Libyan media students' attitudes toward the use of artificial intelligence technologies in scientific research "A field study on a sample of Libyan university students"
DOI:
https://doi.org/10.37375/sujh.v15i2.3676Keywords:
Trends, Media Students, Artificial Intelligence, Technologies, Scientific Research, LibyaAbstract
This research aims to identify the trends of media students at Libyan universities towards the use of artificial intelligence technologies in scientific research, as this research is considered a descriptive research that relies on the survey method. The research community consisted of students of media colleges and departments at Libyan universities during the academic year (2024/2025), who are familiar with artificial intelligence technologies in the context of scientific research. A simple random sample was used to select the research items, and the sample size amounted to (335) male and female students from various media colleges and departments at Libyan universities. The research relied on the questionnaire as the main tool for collecting data. This research also relied on the theory of acceptance and use of technology (UTAUT), and reached a set of results, the most important of which are: Reference and source search tools such as (Research Rabbit) are the most used by Libyan media students, followed by text generation and improvement tools (such as ChatGPT). While Libyan media students realize the ease of using artificial intelligence, they need external support, as (65.6%) expressed their inability to use it without assistance. The research recommends enhancing practical training on artificial intelligence tools. Especially the advanced ones, to bridge the gap in actual use.
References
Anani, G. E., Nyamekye, E., & Bafour-Koduah, D. (2025). Using artificial intelligence for academic writing in higher education: the perspectives of university students in Ghana. Discover Education, 4(1). https://doi.org/10.1007/s44217-025-00434-5
Khalifa, M., & Albadawy, M. (2024). Using artificial intelligence in academic writing and research: An essential productivity tool. Computer Methods and Programs in Biomedicine Update, 5, 100145. https://doi.org/10.1016/j.cmpbup.2024.100145
الحضيري، ربيعة،و عقوب، عيادة (2024). مستوى استخدام أعضاء هيئة التدريس لبرمجيات الذكاء الاصطناعي في البحث العلمي وعلاقته بمخاوفهم منه. مجلة العلوم الاجتماعية, 52(4), 189–224. https://doi.org/10.34120/jss.v52i4.3155
اسلام مصطفي(2024) اتجاهات شباب الباحثين في الخدمة الاجتماعية نحو استخدام تطبيقات الذكاء الاصطناعي في البحث العلمي مجلة کلية الخدمة الاجتماعية للدراسات والبحوث الاجتماعية کلية الخدمة الاجتماعية-جامعة الفيوم ،المجلد 37، العدد 1 ،س 40-100
فيصل ، درويش، وخوش، حنان (2024)واقع اخلاقيات البحث العلمي في ظل تقنيات الذكاء الاصطناعي "دراسة ميدانية على عينة من اساتذة جامعة العربي بن مهيدي ام البواقي "مذكرة مكملة لنيل شهادة الماستر جامعة العربي بن مهيدي-أم البواقي- كلية العلوم الإنسانية و الاجتماعية قسم العلوم الإنسانية تخصص الاتصال الجماهيري والوسائط الجديدة
ياحي ،عبد المالك ،و ديلمي، راوية (2024) فاق الذكاء الاصطناعي في النشر الأكاديمي وتحليل البحوث العلمية مجلة الجامع في الدراسات النفسية والعلوم التربويةالمجلد 9, العدد 2, الصفحة 304-323
