The Impact of Strategic Choices on the Evaluation and Measurement System Applied in the High School Stage from the View Point of Mentors and Educational Inspectors.

Authors

  • Dr. Abdulhakim Mohamed Heebah Management Department, Libya Open University, Libya

DOI:

https://doi.org/10.37375/sujh.v13i1.1388

Keywords:

Strategic Choices, Diversification, Focus and Development

Abstract

This study aims to investigate the significance of adopting the best strategic alternatives when applying the evaluation and measurement system for the general secondary stage in Libya, as the optimal measurement evaluation system does not measure the levels of students using traditional strategies, but rather it must measure the scientific and cognitive abilities and skills of the student and the teacher, and then evaluate and develop the process curricula. The study used the analytical descriptive approach,  and it concluded with several results, the most important of which is the absence of the main strategic alternatives for the evaluation and measurement system, which is the strategy of diversification of the evaluation and measurement methods, the strategy of focusing on the accuracy of the standards of the evaluation and measurement methods, and the strategy of developing the evaluation and measurement methods, which makes the traditional evaluation and measurement system defective, and it does not achieve the goals for which it was designed.

References

أولاً_ الكتب العربية:

- الأغبري، عبد الصمد، (2009م)، الإدارة المدرسية البعد التخطيطي والتنظيمي المعاصر، دار النهضة، بيروت.

- الخياط، ماجد محمد، (2010م)، أساسيات القياس والتقويم في التربية، دار الراية للنشر والتوزيع، عمان.

- زاير، سعد علي، وآخرون، (2016م)، التنمية المستدامة تطبيقات تربوية، دار الوضاح، عمان.

- الزيود، نادر، وعليان، هاشم، (2012م)، مبادئ القياس والتقويم في التربية، دار الفكر، عمان.

- الصميدعي، محمود جاسم، (2010م)، استراتيجية التسويق: مدخل كمي وتحليلي، دار الحامد للنشر والتوزيع، عمان.

- العدل، عادل محمد،(2015م)، القياس والتقويم بناء وتقنين المقاييس، دار الكتاب الحديث، القاهرة.

- علام، صلاح الدين، القياس والتقويم التربوي والنفسي، دار الفكر العربي، القاهرة، 2006م.

- القيسي، فاضل حمد، والطائي، علي حسون، (2013م)، الادارة الاستراتيجية، أمثلة وقضايا معاصرة، دار صفاء للنشر والتوزيع، عمان.

- مساعدة، ماجد عبد المهدي، (2013م)، الادارة الاستراتيجية: مفاهيم_عمليات_حالات تطبيقية، دار المسيرة للنشر والتوزيع، عمان.

ثانياً_ المراجع الأجنبة:

- Casey and Goldman, (2010), Enhancing the Ability to Think Strategically: A Learning Model.Management Learning, 41(2):167

- Macmillan,Hugh & Tampoe, mahen, (2000), "strategic management: process, content and implementation, New York, oxford university press.

Published

2023-06-01

How to Cite

Dr. Abdulhakim Mohamed Heebah. (2023). The Impact of Strategic Choices on the Evaluation and Measurement System Applied in the High School Stage from the View Point of Mentors and Educational Inspectors. مجلة جامعة سرت للعلوم الانسانية, 13(1), 364–352. https://doi.org/10.37375/sujh.v13i1.1388