دور التمكين في نقل التمكين المعرفة بالدول العربية دراسة وصفية على مؤشرات مؤتمر المعرفة العربي لسنة 2016 ضمن برنامج الأمم المتحدة الإنمائي

Authors

  • عبد الرزاق عمران سعد محاضر بقسم إدارة الأعمال / كليت الاقتصاد والتجارة
  • طارق أبوشعفه معتوق محاضر بقسم إدارة الأعمال / كليت الاقتصاد والتجارة

DOI:

https://doi.org/10.37375/esj.v2i1.2022

Keywords:

Empowerment strategy, Competitive economy, unicationComm Technology, Information -Higher education Research

Abstract

The study aims to define the concept of the strategy of empowering the workers and its requirements and its dimensions, as well as the role of the strategy of e Arab countries. The empowerment in the transfer and settlement of knowledge in ththe strategy of in problem of the study is to answer the main question: Is there a roletrain. empowerment in

The study found several results, the most important of which are: - The institutional framework on which the dimensions of technical education and vocational training are based suffers from slackness and weakness in the transfer and resettlement of knowledge, as well as the developmental efforts of some Arab countries in terms of higher education. This sector is linked to the creation of knowledge and development, as well as the weakness of most Arab countries in their spending on scientific research and development and the lack of preparation of researchers. The most important recommendations The Arab countries should reconsider their experiences and policies in -the study: Inrelation to the transfer and resettlement of various The aim is to create a national system to create a relationship between training and the labor market, and to control the concepts related to education, technical and vocational training, as well as to the building of a sound approach that will facilitate linking the higher emphasizeeducation sector by creating knowledge through providing the necessary means for this. Instead of increasing efforts and providing the necessary material and moral strengthening the human capacities necessary to upgrade the system of Andsupport research, development and innovation at various centers. -Technical education and vocational training .

References

عبداللطيف ، خوشي عثمان (2016) ، واقع البحث العلمي في الدول النامية مقارنة بالدول المتقدمة في توطين التكنولوجيا ، الصين وماليزيا واليابان انموذجاً ، مجلة كلية التربية الأساسية للعلوم التربوية والإنسانية ، العدد (30) .

مؤتمر المعرفة العربي (2016) ، المكتب الإقليمي للدول العربية ، برنامج الأمم المتحدة الإنمائي ، دار الغزير للطباعة والنشر ، الامارات العربية المتحدة ، دبي .

نقرش ، محمد (2009) ، مفهوم المعلومات وإدارة المعرفة ، وقائع مؤتمر العشرون للاتحاد العربي للمكتبات والمعلومات ، أعلم ، المغرب .

رسول ، كريم إبراهيم ، الغالي ، سالم حسن (2006) ، الاتثمار في بيئة المعلومات والمعرفة ، المنظمة العربية للتنمية الإدارية .

- Daft, L., Richard, (2001), Organization Theory and Design, 7th ed.,

South–Western college publishing, Ohio, U.S.A.

- Robbins, Stephen, P., (1998), Organizational Behavior: Concepts,

Controversies, Applications, Prentice-Hall International, Inc., New

Jersey .

Published

2019-01-01

How to Cite

سعد ع. ا. ع., & معتوق ط. أ. (2019). دور التمكين في نقل التمكين المعرفة بالدول العربية دراسة وصفية على مؤشرات مؤتمر المعرفة العربي لسنة 2016 ضمن برنامج الأمم المتحدة الإنمائي. Economic Studies Journal, 2(1), 290–264. https://doi.org/10.37375/esj.v2i1.2022