The degree of professional immersion of teachers in the schools of the Directorate of Education in the Bani Kenana District from their point of view

Authors

  • Tahani Ibrahim The Ministry Of Education, Jordan
  • Najwa Darawsha Faculty of Educational Sciences/ Jadara University/ Jordan

DOI:

https://doi.org/10.37375/sujh.v12i2.180

Keywords:

career immersion, Directorate of Education, Bani Kenana District

Abstract

The study aimed to identify the degree of occupational immersion of teachers of the schools of the Directorate of Education in the Bani Kenana District from their point of view. The descriptive survey method was used. The study sample consisted of (350) teachers. The questionnaire was used as a tool for the study. The results showed that the degree of immersion practice The job as a whole came with a grade (medium); The results revealed that there were no statistically significant differences in the degree of occupational immersion due to the variable (years of experience، and educational qualification), and there were statistically significant differences in the variable (sex), which came in favor of (males)

References

- أحمد، عبد الله مصطفى (2018م). تقويم الأداء المدرسي في ضوء المعايير العالمية لتصنيف المدارس الثانوية وإمكانية الإفادة منها في مصر. مجلة كلية التربية، جامعة كفر الشيخ، 2(91)، 1-75.

- بني خالد، ميرفت. (2017م). أثر العدالة التنظيمية في الانغماس الوظيفي: دراسة على المدارس الثانوية في البادية الغربية في الأردن. رسالة ماجستير غير منشورة، جامعة آل البيت، المفرق، الأردن.

- الحاج، أحمد. (2013م). أصول التربية. عمان، الأردن، دار وائل للنشر والتوزيع.

- رشيد، مازن. (2018م). إدارة الموارد البشرية. الرياض، السعودية، العبيكان.

- الزبيدي، عقيل. (2017م). أليات تعزيز الاستغراق الوظيفي لدى معلمي ومعلمات المدارس الثانوية بمحافظة جدة، جدة، السعودية، مجلة القراءة والمعرفة، 1(3)، 224-153.

- الشبرمي، لميس. (2019م). مستوى الانغماس الوظيفي لدى قائدات المدارس في مدينة بريدة. بحث منشور، السعودية، مجلة البحث العلمي في التربية. 20(1)، 571-602.

- الشبل، زند. (2019م). مستوى الانغماس الوظيفي لدة معلمات المدارس الثانوية في محافظة عنيزة. عنيزة، السعودية، مجلة كلية التربية، 10(35)، 79-67.

- عبد الله، محمد. (2017م) الثقة التنظيمية والانغماس الوظيفي دراسة ميدانية بجامعة بني سويف، بنى سويف، مصر، المجلة العلمية بكلية الآداب، 24(30)، 790-846.

- عبيد، سالم حميد. (2017م). الانغماس الوظيفي وعلاقته بالإزعاجات اليومية لدى المرشدين التربويين، مجلة وادي النيل للدراسات والبحوث الإنسانية والاجتماعية والتربوية، 13(13)، 24-47.

- علي، مهيمن. (2018م). الدور الوسيط للانغماس الوظيفي في العلاقة بين جودة الحياة الوظيفية وسلوك المواطنة التنظيمية، رسالة ماجستير غير منشورة، الخرطوم: جامعه السودان للعلوم والتكنولوجيا، كليه الدراسات التجارية.

- عموش، أحمد والحراحشة، محمد. (2018م). مستويات الانغماس الوظيفي لدى مديري المدارس في مديرية تربية قصبة المفرق، رسالة ماجستير غير منشورة، جامعة أل البيت، المفرق، الأردن.

- المصري، محمد. (2015م). الانغماس الوظيفي وعلاقته بسلوك المواطنة التنظيمية: دراسة ميدانية على المستشفيات الحكومية في قطاع غزة، رسالة ماجستير غير منشورة، جامعة الأزهر، غزة، فلسطين.

- مؤنس، خالد. (2018م). الانغماس الوظيفي وعلاقته بالاحتراق النفسي لدى معلمي المرحلة الأساسية الأولى في محافظة الوسطى – غزة. مجلة جامعة القدس المفتوحة للأبحاث والدراسات التربوية والنفسي. 9(25)، 179-196.

- ميا، علي. (2017م). مدى توافر أبعاد الاستغراق الوظيفي لدى العاملين في القطاع المصرفي: دراسة ميدانية في المصارف التجارية بمدينة اللاذقية، اللاذقية، سوريا، مجلة جامعة البعث للعلوم الإنسانية، 39(67): 43-67.

المراجع الأجنبية

Abu Aleinein، A. & Ashour، Y. H. (2016). The Impact of Job Involvement on Job Performance at UNRWA Gaza Field Office، Gaza.

Aderemi، O; Johnson، O; Samson، A. (2015). Psychology Factors As predictors of Job Involvement among Secondary School Teachers in lle-lfe، Nigeria، African Journal for the psychological Studies of social lssues، 18(3): 88-95.

Aid، A. (2018). Work Immersion: Real World Experience at Senior High، Think-Asia، 2(1); 22-35.

Danish، R. (2015). Relationship between JOB Performance، JOB Involvement and Career Salience of Employees in Education sector of Pakistan. American Journal of Educational Research، 1(2): 19-23.

Dehal، P. S. & Kumar، R. (2017). Job involvement among college teachers. International Journal of Multidisciplinary Research and Development، 4(6)، 502-505.

Elias، S. & Mittal، R.(2011). The Importance of Supervisor Support for a Change Initiative ; An Analysis of Job Satisfaction and Involvement. International Journal Of Organizational Analysis، 19(4):305-316.

Narayanaswamy، M; Shalini Rao، N. (2014). Job Involvement of Secondary school Teachers and Its Effect on Teaching Competency. International Journal of Education and Psychological Research، 13(2); 12-31.

Narayanaswamy، M; Shalini Rao، N. (2014). Job Involvement of Secondary school Teachers and Its Effect on Teaching Competency. International Journal of Education and Psychological Research، 13(2); 12-31.

Rana، S; Malik، N; Hussain، Y. (2016). Leadership Styles as predictors of job Involvement in Teacgers، Pakistan Journal of Psychological Research، 31(1): 161-182.

Sethi، A & Mittal، K. (2016). A Research of Jon Involvement among Senior Secondary School Teachers. International Journal of Applied Research، 2(2):205-209.

Published

2022-12-04

How to Cite

Tahani Ibrahim, & Najwa Darawsha. (2022). The degree of professional immersion of teachers in the schools of the Directorate of Education in the Bani Kenana District from their point of view. مجلة جامعة سرت للعلوم الانسانية, 12(2), 65–44. https://doi.org/10.37375/sujh.v12i2.180