الظاهرة الطرقية في الجزائر، بين الثقافة والهوية.

Authors

  • أ.د محمد مكحلي مخبر البحوث ودراسات الفكر الإسلامي في الجزائر/كلية العلوم الإنسانية والعلوم الاجتماعية/جامعة الجيلالي اليابس، سيدي بلعباس/الجزائر

DOI:

https://doi.org/10.37375/sujh.v13i1.1327

Keywords:

marabout phenomenon, Algeria, culture, Identify

Abstract

Sufi orders have become a highly developed tribal organizational tool. We assume a sacred religious, political and worldly role, and it is the result of social influence that is considered a mechanism for materializing influence, especially towards the ruling authority and a means to control the tribes, by extinguishing their local conflicts with each other, and between the authority, which is what the rulers intended to do. At intervals, the method was used to control the tribe, so the method and the tribe carried out multiple tasks within their geographical scope, such as collection, markets, seasons, and the administration of the sanctuary. The store had nothing but to work to win the loyalty of these institutions or enter into a clash.

Political factors, along with social and economic factors, contributed to the emergence of these institutions, as a result of many political, religious, social, and economic factors.

References

 لبيض (سالم)، مجتمع القبيلة، البناء الاجتماعي وتحولاته في تونس دراسة في قبيلة عكارة، ط1، المطبعة المغاربية للطباعة والنشر والتوزيع، تونس، 2006.

 ابن منظور ( جمال الدين أبو الفضل) لسان العرب، ج 102، دار صادر، بيروت، د ت.

 الجرجاني (علي)، التعريفات، تح نصر الدين التونسي، ط1، شركة القدس، القاهرة، مصر، 2007.

 عبد العزيز (الهادي)، الخطاب الصوفي للطرق الصوفية في الجزائر وبلاد المغرب خلال العهد العثماني، الطريقة التيجانية نموذجا، رسالة دكتوراه في التاريخ، كلية العلوم الإنسانية والاجتماعية، جامعة سيدي بلعباس، الجزائر، أ.د محمد 5 مكحلي، السنة الجامعية، 2016-2017.

 مكحلي. (محمد.)، سيدي بلعباس البوزيدي ولي وولاية دراسة تاريخية انتروبولوجية، دار القدس العربي، وهران، 2018.

 ابن خلدون (عبد الرحمن)، المقدمة، دار ومكتبة الهلال، بيروت، 1988، تح حجر عاصي.

 الأخضر (لطيفة)، الإسلام الطرقي دار سراس للنشر، تونس، 1993.

 أبي الضياف (أحمد)، اتحاف أهل الزمان بأخبار ملوك تونس وعهد الأمان، تونس، الدار التونسية للنشر، تونس 1964، ج5.

 بلغيت (محمد الأمين)، تاريخ الجزائر المعاصر، دراسات ووثائق، دار البلاغ للنشر والتوزيع، ودار ابن كثير، لبنان، ط1، 2001.

 مكحلي (محمد)، الطريقة والقبيلة في الجزائر العثمانية توزيع السلطة وتقسيم المجال، دار القدس العربي، وهران، 2022.

 دونوفو . (ادوارد )، الاخوان دراسة انتروبولوجية حول الجماعات الدينية عند مسلمي الجزائر، تر فيلالي مال، دار الهدى للطباعة والنشر والتوزيع، عين ملية، الجزائر، 2003.

 الوناس (منصف)، الدولة و المسألة الثقافية في المغرب العربي، سيراس للنشر، تونس 1995.

 الوناس (منصف)، الشخصية التونسية محاولة في فهم الشخصية العربية، الدار المتوسطية للنشر، تونس، ط 1، 2011 .

 الشابي (علي )، تاريخ الشابية خلال العهدين الحفصي والعثماني، جمعية الشابي للتنمية الثقافية والاجتماعية، دار نقوش عربية، تونس، 2015.

 راس مال ( عبد العزيز)، الزوايا والاصالة الجزائرية بين التاريخ والواقع، منشورات تالة، الجزائر، ج 2، 2011.

 بن عمارة (خليفة)، تاريخ الجنوب الغربي الجزائري الأعلى، دار القدس العربي، الجزائر، 2013.

 الغزالي . ( أبو حامد) إحياء علوم الدين، الطبعة الأولى، دار الثقافة، الجزائر، 1991.

 مكحلي (محمد). سيدي بلعباس البوزيدي ولي وولاية دراسة تاريخية انتروبولوجية، دار القدس العربي، وهران، 2018.

 مكحلي (محمد)، الأولياء والصلحاء في الجزائر الظاهرة والجذور ، دار القدس، وهران، 2019 .

 الطيبي (محمد)، التصوف الإسلامي الجزائري من الآلي المعاني، إلى قوة الجهاد والثقافي، أعمال الملتقى الوطني الأول حول أمجاد الصوفية، دور الفكر الصوفي الوطني في نشر الثقافة الإسلامية، مديرية الثقافة عين تموشنت، دار الفكر العربية، الجزائر، ط1، 24-26 فبراير .2010.

 الزاهي (نور الدين)، الزاوية والحزب الاسلام والسيسة في المجتمع المغربي، دار افريقيا الشرق، الدار البيضاء وأفريقيا الشرق، بيروت، لبنان، ط2، 2003.

Published

2023-06-01

How to Cite

أ.د محمد مكحلي. (2023). الظاهرة الطرقية في الجزائر، بين الثقافة والهوية . مجلة جامعة سرت للعلوم الانسانية, 13(1), 118–112. https://doi.org/10.37375/sujh.v13i1.1327