The Role of the University in Building the University Student’s Personality: A Field Study on Students at the University of Benghazi

Authors

  • Samiha Mohammed Faculty of Arts and Sciences, University of Benghazi/ Libya
  • Fatimah Mubarak Faculty of Education, University of Benghazi/ Libya
  • Hawa Zobi Faculty of Education, University of Benghazi/ Libya

DOI:

https://doi.org/10.37375/abhat.v16i1.2667

Keywords:

Character building, the role of the university, the university student

Abstract

    The study aimed to identify the role of the university in building the personality of the Libyan university student and the most aspects of the personality (cognitive - skillful - emotional) that the university builds in the student and to identify the influence of the variable (the “first and last” semesters) on the role of the university on the personality of the students as it aimed. To identify the nature of the student’s personality and to identify the effect of each of the variables (gender “male-female” - scientific specialization “humanities - applied sciences”) on the nature of the student’s personality. The study sample consisted of (506) male and female students in the colleges: (Engineering - Education - Economics - Science) affiliated with the University of Benghazi. Two tools were used to achieve the objectives of the study: a questionnaire on the role of the university in building the personality of the Libyan university student, prepared by the research group, and a scale of the five major factors of personality, prepared by Costa Macri. The study concluded that the following results:

- The university has a prominent role in building the university student’s personality, especially on the cognitive, then skillful, then emotional aspects.

- The study recommends activating the university's role in developing the student's personality in all its aspects.

References

قائمة المصادر والمراجع:

- أحمد، عبد الباقي دفع الله، العباس، رقية السيد القيب. (2017). مبادئ مناهج البحث العلمي. جامعة الخرطوم.

- بن غذفة، شريفة. (2016). دور الجامعة في تنمية العمليات المعرفية المعقدة لدى الطلبة –رؤية ميدانية بجامعة سطيف. مجلة تنمية الموارد البشرية، (ال عدد12).136- 160.

- برافين، لورانس أ. (2010). علم الشخصية الجزء الاول (ايمن محمد عام، محمد يحي الرخاوي، عبد الحليم محمد السيد مُترجم). المركز القومي للترجمة. (العمل الاصلي نشر في 2003).

- العسالي، علياء، سويدان، رجاء. (د- ت). دور الجامعات الفلسطينية في تنمية قيم المواطنة لدى الطلبة.

- الخطيب، محمد بن شحات حسين. (2020). دور الجامعة في ترسيخ وتعزيز قيم الانتماء والمواطنة لدى طلبتها في ضوء التغيرات الثقافية ومستجدات العصر. المجلة العربية للنشر العلمي، (العدد 20).149- 168.

- الشاماني، سند بن لافي بن لفاي. (2014). دور الجامعة في بناء الطالب (جامعة طيبة أنموذجاً). مجلة جامعة طيبة للعلوم التربوية، مجلد 9 (العدد2)، 247- 263.

- صبطي، عبده، غربي، صالح. (2020). دور الجامعة في بناء شخصية الطالب وفق متطلبات المستقبل. جامعة بسكرة. الجزائر. المجلة العلمية للعلوم التربوية والصحة النفسية، المجلد 2 (العدد2).45-64.

- عبد الرازق، لميس نديم. (2014). دور الجامعة في تنمية العلاقات الاجتماعية والمسؤولية الوطنية. [رسالة ماجستير غير منشورة]. دراسة ميدانية في جامعة دمشق وتشرين.

- فتيحة، عجال. (2016). السمات الشخصية المميزة للمرشد النفسي وعلاقتها بتوافقه المهني. [رسالة ماجستير غير منشورة]. جامعة الدكتور مولاي الطاهر سعيدة – الجزائر. كلية العلوم الاجتماعية والانسانية.

- مصطفى، ابراهيم، الزيات، أحمد، عبد القادر، حامد، النجار، محمد. (د- ت). المعجم الوسيط. دار الدعوة. مجمع اللغة العربية بالقاهرة.

- منصور، منار أحمد منصور. (2017). تقييم دور الجامعة في تحقيق الأمن الفكري لطلابها من وجهة نظرهم وأعضاء هيئة التدريس. مجلة كلية التربية. جامعة الأزهر، (العدد17). 149- 168.

- شركة الفنك لتقنية المعلومات. (2020). جامعة بنغازي.

https;//uob.edu.ly/ar

- فريق بوابة علم الاجتماع. (2021). مفاهيم – نظرية الدور. استرجعت في 15 مايو

b-sociogy.com/2019/02/blog- post-80htmi

- صلاح، رزان. (2017). تنمية الشخصية والقدرات / عناصر بناء الشخصية. موضوع. استرجعت في 3 ابريل. https://mawdoo3.com/

- الحسناوي، موفق. (2010). دور الجامعة في بناء شخصية الطالب. مؤسسة النور للإعلام والثقافة:

http://www.alnoor.se/article.asp?id=9086

- السيد، محمد. (2021). التعليم الجامعي يطور مهارات الشخصية للطلاب. وكالة الأناضول:

https://www.aa.com.tr/ar

Published

2024-03-01

How to Cite

Samiha Mohammed, Fatimah Mubarak, & Hawa Zobi. (2024). The Role of the University in Building the University Student’s Personality: A Field Study on Students at the University of Benghazi. Abhat Journal, 16(1), 111–99. https://doi.org/10.37375/abhat.v16i1.2667