تصور مقترح لتفعيل الدور المجتمعي للتعليم المحاسبي الجامعي في ضوء معايير الجودة والاعتماد المؤسسي

Authors

  • Ghazala Ahmed Ishkal قسم المحاسبة/كلية الاقتصاد/جامعة سرت/ ليبيا
  • Embaraka salem hassan قسم المحاسبة/كلية الاقتصاد/جامعة سرت/ ليبيا

DOI:

https://doi.org/10.37375/sujh.v12i2.205

Keywords:

accounting education, quality standards, institutional accreditation, community service

Abstract

This research aims to study the reality of the community service of the accounting departments from the point of view of both the academics and the labor market، and to propose a conception about the role of the accounting departments in community service. To achieve the objectives of this research، the descriptive approach was followed in addition to the theoretical and analytical، and the necessary data for the search were collected through the questionnaire form prepared for this، and the research community consisted of academics in the accounting departments in Libyan universities، as well as accountants practicing the accounting profession in Libya. A sample of (95) individuals was taken from them. The research reached  a set of results، the most prominent of which were: There is no role for accounting education in serving the local community from the point of view of academics (faculty members) in the study sample and in light of quality standards and institutional accreditation. The results of the research also showed that there are no significant differences between the opinions of faculty members and accountants in the research sample about the role of accounting education in community service).

References

أولاً: المراجع العربية: الدوريات

- اشكال، غزالة احمد، امعرف، سعاد عياش، فتحي، نسرين محمد، (2018م)، دور التقنيات المستحدثة في زيادة كفاءة مخرجات التعليم المحاسبي وفق متطلبات معايير التعليم المحاسبي الدولية، المؤتمر الأكاديمي الثاني لدراسات الاقتصاد والأعمال، 22 ديسمبر 2018م.

- الجحدلي، أبرار عبيد، (2019م)، مدى ملائمة التعليم المحاسبي في الجامعات السعودية لمتطلبات سوق العمل (دراسة استكشافية)، رسالة ماجستير، كلبة الاقتصاد والإدارة: جامعة الملك عبد العزيز، المملكة العربية السعودية.

- الزوبي، أكرم على عيسى، انتصار عاشور؛ عاشور، رحلب رجب؛ عمر، فرج محمد، (2018م)، "، مالئمة التعليم المحاسبي لمتطلبات سوق العمل-دراسة ميدانية على أقسام المحاسبة كليات االقتصاد جامعة بنغازي وفروعها"، ورقة مقدمة الي المؤتمر الأكاديمي الثاني لدراسات الاقتصاد والأعمال، كلية الاقتصاد والعلوم السياسية-جامعة مصراتة، 22 ديسمبر

- زوينة، بن فرج، (2017م)، واقع التعليم المحاسبي في الجامعة الجزائرية_ دراسة استتطلاعية على كلية العلوم الاقتصادية والتجارية والعلوم التسييرية بجامعة محمد البشير الابراهيمي، مجلة الباحث الاقتصادي، مجلة جامعة محمد البشير الابراهيمي، العدد الرابع: السنة الرابعة، يونيو 2017م، ص ص 125-147.

- المختار، سهام علي، (2015م)، الإطار العام للدراسة دور الجامعة في خدمة المجتمع بليبيا: جامعة طرابلس نموذجا، مجلة البحث العلمي في التربية. ع. 16، ج. 1، 2015م، ص ص. 465-490.

- المركز الوطني لضمان جودة واعتماد المؤسسات التعليمية والتدريبية، (2016م)، معايير الاعتماد المؤسسي والبرامجي لمؤسسات التعليم العالي، ليبيا.

ثانيا: المراجع الأجنبية:

- Al-Dossary Issa bin Khalaf، (2020)، Social responsibility fulfillment by the deanships of community service and continuing education at Saudi Public Universities، PSYCHOLOGY AND EDUCATION (2020) 57(9): 6865-6882،

www.psychologyandeducation.net

-Bidandi Fred، Nforh Ambe Anthony & Haking Mukong Claudia، ( 2021)، “Insights and current debates on community engagement in higher education institutions: perspectives on the university of the western cape”، SAGE Open، April-June 2021: 1– 11، https://doi.org/10.1177/21582440211011467

-Claire Kimilu، Diana Rujema ، Joseph Kalibbala، Jenae Logan & Rex Wong، (2020)، Investigation of community perceptions of a new higher education institute in rural rwanda، Global Journal of Management and Business Research، Vol 20 ،No 7(2020)،

https://www.researchgate.net/publication/340814287.

-Portia Roxas-Soriano، Marie Paz E Morales، & Wilma S Reyes،(2020)، Profiling the research culture of philippine higher education institutions، International Journal for Educational Studies، Vol 13، No 1 (2020)،

https://doi.org/10.2121/edu-ijes.v13i

-Sumedha Bhatnaga، Shruti Agrawal، Dipti Sharma،Manju Singh،(2020)، Perception on the community engagement of students of higher education institutions، January 2020 SSRN Electronic Journal

https://ssrn.com/abstract=3664052

-Ziska Fields ، Mapeto Bomani & Evelyn Derera،(2019)، THE role of higher education institutions in the development of SMES in ZIMBABWE، NTERNATIONAL JOURNAL OF BUSINESS AND MANAGEMENT STUDIES Vol 11، No 2، 2019،

https://www.researchgate.net/publication/335022977

Published

2022-12-04

How to Cite

Ghazala Ahmed Ishkal, & Embaraka salem hassan. (2022). تصور مقترح لتفعيل الدور المجتمعي للتعليم المحاسبي الجامعي في ضوء معايير الجودة والاعتماد المؤسسي. مجلة جامعة سرت للعلوم الانسانية, 12(2), 263–251. https://doi.org/10.37375/sujh.v12i2.205