Dialogue Values Included in The Topics of Reading of Arabic Language Textbooks for the Seventh, Eighth, and Ninth Grades of the Basic Education Stage in Libya State

Authors

  • Dr. Omar Bennaser Habib Faculty of Education, Sirte University

DOI:

https://doi.org/10.37375/sujh.v14i1.2784

Keywords:

Dialogue, Reading Topics, Arabic Language Textbooks,, Basic Educations Stage,, Content Analysis

Abstract

This study aimed at identifying Dialogue Values included in the topics of Reading of Arabic Language Textbooks for the 7th, 8th, and 9th grades of the basic education stage in Libya. To achieve this, the researcher prepared alist of dialogue values, with (22) values, and Content Analysis Card based on this list. The study sample and its population consisted of all topics of reading in the Arabic Language Textbooks. After the end of content analysis, the results showed that the degree of availability of dialogue values in the textbooks of the combined three grades was in a medium limit, and the reptitions and rates were: "the 7th, 321, with 32.856%, the 8th, 336, with 34.391%, and the 9th,320, with 32.753%" out of the total repetitions of (977). And the results revealed that the value of " Estimation of the situation " came first; it was repeated (109) times, with a rate of (11.156%), while the reptitions of the other values varied near and far from it. In the light of these results, the study made some recommendations.

References

المراجع:

- ابن منظور، أبو الفضل جمال الدّين (2008). لسان العرب. ج4 ، بيروت: دار صادر للنشر.

- أبو صالح، عماد محمّد (2020). فن الحوار. عمّان: منشورات وزارة الشّؤون السّياسية والبرلمانيّة.

- آل سرحان، إبراهيم عبد الرّحيم (2017). درجة تضمين محتوى مقرّر لغتي الخالدة مهارات الحوار المناسبة لطلبة المرحلة المتوسّطة. جامعة أسيوط، مجلّة كلّية التربية، 33 (4):36-79.

- باجبر، فاطمة سالم (2021). التعدّديّة الثّقافيّة العالميّة في ضوء القيم الإسلاميّة للحوار. جامعة أسيوط، إدارة البحوث والنشر العلمي، المجلّة العلميّة، 37 (2): 356- 404.

- الباروني، الياس أبوبكر ومحمود، لقمان طيّب وجئ فا، بحر الدّين (2016). أدب وقيم الحوار في ضوء قصص وآيات القرآن الكريم. وقائع المؤتمر القرآني الدّولي السّنوي (مقدّس 6) المنعقد في مركز بحوث القرآن بجامعة ملايا (19- 20 يوليو). إصدار المؤتمر، 146-165.

- بخيت، محمد حسن، (2005). أدب الحوار. منشورات مؤتمر الدعوة الإسلامية وتغيّرات العصر(16- 17 إبريل)، غزّة: الجامعة الإسلامية.

- البدوي، نور (2019). درجة مراعاة كتب اللغة العربيّة في الصّفوف الثّلاثة الأولى الأساسيّة لقيم المحبّة في الأردن. رسالة ماجستير غير منشورة، الجامعة الهاشميّة.

- الجرابعة، آلاء زيد (2018). تحليل محتوى كتب اللغة العربيّة في المرحلة الأساسيّة في الأردن في ضوء قيم التّسامح والتعايش الدّيني. رسالة ماجستير غير منشورة، جامعة آل البيت.

- رابحي، إسماعيل (2014). أنواع القيم المتضمّنة في كتب القراءة لمرحلة التعليم الابتدائي في النّظام التعليمي الجزائري. مجلّة العلوم الإنسانيّة، (33): 53- 87.

- شحاتة، حسن والنجّار، زينب (2003). معجم المصطلحات التربويّة والنفسيّة. القاهرة: الدّار المصريّة اللبنانيّة.

- صلاح، عبد الله محمّد (2018).متطلّبات تنمية ثقافة الحوار التربوي الإلكتروني لدى طلاب الدّراسات العليا بكلّية التربية جامعة أسيوط دراسة ميدانيّة, مجلّة كلّية التربية، 34 (2): 1- 91.

- طعيمة، رشدي أحمّد (2004). تحليل المحتوى في العلوم الإنسانيّة. القاهرة: دار الفكر.

 العاني، أحمد والحديثي، عبد الكريم (2012). منهج الحوار الإسلامي في التعامل مع الآخر. مجلّة جامعة الأنبار للبحوث الإسلاميّة، 3(13): 2617- 2663

 عتوم، كامل (2016). دراسة تحليليّة للقيم المتضمّنة في كتب لغتنا العربيّة للصفوف الثلاثة الوسطى من مرحلة التعليم الأساسي في الأردن. مجلّة مؤتة للبحوث والدّراسات، 31(1): 23- 47.

 الغصن، إقبال صالح (2017). قيم الحوار المتضمّنة في مقرّر القراءة والتواصل اللغوي للمرحلة الثّانويّة النظام الفصلي وتصوّر مقترح لتنميتها لدى الطالبات. دراسات عربيّة في التربية وعلم النّفس، (87): 283-315 .

 فضل الله، محمّد حسين (2001). الحوار في القرآن. بيروت: دار الملاك.

 القاسمي، بدر الحسن (2020). الحوار مناهجه وآثاره. بيروت: عالم الكتاب الحديث.

 مدكور، علي أحمد (2007). طرق تدريس اللغة العربيّة. عمّان: دار المسيرة.

 المشيني، هديل فيصل وأبوسنينة، عودة عبد الجوّاد (2022). قيم التعامل مع الآخر في كتب اللغة العربيّة لمرحلة التعليم الأساسي في الأردن. مجلّة العلوم التربويّة والنفسيّة ،6 (15): 89- 116.

 مؤسّسة طوني بلير للأديان (2016). أساسيّات الحوار مورد لمنح الطلاب الشّباب من حول العالم مهارات وتجربة الحوار. إصدارات المؤسّسة.

 الهاشمي، عبد الرّحمن علي وعطيّة، محسن علي (2011). تحليل مضمون المناهج المدرسيّة. عمّان: دار صفا للنشر.

 Aslan, C. & Karaman, Y. (2008). Human Rights Education: Acomparison of mother tongue textbooks in turkey and france. Mediterranean Journal of Education Studies, 13 (1): 101-124.

 Smith, K. (2012). The Values of Dialogue teachers who encourage art dialogue in the classroom enhance the educational experience for students by creatimg an environment for reflection scool arts. The art education magazine for teacher, journal citation, 4(5): 359- 378.

Published

2024-06-02

How to Cite

Dr. Omar Bennaser Habib. (2024). Dialogue Values Included in The Topics of Reading of Arabic Language Textbooks for the Seventh, Eighth, and Ninth Grades of the Basic Education Stage in Libya State. مجلة جامعة سرت للعلوم الانسانية, 14(1), 129–117. https://doi.org/10.37375/sujh.v14i1.2784