The impact of knowledge management on the innovation process in the Trade and Development Bank in Benghazi. A case study on the Trade and Development Bank in Benghazi.

Authors

  • فرج مخلوف علي الفيتوري

DOI:

https://doi.org/10.37375/esj.v4i2.2227

Abstract

Abstract

This study aimed to identify the reality of the application of knowledge management, the reality and reality of a process, as well as to know the effect of knowledge management separately (represented in knowledge Acquisition, knowledge storage, knowledge sharing, knowledge mark, knowledge mark), and to determine the Cumulative effect of the combined dimensions of management in a process. Innovation in the trade and development Zone in the city of Benghazi, and to achieve the objectives of the study, the researcher followed the descriptive and Analytical approach and the data for the study were collected by means of a questionnaire form from the study Population consisting of (95) employees holding the position of director, deputy director, and head of a department In the study bank, and following the survey method Comprehensive for all society and data data and mathematics Through the Statistical program (spas).

 The results of the study revealed that the level of knowledge management Implementation and the level of innovation process in the bank under study are considered high, and that there is a Statistically significant effect for each dimension of knowledge management on the innovation process, as well as a Cumulative effect of statistical significance for the combined dimensions of knowledge management on the process.

Innovation, and thus we reject the null hypotheses and accept the alternative hypotheses in this study.

References

المراجع

المراجع العربيه:

- أحمد، عثمان ،) 3104 (،" لودج مفتح لبناء يكد الدع رفدة و أسدره في تحقيق أداف أصحاب الدافع"رسالة دكتوراه غير منشورة، كلية التجارة بالوائلية ، جامعو قناة السويس،مصر،ص 94

- التميمي، صداح،) 3103 (، "مقومات تنمية و إدارة الدع رفدة و أثريا علدي التعلم التنظيمي" رسالة دكتوراه غير منشورة ، كلية التجارة بالوائلية ، جامعو قناة السويس، مصرصر 54

- الدرعي, عائدة،) 3102 (، أتدر السيولة علدي كفداء التكلفة والأداء, دراسة غدتَ منشورة, كوليدة الاقتصاد والعلوم السياسية, جامعة مصراته, ليبيا.

- جورة، أقطي ، و صباح، ترغية،) 3104 (، د ور عمليات إدارة المعرفة في دعم الابتكار التسويقي دراسة تطبيقية في مؤسسة جيدي – وكاللدة بدسكرة – للردة الاقتصاديات الدالية البنكية و إدارة الأعمال، جامعة بسكرة، الجزائر، العدد

- حميدو عمدا،) 3102 (" تأثثت ندم إدارة الدع رفدة علدي الابتكار التسويقي–دارسة ميدانية في عنيدة مدن المؤسسات الجزائرية، رسالة دكتوراه غدتَ منشورة، كوليدة العلوم الاقتصادية والعلوم التجارية وعلوم التسيير فسدم علوم التسكيت، جامعة قاصدي مرباح- ورقلة- الجزائر.

- حرب، لزم،) 3102 (، "تطبيق إدارة المعرفة بالجامعات لتحقيق التميز في البحث البدوي. دراسات تربوية ونفسية، لرحلة الطبية بالزقازيق، مصر، ص 02

- داسري، وئيدة،) 3112 (، "إدارة الدع رفدة ودوريا في تحقيق البديدة التنافسية 6 دراسة تطبيقية في الصدار الحكومية السورية"، رسالة ماجت غتَ منشورة، جامعة لزم خصر، بسكرة، الجزائر.

- عايد، نسيبة،) 3100 (، "مسدا لعة الدعيج التسويقي في تحقيق رددا الزبون السياحي"، رسالة ماجدت غدتَ منشورة، جامعة لزم حضتَ، الجزائر، ص 44

- عبد لله، علي و بوسوسة، ندر،) 3100 (، "دور إدارة المعرفة في تعزز الإبداع بالمنظمة" الملتقي الدولي حول الإبداع والتغرير التنظيمي في الدنمات الحديثة ،جامعة سعد دحلب ماي ، البليدة ، الجزائر .

- عبد العزيز، لمدد عبد العزيز،) 3102 (، "واقذع تطبيق إدارة الدع رفدة في جامدة ندائف العربيد للعلوم الأمنية الدعوات ودبل التدوير" رسالة ماجدت غدتَ منشورة، جامدة ندائف العربيد للعلوم الأمنية، كوليدة الدراسات العليا، قسم العلوم الإدارية.

