دور شركات الفنادق الدولية في الارتقاء بمستوى جودة الخدمات الفندقية في ليبيا (دراسة ميدانية على شركات الفنادق الدولية العاملة في ليبيا)

Authors

  • مختار مفتاح أبو صاع جامعة الزيتونة / كلية الاقتصاد والعلوم السياسية
  • . سناء عبد الله الشكشاك جامعة الزيتونة / كلية الاقتصاد والعلوم السياسية

DOI:

https://doi.org/10.37375/esj.v1i2.2087

Keywords:

International hotel companies, Local hotel, the quality of hotel

Abstract

The study aims to identify the role of international hotel companies in improving the quality of hotel services in general and in the Libyan hotel sector in particular. The study population consists of hotels that operating by international hotel companies and others that operating by the local hotel companies, which approved by the Libyan General Authority for Tourism in 2016). Two questionnaires were adopted as a data collection method, the first was addressed to international hotel companies (Corinthia, Radisson Blu and Intercontainal), and the second was for local hotels in Tripoli. The collected data were analysed by using descriptive statistical methods and the Social Science Statistical Program (SPSS).

The most important findings of the study were that Libyan hotels owned or operated by international companies provide high quality services better than local hotels. In addition, the Libyan local hotels that affiliated to the international hotel chains aqoffer their services by adopting specific ways of managing the global chain. As well as, the international hotel chains set specific standards to control the quality of services provided, and is constantly seeking to improve its services, and provide a variety of services according to the needs of customers. Finally, the main reason for the success and spread of international hotels is that their services enjoy high quality. The entry of foreign investors to work in the hotel industry in Libya may contribute to local hotels to increase the quality of their services and increase competition between them and international hotels.

The study concluded with a number of recommendations, the most important of which are: The Libyan local hotels should benefit from the involvement of international hotel companies in Libyan, by adopting their high quality training programs for its employees, promoting the local hotels worldwide, by benefiting from companies’ expertise and technology. Finally, the government should issue legislation and laws regulating the work of those companies to overcome the negatives that may result from international hotel companies’ involvement in Libya.

References

الخضر، علي إبراهيم (2010) ، إدارة الأعمال الدولية، مؤسسة رسلان للنشر، دمشق.

الزعبي، علي فلاح (2013)، التسويق السياحي والفندقي، مدخل صناعة السياحة والضيافة، دار المسيرة، عمان.

السعيدي، عصام حسين (2009)، التسويق والترويج السياحي والفندقي، مدخل صناعة السياحة والضيافة، دار المسيرة، عمان.

العزاوي، نجم و الحوامدة، نبيل (2010) قياس إدراك جودة الخدمات الفندقية من وجهة نظر الزبائن، مجلة كلية بغداد للعلوم الاقتصادية، العدد25، بغداد.

العليان، ربحي مصطفى (2009)، أسس التسويق المعاصر، دار الراية، عمان.

العنزي، عادل عبد الله والطائي، حميد عبد النبي (2003)، التسويق السياحي في إدارة الضيافة والسياحة، دار اليازوري، عمان.

الفارسي ، عيسى محمد و الشحومي، سليمان سالم (2006) ،البيئة الملائمة لجذب الاستثمارات الأجنبية المباشرة للاقتصاد الليبي، المؤتمر الوطني حول الاستثمار الأجنبي في ليبيا، طرابلس هيئة تشجيع الاستثمار، 29/4/2006..

حماقي، يوسف محمد حافظ (1989)، إدارة فن المأكولات والمشروبات، مكتبة الأنجلو المصرية، القاهرة.

مقابلة، خالد (1998) ، التسويق الفندقي مدخل شامل، عمان دار زهران.

Elkrghli. Sabri G. M (2014) Market Orientation and Libyan Tourism Business’ Performances: A Comparative Study Between Public and Private Sector, February 2014.

التقارير:

لائحة تصنيف المحال العامة السياحية الصادرة عن وزارة السياحة الليبية (2016).

Published

2018-03-01

How to Cite

أبو صاع م. م., & الشكشاك . س. ع. ا. (2018). دور شركات الفنادق الدولية في الارتقاء بمستوى جودة الخدمات الفندقية في ليبيا (دراسة ميدانية على شركات الفنادق الدولية العاملة في ليبيا). Economic Studies Journal, 1(2), 207–192. https://doi.org/10.37375/esj.v1i2.2087