The extent of Libyan commercial banks’ commitment to social responsibility (A field study on the branches of commercial banks operating in the city of Sirte)
DOI:
https://doi.org/10.37375/sujh.v13i2.2419Keywords:
Social responsibility, dimensions of social responsibility, social responsibility in Libyan commercial banksAbstract
The social responsibility of economic institutions and organizations is of interest to many countries, as it is one of the means that contribute to achieving the well-being of society and improving it for the better. Given the increasing pressure on Libyan commercial banks to play their role towards the societal environment through their commitment to their social responsibilities, this study aimed to determine the extent of Libyan commercial banks’ commitment to that responsibility. To achieve this goal, a descriptive research approach and its known methods was adopted, where the field survey method was used for the purpose of collecting the data necessary to test the study hypotheses, through the use of a questionnaire form that was designed for this purpose. The study concluded by stating that the Libyan banks studied are committed to performing their social and environmental duties and also contribute to supporting most of the activities that support the movement of the economy, especially those related to developing the services of those branches. Therefore, the study recommended that the managements of Libyan commercial banks work to exert more effort towards social responsibility programs, including: Through increased focus on the cultural and social dimension, especially with regard to supporting sports activities and clubs.
References
إسماعيل إبراهيم عبد الباقي، (2016م) إدارة المصارف التجارية دار غيدا للنشر والتوزيع،1، عمان، الأردن.
الغالبي، طاهر محسن منصور، العامري، صالح مهدي محسن، (2006م) " المسؤولية الاجتماعية وأخلاقيات الأعمال: الأعمال والمجتمع"، دار أوائل النشر، ط1، عمان، الأردن.
الرقيبات، غازي (2014) المصارف والمؤسسات المالية المختصة، دار وائل للنشر.
عبدالرحمن، أحمد عبدالكريم (1997)، المسؤولية الاجتماعية لمنظمات الأعمال مجالاتها معوقات الوفاء يها دراسة ميدانية تطبيقية، محلة البحوث التجارية المعاصرة،مجلد 11،عدد2،ص198.
حسين عبد المطلب الأسرج، (2010) " المسؤولية الاجتماعية للشركات – التحديات والآفاق من أجل التنمية في الدول العربية"، العدد 90، مجلة فيفري.
حمد الصيرفي، (2007)، "المسؤولية الاجتماعية للإدارة"، دار الوفاء لدنيا الطباعة والنشر، الإسكندرية، مصر، الطبعة الأولى.
محمد الصيرفي، (2007)، إدارة المصارف، دار الوفاء لدنيا الطباعة والنشر،1، الإسكندرية.
فنير (2009) "أثر الإفصاح عن المسؤولية الاجتماعية على قرارات منع القروض والتسهيلات الائتمانية". رسالة ماجستير، ليبيا
ياسر ثامر البكري، (2001)، "التسويق والمسؤولية الاجتماعية"، عمان (الاردن): دار وائل للنشر والتوزيع.
يوسف كمال محمد، (1993) فقه الإقتصاد النقدي، دار الهداية للطباعة والنشر والتوزيع، القاهرة.
11- الحوري، موسى عبد القادر فالح، وآخرون، (2014م)" إدارة الصورة الذهنية للمنظمات الأردنية في إطار واقع المسؤولية الاجتماعية: دراسة ميدانية في شركات الاتصالات الخلوية الأردنية"، المجلد 31، العدد 21، ص ص. 115.، الناشر جمعية الاجتماعيين، الإمارات العربية المتحدة.
12- جريدة المحاسبين، ساعة الدخول للجريدة 7:14م، يوم الخميس، 1/6/2023م، موقع الجريدة https://almohasben.com/).
13- جمعية البنوك في الأردن (2011) المسؤولية المجتمعية للبنوك العاملة في الأردن ، دائرة الدراسات، عمان.
14- فــراح أسامة و زيدان محمد (2022) بعنوان "تشخيص ممارسات المسؤولية الاجتماعية في المصارف الإسلامية - دراسة حالة البنك الإسلامي الأردني" ، مجلة أبحاث إقتصادية وإدارية، الجزائر
15- شريفي مسعودة وحاجي كريمة، (2012م) " المسؤولية الاجتماعية والثقافة التنظيمية في منظمات الأعمال المعاصرة"، ورقة مشاركة في: الملتقـى الدولي حـــول، ” منظمات الأعمال والمسؤولية الاجتماعية “خلال الفترة:14/15 فيفري.
16- خالد يوسف برقاوي (2006م)، "آراء الشباب الجامعي حول المسؤولية الاجتماعية. دراسة استطلاعية لآراء طلاب وطالبات جامعة أم القرى بمكة المكرمة"، جامعة أم القرى.www.ahyaa.org.sa/a/communety.pdf
17- سناء علي شقوارة، (2012م) " مفهوم الجودة أبعاد المسؤوليةّ المجتمعيةّ للجامعات ومتطلبات تطبيقها في ضوء الشاملة"، مجلة تطوير الأداء الجامعي، ص50،52.
18- هاني الحوراني، (2009م) " اتجاهات الرأي في إدارات الشركات الأردنية تجاه المسؤولية الاجتماعية"، دار سندباد للنشر والتوزيع الأردن.