- عمدا، __________حميدو،) 3102 (، "تأثثت ندم إدارة الدع رفدة علدي الابتكار التسويقي دراسة ميدانية في عنيدة مدن المؤسسات الجزائرية " كلية العلوم الاقتصادية والعلوم التجارية وعلوم التسكيت، جامدة قاصدي مرباح ، ورقدة،ص 21

- فراح،رشديد و فندور، عداد،) 3102 (، إدارة المعرفة ودوريا في تحق الابتكار لدى منظمات الأعمال،

- لرحلة الدراسات الدالية والمحاسبية والإدارية، جامعة البودرة، الجزائر، العدد 4، ديسمبر، ص 412

- فرحضان، عدلاء و حمدي، قدادي،) 3101 (،" الدعيج التسويقي الصدري و اثره في الصدور الدركة للزبائن، عمان، الاردن، دار صفاء للشرص 55

- مفلح، عامر،) 3104 (،اسدر عناصر الدعيج التسويقي في تدوين الصدور الدينية "، رسالة ماجدت غدتَ منشورة، جامعة الزرقاء، عمان، ص 24

- وفداء رؤاي،) 3102 (، اسدر إدارة الدع رفدة في الابتكار التكنولوجي في المؤسسات الصدغية والمتوسطة دراسة عنيدة مدن المؤسسات بولادية ورقدة، رسالة ماجدت غدتَ منشورة ،كوليدة العلوم الاقتصادية والتجارية وعلوم التسكيت ، جامعة قاصدي مرباح ورقلة ، الجزائر م

- ياسر بشتَ،) 3102 (، إدارة المعرفة و أثريا علي الابتكار التسويقي " دراسة علدي القطاع الصدري السوداني" رسالة ماجت، كلية الدراسات العليا والبحث العلمي، جامعة السودان للعلوم والتكنولوجيا، السودان

المراجع الاجنبية:

- Bergeron Bryan, (2003),"Essentials of knowledge management, John Wiley & Sons Inc., New Jersey, United States of America, P: 26.

- Bishop, J. Bouchlaghem, D., Glass, J. and Matsumoto, I. Ensuring (2008), "the effectiveness of a knowledge management initiative". Journal of Knowledge Management, 12, p.16-29.

- Bhatt, G, (2003), Knowledge management in organizations: examining the technologies techniques and people", Journal of Knowledge Management, volume 5, No1, pp.: 68-75.

- Began Kristi, Began Petro Vic, (2012), The Role of Knowledge Management in increasing enterprise's innovativeness, Economics and Organization, Vol. 9, No

- Burch Koru, Cede Maden, (2013) The Relationship between Knowledge Management and Innovation in Turkish, Service and High-Tech firms, International Journal of Business and Social Science , Vol. 4 No,4.

- Chou Yen Haying Mary,(2005),." The Implementation Of Knowledge Management System In Taiwan, Highcr Education" Journal of College Teaching & Learning, Vol,2 Knop 35-42

- David P Price, Michael Stoica and Robert J Boncella,(2013) ,The relationship between innovation ,knowledge and performance in family and non -family firms : an analisis of SMEs, Journal of Innovation and Entrepreneurship.

- Khaled Al-Shawabkeh , Qasem Al.Sha’ar,(2015), Knowledge Management and its Impact on Technological Innovation: A field study in Islamic Jordanian Banks, Information and Knowledge Management,Vol.5, No.1.

- Oscine. Kay U,( 2013)," Knowledge production in organization: A procession autopoietic view", Springer international publishing, Switzerland, , P: 94.

- Mol, M. J., & Birkinshaw, J. (2008). Giant Steps in Management: Creating Innovations that Change the Way We Work. New York: Prentice-Hall.

- Owed and Eurostat,(2005), ”Oslo Manual: Guidelines for collecting and interpreting innovation data-The measurement of scientific and technological activities”, OECD Publications, Paris France, Third edition, .P: 49.

- Sparker Soumodip, (2007), "Innovation, Market Archetypes and Outcome: an integrated framework", Physical- Verilog Heidelberg, New York,.

- Sheeted Claus and sonnenberg Henrico, (2011), Lean Innovation: A Fast Path from Knowledge to Value", Springer-Village Berlin Heidelberg, London,

- Tatiana Andreev and Aino Kianto, (2016), Knowledge processes, knowledge-intensity and innovation: a moderated mediation analysis, Journal of Knowledge in Management, VOL. 15 NO. 6 2011, pp. 1016-1034.