Aljuaid, H. (2024). The Impact of Artificial intelligence Tools on academic writing instruction in Higher Education: A Systematic review. Arab World English Journal, 1(1), 26–55. https://doi.org/10.24093/awej/chatgpt.2
Pereira, R., Reis, I.W., Ulbricht, V. and Santos, N.d. (2024), "Generative artificial intelligence and academic writing: an analysis of the perceptions of researchers in training", Management Research, Vol. 22 No. 4, pp. 429-450. https://doi.org/10.1108/MRJIAM-01-2024-1501
Malik, A. R., Pratiwi, Y., Andajani, K., Numertayasa, I. W., Suharti, S., Darwis, A., & Marzuki, N. (2023). Exploring Artificial Intelligence in Academic Essay: Higher Education Student’s perspective. International Journal of Educational Research Open, 5, 100296. https://doi.org/10.1016/j.ijedro.2023.100296
Dergaa, I., Chamari, K., Zmijewski, P., & Saad, H. B. (2023). From human writing to artificial intelligence generated text: examining the prospects and potential threats of ChatGPT in academic writing. Biology of Sport, 40(2), 615–622. https://doi.org/10.5114/biolsport.2023.125623
الكبير ، أحمد ،و ياسين،حجازي (2023)استخدام أدوات الذكاء الاصطناعي في البحث العلمي : دراسة تحليلية المجلة العربية الدولية لتكنولوجيا المعلومات والبيانات، المؤسسة العربية لإدارة المعرفة المجلد 3، العدد 4 ،أكتوبر 2023 الصفحة 49-96
عبدالعزيز، بركات (2015) ، مناهج البحث الإعلامي "الأصول النظرية ومهارات التطبيق"،دار الكتاب الحديث ،القاهرة-مصر،طبعة 2، ص 163.
Marikyan, D. & Papagiannidis, S. (2023) Unified Theory of Acceptance and Use of Technology: A review. In S. Papagiannidis (Ed), TheoryHub Book. Available at https://open.ncl.ac.uk / ISBN: 9781739604400
Wang, J., Li, et al . (2021). Research Trend of the Unified Theory of Acceptance and Use of Technology Theory: A Bibliometric analysis. Sustainability, 14(1), 10. https://doi.org/10.3390/su14010010
زعابطة، سيرين ،و سباغ ،عمر(2023) إستخدام تطبيقات الذكاء الاصطناعي في البحوث العلمية في ميدان العلوم الاجتماعية والإنسانية- المزايا و الحدود، Revue Des Sciences Humaines ، المجلد 34, العدد 3, ص 145-164
جقريف ، زكريا(2024) دور تطبيقات الذكاء الاصطناعي في التحسين من جودة التعليم الجامعي بالجزائر، مجلة الحكمة للدراسات الفلسفية، مركز الحكمة للبحوث والدراسات - الجزائر ،المجلد 12, العدد 3, ص 458-469
الدناني ، عبدالملك،وهاشم ،سامية (2016) مناهج بحوث الاتصال الحديثة ، مكتبة الفلاح للنشر والتوزيع ، الكويت-الامارات -مصر، طبعة 1، ص 106.
هاشمي ، رشيدة ،و ملياني، عبد الوهاب(2024) الاطار المفاهيمي للذكاء الاصطناعي،التراث،جامعة زيان عشور الجلفة، الجزائر، المجلد 14, العدد 2, ص49.
ابراهيم، أسماعيل (2017) مناهج البحوث الإعلامية ، دار الفجر للنشر والتوزيع ، مصر، طبعة 1، ص 32.
محكمي استمارة الاستبيان :
أ. د/علي عقله عبد الرحمن نجادات، استاذ ، قسم الصحافة ،كلية الاعلام، جامعة اليرموك- الأردن .
ب. د/محمد الاجم ، أستاذ الإعلام المساعد بكلية الإعلام - جامعة طرابلس – ليبيا.
ج. د/صلاح الحراري ، أستاذ الإعلام المساعد ،الجامعة المفتوحة – ليبيا.
د. د/علي عبدالهادي الكرخي، أستاذ الإعلام المساعد ونائب رئيس مجلس تحسين جودة التعليم لكليات الإعلام – العراق .
ه. د/ مصطفى صابر النمر، استاذ مشارك كلية الإعلام والاتصال جامعة الإمام محمد بن سعود الإسلامية-السعودية.
و. د/ صباح عبده هادي الخيشني، أستاذ مساعد بقسم الصحافة، كلية الإعلام،جامعة صنعاء-اليمن .



