Rhetoric and aesthetic composition in Andrei Tarkovsky's "le sacrifice" An analytical descriptive reading of the first scene
DOI:
https://doi.org/10.37375/sujh.v12i2.178Keywords:
An aesthetic semiotic, approach - a cinematic, image - an iconic sign, a linguistic sign.Abstract
In the lines of this article, we present to the Arab reader a semiotic-aesthetic approach to some of the cinematic picture frames in the first scene of the film “Le sacrifice” by the late Soviet director Andrei Tarkovsky, without neglecting our use of cinematic descriptive language. In it, we confine ourselves to the most important elements of composition within the framework and its semiotic and aesthetic manifestations to produce the meaning according to an indicative process, knowing that it varies between the visual sign with its two parts, the iconic and the plastic, the linguistic sign especially pronounced and the accompanying and influential rhythmic sign. These structural parts combine and interact to harmonize, forming a harmonious field, from which a cinematic, poetic image is produced visually and audioly
References
-إبراهيم مذكور، المعجم الفلسفي، الهيئة العامة لشؤون المطابع الأميرية، القاهرة، 1983م.
-المنجد في اللغة والإعلام، دار المشرق، ط24، بيروت، 1986م.
-إيلام كير، سيمياء المسرح والدراما، ترجمة رئيف كرم، ط1، 1992م.
-تروفو، هتشكوك، ترجمة عبد الحق عويشق، منشورات وزارة الثقافة، سلسلة الفن السابع، دمشق، سوريا.
-جوزيف ماشللي، التكوين في الصورة السينمائية، ترجمة هاشم النحاس، الهيئة المصرية العامة للكتاب، مصر، 1983م.
-جيروم ستوليندر، النقد الفني، دراسة جمالية وفنية، ترجمة فؤاد زكريا، الهيئة المصرية العامة للكتاب، ط2، القاهرة، 1981م.
-جيل دولوز، الصورة-الحركة أو فلسفة الصورة، ترجمة حسن عودة، منشورات وزارة الثقافة، المؤسسة العامة للسينما، دمشق، 1998م.
-جيل دولوز، الصورة-الزمن، ترجمة حسن عودة، منشورات وزارة الثقافة، المؤسسة العامة للسينما، دمشق، 1999م.
-سعيد بنكراد، تجليات الصورة، سيميائيات الأنساق البصرية، المركز الثقافي للكتاب، ط1، الدار البيضاء، 2019م.
-طارق عبد الرحمان الجبوري، البناء الإخراجي للقطة بين الميزانسين والسينوغرافيا، مجلة كلية الآداب، جامعة بغداد، العراق، العدد: 98، السنة الثامنة.
-عبد الفتاح رياض، التكوين في الفنون التشكيلية، دار النهضة العربية، ط1، القاهرة، 1973م.
-ماري ميشيل وجورنو تيريز، معجم المصطلحات السينمائية، ترجمة فائز بشور.
-Biberbost (Marc), Le guide marabout du cinéma d'amateur et de la vidéo, Marabout, Verviers, Belgique, 1980.
- Derrida (Jacques), La vérité en peinture, Paris, Les éditions Flammarion, 1978.