The Woman’s Status in Al-Twariq Societies in The Light of TheHistorical Materialist
Abstract
This paper aims to explain the status of woman in Al-Twariq societies through a specific point of view which is the historical materialist theory. This theory connects the dominant mode of production and its relation with the developmental level of the production forces and its role in the emergence of social formation including the cultural heritage. Also it aims to answer the main research paper question which is there any relation between the dominant mode of production including its relations in Al-Twariq societies and the woman’s status there? The current study revealed that since these societies are considered as desert environments don’t contain any agricultural production pattern which guarantees a kind of stability or maybe because there are other production means that are controlled by man the matter that gives him a kind of more spatial stability and enhances his power there which in turns increases the woman’s physical strength in these societies and guarantees for her a feeling of economic independence that is separated from the man giving her an effective role to participate in all the cultural and social community’s activities.
References
قائمة المراجع:
- بوتول، جاستون ، تاريخ علم الاجتماع، ترجمة غنيم عبدون، مطابع الدار القومية، مصر، د.ت.
- توشار، جان (2010)، تاريخ الأفكار السياسية، ترجمة ناجي الدراوشة، دار التكوين، دمشق.
- جونز، فليب(2010)، النظريات الاجتماعية والممارسة البحثية، ترجمة محمد الخواجة، مصر العربية للنشر والتوزيع، القاهرة.
- ريوس، أدريو(2001)، أقدم لك ماركس، ترجمة إمام عبد الفتاح، المجلس الأعلى للثقافة، القاهرة.
- غامري ،محمد ، طريقة الدراسة الأنثروبولوجية الميدانية ، المكتب الجامعي الحديث، الإسكندرية.
- غيدنز، أنطوني ، الرأسمالية والنظرية الاجتماعية الحديثة، ترجمة أديب شيش، الهيئة العامة للكتاب السوري، دمشق، د. ت.
- القلال، هناء (2016)، ليبيا من الثورة إلى الأزمة، منشورات مركز الدراسات الإستراتيجية، الجامعة الأردنية، عمان.
- كامنكا، أوجين (2011)، الأسس الأخلاقية للماركسية، ترجمة مجاهد عبد المنعم، المركز القومي للترجمة، القاهرة، 2011،
- لوفيفر، هنري (2018)،المادية الجدلية، ترجمة إبراهيم فتحي، آفاق للنشر والتوزيع، القاهرة.
- والاس، رث ، وولف أليسون(2011) ، النظرية المعاصرة في علم الاجتماع، ترجمة محمد الحوراني، دار مجدلاوي، عمان،
- ولد النقرة، أكنانه (2014)، الطوارق من الهوية إلى القضية، المركز الموريتاني للدراسات والبحوث الإستراتيجية، نواكشوط.
المجلات والدوريات:
- أبودياك، صالح(1996)، التوارق – سلالاتهم- تنظيماتهم- عاداتهم – أنماط معيشتهم، مجلة مؤته للبحوث والدراسات، مجلد 11، عدد2، الأردن.
- حينوني، رمضان(2011)، الكلمة والنغم والحركة وسيادة المرأة التارقية، مجلة حوليات التراث، العدد 11، الجزائر.
- خشيم، مصطفى عبد الله (2012)، انتخابات المؤتمر الوطني، مسار التحول الديمقراطي، مجلة المستقبل العربي، المجلد35،العدد 406، منشورات مركز دراسات الوحدة العربية، لبنان، ديسمبر.
- سبابو، مريم(2009)، الجامعيون الطوارق نحو تكريس المؤسسات التقليدية أم إصلاحها، بحث مقدم للمؤتمر الإقليمي العربي للتعليم العالي في القاهرة، والذي نظمه مكتب اليونسكو الإقليمي للتربية في الدول العربية، بيروت.
- السويدي،محمد (1995)، بناء الأسرة عند بدو الطوارق، مجلة الانترنت والحياة، المجلد 14، العدد 151، أكاديمية نايف العربية للعلوم الأمنية، الرياض.
- صالح، خالد(2016)، فاعلية المرأة الطوارقية في الروايات الليبية" إبراهيم الكوني نموذجا" ، مجلة التربوي ، العدد9، جامعة المرقب، ليبيا.
الانترنت:
- نفيدسة، فاطمة(2007)، العلاقة بين النسق القيمي والدور الاجتماعي لدى المرأة الطارقية، جامعة قاصدي مرباح، الجزائر، رسالة ماجستير منشورة على الانترنت على الرابط:httP://dspace.univ – ouargla.dz