity of Narrative Patterns in the Novel ’Khabba Man Dassaha’ by Sulaiman Awadh Masoud: A Critical Reading. مجلة جامعة سرت للعلوم الانسانية, 15(1), 10–01. https://doi.org/10.37375/sujh.v15i1.3331