The Use Degree of Faculty Members for Social Networking Sites in the Educational Process: A Field Study at the Faculty of Engineering, Sirte University

Authors

  • Dr. Moftah Ahmed Ehwass Faculty of Education/ Sirte University/ Libya

DOI:

https://doi.org/10.37375/abhat.v15i2.1644

Keywords:

effect, means of communication, family, relationships

Abstract

The research aims to identify the level of family members' use of social communication means, and to identify the impact of social communication on family relations as perceived by children, and the impact of social communication on the erosion of some values within the family as perceived by children. The research sample consisted of (170) students, and to achieve For these objectives, the researcher used the descriptive approach, due to its suitability and the nature of the research, and the results revealed the following: Most of the sample members spend three hours or more on social media, and the results found an impact of social media on family relationships. Family relations, and there is a weak degree of influence of social media on the erosion of some values within the family, and most of the respondents use the Facebook network

References

أولاً: المراجع العربية:

- أحمد، مريم (2011). نشأة تكنولوجيا الاتصالات وتطورها وعلاقتها بالحوار رؤية مستقبلية. جامعة ابن طفيل، المغرب.

- العرفج، ناجي (2012). استخدام وسائل التواصل الاجتماعي كلغة متطورة للحوار. مؤسسة التواصل والحوار الحضاري، جامعة الإمام، الإحساء، السعودية.

- الخليفة، هند (2006). توظيف تقنيات الويب في خدمة التعليم والتدريس الالكتروني إصدارات المؤتمر التقني السعودي الرابع للتدريب المهني والفني، المنعقد بتاريخ 28 نيسان 2012، الرياض.

- اللهيبي، محمد (2001). استخدام شبكة التواصل الاجتماعي من قبل أعضاء هيئة التدريس في الجامعات السعودية، أطروحة دكتوراة منشورة، جامعة فلوريدا.

- العمودي، غادة (2011). البرمجيات الاجتماعية في منظومة التعلم المعتمد على الويب، الشبكات الاجتماعية نموذجاً. ورقة عمل مقدمة للمؤتمر الدولي للتعلم الإلكتروني والتعليم عن بعد، صناعة التعلم للمستقبل، الرياض السعودية.

- البلاونة، أنسام (2012). درجة استخدام طلبة البكالوريوس في جامعة اليرموك الفيسبوك في التواصل الأكاديمي والاجتماعي. رسالة ماجستير غير منشورة، جامعة اليرموك، أربد، الأردن.

- عبدالجليل، موسى (2011). مساهمة وسائل التواصل الاجتماعي، جامعة الخرطوم، السودان.

- عليان، ربحي والقيسي، منال (1997). استخدام شبكة الانترنت في مكتبة جامعة البحرين. ورقة بحث مقدمة في الندوة العربية الثامنة حول تكنولوجيا المعلومات في المكتبات ومراكز المعلومات العربية الواقع والمستقبل، القاهرة.

- عبدالله، عمر (1999). شبكات المعلومات في التعليم العالي، التدريب والبحث في تكنولوجيا التعليم، القاهرة، مركز الكتاب للنشر والتوزيع.

- علي، عزالدين (2010). واقع استخدام شبكة المعلومات العالمية الانترنت في العملية التعليمية والبحث العلمي لدى أعضاء هيئة التدريس بكليات التربية بالجامعات اليمنية، رسالة ماجستير غير منشورة، كلية التربية، جامعة أم القرى، السعودية.

نبهان، يحيى (2008)، استخدام الحاسوب في التعليم. عمان: دار اليازوري العلمية للنشر والتوزيع.

ثانياً: المراجع الأجنبية:

- Hofdtede, G, (1980), Cultures Consequences: International differences in work – related Values. Beberly Hilss, CA: sage.

- Herring, S, (2007), Language networks on Live Journal, Proceedings of the Fortieth Hawai Intern- ational Conference on System Sciences. los Alamitos, CA: IEEE Press.

- Lepoire, D, (2006), Distanca Learning Web – Boded Forums. Environmental Science Division Argonne National Laboratory, Retrieved on 19 may 2012 from Http://www.EVS.anl.gov .

- Corich, S, Kinshuk Shunt, L. (2004) Assessing Discussion, Forum Participation: In Search of quality IIDL Journal, 1 (12), 33-39.

- Falba, C(1998), Technology Use by Colleges of education faculty and factors influencing integration of technology in an undergraduates teacher preparation program, unpublished doctoral dissertation, university of Nevada, Las Vegas.

- Erdogan, Y, (2008) An evaluation of web based instruction in view of the tutors and Student Perspective. Turkish online Journal of Distance Education, 9 (2), 86-96.

- Cary, Settler, (2004) AN Evaluation of In formational Technology System at Peppardine University, Dissertation Abstract International, AAT 3171836, pp 102-112.

- Lazinger, S. (1997). Various Disciplines: A Comparative Case Study, Eric Document reproduction service, NO, Ej564224.

Published

2023-09-01

How to Cite

Dr. Moftah Ahmed Ehwass. (2023). The Use Degree of Faculty Members for Social Networking Sites in the Educational Process: A Field Study at the Faculty of Engineering, Sirte University. Abhat Journal, 15(2), 118–105. https://doi.org/10.37375/abhat.v15i2.1644