أثر استخدام الاستراتيجيات الدولية التنافسية على تنمية الصادرات الليبية دراسة ميدانية بالتطبيق على مركز تنمية الصادرات الليبية.
DOI:
https://doi.org/10.37375/esj.v1i4.2140Keywords:
الاستراتيجيات الدولية التنافسية, الصادرات الليبية, مركز تنمية الصادرات الليبيةAbstract
The study aims at establishing the correlation between the international competitive marketing strategies and the management and development of exports to penetrate the international markets. The problem of the study lies on the answer to the problem of international marketing strategies and its basic dimensions which contributes to enhancing and improving the management and development of exports in the company.
Regarding the main question: “What is the impact of the use of international competitive strategies on the development of Libyan exports?”, the descriptive analytical method was used due to the suitability of this approach to the subject of the study, where the sample size of the study (100) (80) participants. Some statistical descriptive statistics were used as the "Cronbach Alpha", as well as the indicative statistics to verify the study hypotheses. The results obtained from the study are:
- There is a significant statistical effect of international marketing strategies on the elements of export management and development.
- .There is a significant statistical significance of the elements of international marketing strategies (each individually) on the management and development of exports.
- The study concluded that the dimensions of international marketing strategies are responsible for the interpretation of changes that occur in the management and development of Libyan exports as follows:
- . - The differentiation strategy is responsible for interpreting (27.8%)
- The cost leadership strategy is responsible for the interpretation of (6.3%)
- Concentration strategy responsible for an explanation of (29.5%)
- Customer orientation strategy responsible for interpreting (47.2%)
- Awareness of the senior management of international marketing strategies is responsible for interpreting (74.1%) of changes in the management and development of Libyan exports.
References
أولا : المراجع العربية :
الإدارة في الإسلام (2015)، دروس إدارية وتنظيمية من القرآن والسنة النبوية، دار الفكر العربي.
جوامع، إسماعيل (2007)، ثقافة التسويق الدولي لدى مديري المؤسسات الاقتصادية الجزائرية، رسالة ماجستير غير منشورة، كلية العلوم الاقتصادية وعلوم التيسير، جامعة الحاج خضر، الجزائر.
القادرى، بوتشيش إبراهيم (2009) ، الشركات الاقتصادية العربية وانعكاساتها على التنمية المستدامة، مجلة الجامعة المغاربية، العدد السابع.
النسور، عبد الحكيم عبد الله(2009)، الأداء التنافسي لشركات صناعة الأدوية الأردنية في ظل الانفتاح الاقتصادي، رسالة دكتوراه غير منشورة، جامعة تشرين، سوريا.
النشرات الاقتصادية الصادرة عن مصرف ليبيا المركزي للسنوات(2000-2004)
تقرير التنافسية العربية(2012)، المعهد العربي للتخطيط، الإصدار الرابع، الكويت.
الجوهر، كريمة، وخريسات، علاء، البلداوي، شاكر(2009)، الدالة المميزة للعلاقة بين عناصر الرقابة الداخلية واستراتيجيات الإدارة، جامعة العلوم التطبيقية والإدارية.
سيكاران، أوما، ترجمة بسيوني، إسماعيل على، العزاز، عبد الله سليمان(2023)، طرق البحث في الإدارة، مدخل بناء المهارات البحثية، جامعة الدلك سعود، السعودية.
نشرة التجارة الخارجية التي تصدر عن الهيئة الوطنية للمعلومات والتوثيق للسنوات من (2000-2014)
ثانيا : المراجع الإنجليزية :
A. Czepiel, John and A. Kerin Roger, Competitor Analysis form “Handbook of Marketing strategy”, Edward Elgar Publishing, ist Ed., (2012).
Grimm, Andrea and Malschinger, Astin, “Chapter 7: Creating Differentiation through Names” from “Module 1: Positioning”, 1st Ed, Austrian marketing university of applied sciences, campus wieselburg der FH wiener neustadt, 3250 wieselburg, zeiselgraben (4), 2010 Austrian marketing university of applied sciences..
Aali, A. Al, Marketing capability and export performance: The Moderating effect of exportperformance. S. Afr. J. Bas. Manage. 2013, Vol. 44, No. 3.
Abdi,Ehsan;Rangraz-Jeddi, Alireza;Ghorbani-Renani, Nafiseh;Azarpajuh,Alireza and Ghasemi, Iman, Relationship among 5M in the Value Chain of Nanotechnology and Cost Leadership Strategy, Mediterranean Journal of Social Sciences, Vol 7 No 2, March 2016.
Baheri, Maryam; Taleghani, ValiollahBerangi and Nasiri, Parviz, Factors influencing business activities for export development, Uncertain Supply Chain Management, No. 4 , (2016) , PP. 17–22.
Batavia, AbdalRahim and Kolachi, Nadir Ali, Impact of export Marketing strategies on Organizational erformance: evidences from Pakistani textile secter, Interdisciplinary Jounal of Contemporary Research In Business, June 2012 Vol. 4, No2.
Griffith, David A.,Global marketing managers Improving global marketing strategy through soft skill development, International marking Review, Vol. 30 no. 1, 2013, pp.21-41.
Gro, Alteren and Tudoran, Ana Alina, Enhancing export performance: Betting on customer orientation, behavioral commitment, and communication, International Business Review, 2015.
J.C. Pinbo and L.martins, Exporting barriers: Insights from portugese small – and medium – sized Exporters and non – exporters, JIntEntrepc (2010) 8: 254 - 272.
Leonidou C. Leonidas, An Analysis of the Barriers hindering small Business Export Development, Journal of small Business Management 2004,Vol. 42, No. 3, PP 279- 302.
Vyboldina, Elena; Cherepovitsyn,Alexey; Fedoseev, Sergey and Tsvetkov, Pavel, Analysis of Export Restrictions and their Impact on Metals World Markets, Indian Journal of Science and Technology, Vol 9, No.(5), 2016.
Zurich, ETH and Swiss, KOF, How the founders’ general and specific human capitaldrives export activities of start-ups, Research Policy,No.45,(2016) PP.1014–1030.