الخطاب الإعلامي الليبي ودوره في صنع الكراهية
Abstract
No one is afraid of the role played by the media through its impact on a large sector of society, especially with the development of knowledge and technology that accompanied the enormous information revolution. And with the changes that have occurred within the Libyan society for years and have had a great impact on the seeds of discord between the brothers, and accompanied the dispute from the use of different parties to the various media, to present their ideas and opinions, and the other parties, using the Arabic language to express the media discourse to transfer Ideas, opinions and treatises.
. The Libyan media discourse has mastered the employment of the various media, but unfortunately, its speech carries the content of hatred and hatred, and the rejection of the other and regional, tribal and political fanaticism. The Libyan-speaking Arabic-language media dealt with the Libyan crisis in a non-professional way, A speech of hate and hatred is a speech that calls for division and disagreement.
The duty of the Libyan media is to assume professional and moral responsibility for the adoption of media policies calling for the rejection of racism and hate speech through the
adoption of an intermediate media discourse that recognizes the extent of professional and historical responsibility that requires the adoption of a language and speech aimed at promoting rapprochement among the people of the country One, which would work to bring together different points of view.
References
المصادر والمراجع
- القرآن الكريم .
المصادر:
- قانون رقــم 76، 1972م
المراجع:
محمد عبدالغني، مجد محمد الباكير،2002، (تحليل النص الأدبي بين النظرية والتطبيق)، مؤسسة الوراق للنشر ، عمان، ط1.
إبراهيم البدوي، 1994، (فن الخطابة)، دار الأمير، بيروت، ط1.
أبو الفتح عثمان بن جني، 1952،(الخصائص)،تحقيق محمد علي النجار، دار الكتب المصرية، القاهرة، ط1.
أحمد حسن الزيات،2004، (تاريخ الأدب العربي)، دار المعرفة بيروت، ط1.
أحمد شوقي رضوان، 1984، (التحرير العربي)، منشورات جامعة الملك سعود، الرياض، ط1.
حميدة مهدي سميسم، 1994، ( الخطاب الإعلامي العراقي بين النظرية والتطبيق)، مجلة آفاق عربية بغداد، العدد 5.
خليل أحمد الفراهيدي، 2003، (كتاب العين)، المجلد الأول، تحقيق الدكتور: عبد الرحمن هنداوي، منشورات محمد علي بيضون، دار الكتب العلمية، بيروت، ط1.
صالح خليل أبوصبع، 2010، (استراتيجيات الاتصال وسياساته)، دار مجدلاوي، عمان، ط1.
عبد الرحمن بن خلدون،2014،(مقدمة ابن خلدون)،تحقيق: أحمد الطاهر، دار الفجر للتراث، القاهرة،ط1.
عبد العزيز حمود، 2001، (المرايا المقعرة)، مطابع الوطن، الكويت، ط1.
محمد زكي عشماوي،1984،(قضايا النقد الأدبي بين القديم والحديث)، دار النهضة العربية، بيروت، ط1.
محمد عثمان علي، 1991، (أدب ما قبل الإسلام)، منشورات الجامعة المفتوحة طرابلس الغرب، ط1.
محمد مفتاح، 1987، (دينامية النص تنظير وإنجازات) المركز الثقافي العربي، ط1.
محمود سليمان ياقوت،2003، (فن الكتابة الصحيحة)، دار المعرفة الجامعية، القاهرة، ط1.
ثانياً: شبكة المعلومات الدولية "الإنترنت":
فاطمة ردايدة، (مفهوم الخطاب اصطلاحاً)، موقع موضوع الالكتروني، 16 يوليو 2017.
محمد شومان، (كيف نحلل الخطاب الإعلامي)، صحيفة اليوم السابع الإلكترونية 19 يوليو 2015.
د. محمد علي الأصفر، (الفضائيات الليبية ودورها في الصراع السياسي والعسكري)، مركز الجزيرة للدراسات، 12/2/2015م.
(تقرير حول الإعلام الليبي أخطبوط أبوظبي الإعلامي يسيطر على 70%من الإعلام الليبي)، مجلة الأمارات 71 الإلكترونية 31-3-2016)
محمد أقميع، (سيطرة دول الخليج على الإعلام الليبي)، مجلة عين ليبيا الإلكترونية 1- 5- 2016.
شيماء الهواري، (مفهوم الكراهية في الشرعية الدولية)، المركز الديمقراطي العربي للدراسات الاستراتيجية والاقتصادية والسياسية 17 أكتوبر 2017.
(الاختلالات المهنية في تغطية النزعات المسلحة قضايا الإرهاب وخطاب الكراهية والتحريض)، التقرير الثاني للمركز الليبي لحرية الصحافة، طرابلس، ليبيا، 15-21 مارس 2017.