- Titus Muthami Kising’u, Gregory S. Namusonge , Fred Mugambi Mwirigi,(2016), “The Role of Organizational Innovation in Sustainable Competitive Advantage in Universities in Kenya “,The International Journal of Social Sciences and Humanities Invention .Vol, 3 N0. 9, p 2780

- Overlook Jan,(2013), "Success in Innovation: Improving the Odds by Understanding the - . Factors for Unsuccessful", Elsevier Inc., United States of America,21

- Yong-Hue; Kao Yuan U,(2008),Managing Knowledge in Human Resource Practices and Innovation Performance , Academy of Management Annual Meeting.

- Yung- Lung lay, Feng jyh lin, a,(2012), The Effects of Knowledge Management and Technology Innovation on New Product Development Performance -An Empirical Study of Taiwanese Machine Tools Industry , procedia-social and behavioral sciences 40.157-164.

- Bergeron Bryan, (2003),"Essentials of knowledge management, John Wiley & Sons Inc., New Jersey, United States of America, P: 26.

- Bishop, J. Bouchlaghem, D., Glass, J. and Matsumoto, I. Ensuring(2008), "the effectiveness of a knowledge management initiative". Journal of Knowledge Management ,12,p.16-29.

- Bhatt, G, (2003), Knowledge management in organizations: examining the technologies techniques and people", Journal of Knowledge Management, volume 5, No1, pp.: 68-75.

- Began Kristi, Began Petro Vic ,(2012),The Role of Knowledge Management in increasing enterprise's innovativeness, Economics and Organization, Vol. 9, No 1.

- Burch Koru, Cede Maden,( 2013) The Relationship between Knowledge Management and Innovation in Turkish, Service and High-Tech firms, International Journal of Business and Social Science , Vol. 4 No 4.

- Chou Yen Haying Mary,(2005),." The Implementation Of Knowledge Management System In Taiwan, Highcr Education" Journal of College Teaching & Learning, Vol, 2 No 9 ,pp. 35-42

- David P Price, Michael Stoica and Robert J Boncella,(2013) ,The relationship between innovation ,knowledge and performance in family and non -family firms : an analisis of SMEs, Journal of Innovation and Entrepreneurship.

- -Khaled Al-Shawabkeh , Qasem Al.Sha’ar,(2015), Knowledge Management and its Impact on Technological Innovation: A field study in Islamic Jordanian Banks, Information and Knowledge Management,Vol.5, No.1.

- Oscine. Kay U,( 2013)," Knowledge production in organization: A procession autopoietic view", Springer international publishing, Switzerland, , P: 94.

- -Mol, M. J., & Birkinshaw, J. (2008). Giant Steps in Management: Creating Innovations that Change the Way We Work. New York: Prentice-Hall.

- Owed and Eurostat,(2005), ”Oslo Manual: Guidelines for collecting and interpreting innovation data-The measurement of scientific and technological activities”, OECD Publications, Paris France, Third edition, .P: 49.

- Sparker Soumodip,(2007), "Innovation, Market Archetypes and Outcome: an integrated framework", Physical- Verilog Heidelberg, New York,.

- Sheeted Claus and sonnenberg Henrico,(2011), Lean Innovation: A Fast Path from Knowledge to Value", Springer-Village Berlin Heidelberg, London,

- Tatiana Andreev and Aino Kianto,( 2016), Knowledge processes, knowledge-intensity and innovation: a moderated mediation analysis, Journal of Knowledge in Management, VOL. 15 NO. 6 2011, pp. 1016-1034.2021

- Titus Muthami Kising’u, Gregory S. Namusonge , Fred Mugambi Mwirigi,(2016), “The Role of Organizational Innovation in Sustainable Competitive Advantage in Universities in Kenya “,The International Journal of Social Sciences and Humanities Invention .Vol, 3 N0. 9, p 2780 .

- Overlook ,Jan,(2013), "Success in Innovation:Improving the Odds byUnderstanding the Factors for Unsuccessful", Elsevier Inc., United States of America,.

- Yong-Hue; Kao Yuan U,(2008),Managing Knowledge in Human Resource Practices and Innovation Performance , Academy of Management Annual Meeting.

- Yung- Lung lay, Feng jyh lin, a,(2012), The Effects of Knowledge Management and Technology Innovation on New Product Development Performance -An Empirical Study of Taiwanese Machine Tools Industry , procedia-social and behavioral sciences 40.157-164.__

Published

2021-04-01

How to Cite

الفيتوري ف. م. ع. (2021). The impact of knowledge management on the innovation process in the Trade and Development Bank in Benghazi. A case study on the Trade and Development Bank in Benghazi. Economic Studies Journal, 4(2), 97–67. https://doi.org/10.37375/esj.v4i2.2227