A comprehensive university in developing values that are understood by students Faculty of Education/Yefren

Authors

  • Dr. Najia Ali Omar Al-Hanshiri جامعة ليبيا المفتوحة/ ليبيا
  • د. سعاد علي الشتوي ضو Dr.. Souad Ali Al-Shitwi Dhaw

DOI:

https://doi.org/10.37375/sujh.v13i2.2475

Keywords:

role, university, citizenship

Abstract

This study aimed to identify the role of universities in developing the values of citizenship among their students, and to know the most prominent values of priority for them, and to reveal the most important obstacles that may hinder the role of the university in developing the values of belonging and citizenship among its students. To achieve these goals, the researchers used the descriptive analytical approach, and a random sample of 150 students was selected from the College of Education Yafran "Zintan University", and a "questionnaire form" was applied as a tool for collecting field data. The study concluded that the values of national belonging are among the most prominent values of citizenship among students, and that the university has a major role in developing their citizenship values through the development of freedom of expression and a culture of positive dialogue. and cultural values among their students, which has a great impact in enhancing the values of citizenship and belonging to them, and that student activities within the university would contribute to strengthening students’ positive attitudes towards volunteer work and directing them towards attention to community issues and concerns. It was also found that there are many obstacles and challenges that the university may encounter in playing its role in developing the values of citizenship, including the inability to find appropriate scheduling for the subjects of belonging and citizenship within the academic programs, the large burdens of faculty members, overcrowding of students’ courses and their focus on specialization, In addition to the lack of laws obligating students and faculty members to participate in national activities programmer.

References

- نيقولا تيماشيف، نظرية علم الاجتماع، طبيعتها وتطورها، ترجمة محمود عودة وآخرون، القاهرة: دار المعارف، القاهرة:1980

- عبد الحافظ، سعيد، (2008)، المواطنة: حقوق وواجبات، القاهرة: مركز الدراسات الحقوقية والدستورية.

- عامر، طارق عبد الرؤوف، (2011)، المواطنة والتربية الوطنية: اتجاهات عالمية وعربية، القاهرة: مؤسسة طيبة للنشر والتوزيع.

- عبد الحميد، محمد، (2000). نظريات الإعلام واتجاهات التأثير، ط2، القاهرة: عالم الكتب

- عودة، محمود، (2003)، أسس علم الاجتماع، القاهرة: مؤسسة نبيل للطباعة والكمبيوتر

- نوير، عبد السلام، (2004)، التعليم كبوتقة للمواطنة، المواطنة المصرية ومستقبل الديمقراطية، ط (1)، القاهرة: مكتبة الشروق الدولية.

- الحوات، علي، (1998)، النظرية الاجتماعية، اتجاهات أساسية، مالطا: منشورات فآليتا

- الغريب، عبد العزيز بن علي، (2012) نظريات علم الاجتماع، تصنيفاتها، اتجاهاتها، وبعض نماذجها التطبيقية من النظــــــــرية الوضعيـــــــــــة إلى ما بعد الحداثة، الرياض: دار الزهراء.

- بلخير، آسيا، (2017)، المجتمع المدني وسؤال المواطنة: فرص التفعيل وحدود التأثير، مجلة العلوم الإنسانية، ج (1)، العدد (8).

- خطيب، محمد بن شحات حسين، (2020)، دور الجامعة في ترسيخ وتعزيز قيم الانتماء والمواطنة لدى طلبتها في ضوء التغيرات الثقافية ومستجدات العصر، المجلة العربية للنشر العلمي، العدد (20).

- سلامة، الخميسي السيد، (2009)، تربية التسامح الفكري، صيغة تربوية لمواجهة التطرف، مجلة التربية المعاصرة، السنة (10)، العدد (26).

- عبد الله، حسين الشارف، (أكتوبر،2021) دور أعضاء هيئة التدريس في تنمية مفهوم المواطنة لدى طلاب الجامعة، بحث ميداني مطبق على أعضاء هيئة التدريس بكلية الآداب والعلوم، الابيار، جامعة بنغازي، العدد (53)، المجلة الليبية العالمية، جامعة بنغازي: كلية التربية، المرج.

- مكروم، عبد الودود، (2004)، الإسهامات المتوقعة للتعليم الجامعي في تنمية قيم المواطنة، مجلة مستقبل التربية العربية، العدد (33).

- العاجز، فؤاد، (2011)، دور الجامعة الإسلامية في تنمية بعض القيم من وجهة نظر طلبتها، مجلة الجامعة الإسلامية، المجلد (15)، العدد (1)

- الحربي، قاسم بن عائل، (2017)، تنمية المواطنة لدى طلبة الجامعات السعودية، (جامعة جازان نموذجا)، مجلة كلية التربية، جامعة الأزهر، العدد (176).

- الزيود، ماجد، (2007)، تصورات الشباب الجامعي في الأردن لدرجة إسهام البيئة الجامعية في تشكيل الاتجاهات والقيم لديهم في ظل العولمة والمعلوماتية، مجلة اتحاد الجامعات العربية، المجلد (5)، العدد (1)، الجمعية العلمية لكليات التربية ومعاهدها في الجامعات العربية.

- المحمداوي، فاضل عباس جبار، (2021) دور مؤسسات التعليم العالي في تعزيز قيم المواطنة في المجتمع العراقي، المجلد (19)، العدد (37)، مجلة أبحاث ميسان

- ألهاجري، فيصل عايض مرضي، (2007)، درجة تمثل طلبة جامعة الكويت لقيم المواطنة ودور الجامعة في تنميته، رسالة ماجستير، جامعة عمان العربية للدراسات العليا، كلية الدراسات التربوية العليا.

- صفرار، عبد الله بن محمد بن بخيث، (2017)، دور شبكات التواصل الاجتماعي في ترسيخ قيم المواطنة من وجهة نظر الشباب الجامعي، رسالة ماجستير، جامعة الشرق الأوسط، كلية الإعلام.

- المؤتمرات العلمية:

- أبو عبد الله، عائشة الهادي محمد، وآخرون، (2021) تنمية المواطنة لدى طلبة الجامعات الليبية (جامعة الجبل الغربي أنموذجا)، المؤتمر العلمي الثالث لكلية الآداب جامعة الزاوية 12-13 ديسمبر.

- الشخيبي، علي السيد (1998)، التربية الوجدانية لطلاب الجامعة، واقع ورؤية، المؤتمر القومي السنوي الحادي عشر، مركز تطوير التعليم الجامعي.

Published

2023-12-02

How to Cite

Dr. Najia Ali Omar Al-Hanshiri, & د. سعاد علي الشتوي ضو. (2023). A comprehensive university in developing values that are understood by students Faculty of Education/Yefren. مجلة جامعة سرت للعلوم الانسانية, 13(2), 268–257. https://doi.org/10.37375/sujh.v13i2.2475